Re: Artikeluppslag
"Jo musiktraditioner i Mundana har jag skrivit... I efterhand så måste jag säga att jag tyckte att artikeln blev allt för torr. Men men..."
...underhållande formuleringar i all ära, men man kan inte direkt anklaga Eon för avsaknad av torr akademia. Jag tror med andra ord att det är lugnt.
"Du har bra poänger fast få konkreta förslag..."
Mitt problem är att jag, när jag fått korn på en idé jag tycker är bra nog eller behövs, i regel lika gärna kan skriva en artikel om den själv. Och det
fanns ju en del tämligen konkreta tips (
"...något tämligen lokalt såsom folkslag, en släkt, en by eller en borg...") om du ville ha dem. Givetvis kan jag utöka med flera:
* Uvecklande artikel om den faliska magikertraditionen och hur den kombineras med merkantilismen. Just alkemin och diverse magiska tricks måste gå att använda för att uppnå ekonomisk vinning och därmed framgång, även om det i Cirefalier kan skönjas att reguljär vetenskap anses säkrare än regelrätt magi.
* Genomgång av Mundanska byggnadsmetoder. Med tanke på hur många tusen år man byggt alltifrån befästningar till tempel på den världens yta lär det ha bevarats mångdubbelt fler tekniker än vad vi förfogade över under högmedeltiden.
* Hur ekonomin funkar på (pseudo)medeltiden, med ett system som åskådliggör för lekmännen hur handel bedrivs, et cetera. Som det är nu är ens första impuls alltid att öppna plånboken, och det förefaller rätt märkligt med tanke på det faktum att man inte kan äta guld.
* Gravskick i Mundana och livet efter detta, från det vanliga folkets synvinkel.
* Vidskepelse och skrock.
* Astronomi.
* Et cetera
--Björn, exemplar