Nekromanti Fenix

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Genialt att fixa en ensidesannons i sin sista Sverox... :gremcool:

Hur blir det med tidningen? Den verkar handla om många sorters spel, och då inte bara rollspel. Vad tyder på att den kommer/inte kommer att gå samma väg som Codex? Hur stor kommer andelen reklam bli, och kommer det endast accepteras spelrelaterad reklam? (Codex har ju reklam för serier, militärhistoria och mobilsignaler.)

Jag vill veta, för jag är inte så långt ifrån att beställa en prenumeration i samband med att min Codexprenumeration går ut. :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Genialt att fixa en ensidesannons i sin sista Sverox...

En betald helsidesannons, just for the record.

Hur blir det med tidningen? Den verkar handla om många sorters spel, och då inte bara rollspel. Vad tyder på att den kommer/inte kommer att gå samma väg som Codex?

Som det står på framsidan ska den handla om "rollspel, brädspel, figurspel, kortspel, paintball, airsoft, lajv, dataspel", i ungefär den ordningen. Som en grov uppskattning blir det väl ungefär hälften (bords)rollspel, hälften annat hobbyrelaterat stuff - 40K, Dippy, lajv, etc.

Dataspel kan väl tas upp emellanåt om det släpps nåt rollspelsrelaterat (typ, D&D-spel), men det är helt klart den spelform som det kommer att skrivas minst om i tidningen. Det är inte intressant att försöka konkurrera med Codex, eller alla andra tidningar som skriver ännu mer om dataspel än vad de gör. Dessutom brukar dataspelarna inte vilja ha småduttande utan se långa, fördjupande detaljartiklar, och såna passar bäst i rena dataspelstidningar.

Hur stor kommer andelen reklam bli, och kommer det endast accepteras spelrelaterad reklam? (Codex har ju reklam för serier, militärhistoria och mobilsignaler.)

Codex satsar ganska hårt på att dra in annonsintäkter - med tanke på hur mycket gratisex de sprider ut undrar man ibland om inte annonsörerna är ett större levebröd för dem än köparna - och håller sig därmed väldigt öppna för ett brett reklamutbud. Vad jag vet har ingen sagt något om vilken sorts reklam som ska "accepteras" i Fenix, men den vänder sig ju till en mycket mer specifik läsargrupp, så det är inte troligt att mobilsignalsnissar skulle vara särskilt intresserade av att annonsera i den. Förmodligen kommer det mest att bli annonser från spelbutiker och liknande.

Grundtanken är iaf att tidningen primärt ska leva på köpare och inte på annonsörer - och därmed kommer det inte att delas ut en massa gratisex till höger och söder; gör man en tidning så ska man göra den så pass bra att folk är villiga att betala för den. Men en Fenix blir faktiskt en krona billigare än vad en Sinkadus kostade för 12-13 år sedan. (-:

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Mer svar

Codex är en utmärkt livvstilstidning. Fenix kommer att vara en utmärkt speltidning.

Det enda jag kan lova om Fenix utveckling är att jag kommer att kämpa som ett djur för att få den vara en speltidning som tilltalar hobbyspelare med betoning på rollspel. Det ska finnas användbart material i tidning, saker man vill testa och prova och som man inspireras att använda när man spelar. Eftersom alla vi som är inblandade tycker lika om detta, skulle jag tro att jag kan garantera att den inte kommer att bli något annat än vad vi idag säger att den är. Öööh... hängde ni med där?

Fenix är en speltidning för hobbyspeklare och planen är att den ska vara det i framtiden. (känns konstigt att tala för en tidning som inte kommit ut, men ni hajar nog vad jag menar).

Andelen reklam vet jag inte så mycket om, men modellen är som Rosen säger att reklamen ska stödja tidningens existens, men inte vara en förutsättning för att den finns. Med andra ord, reklamen kommer inte att vara det som styr tidningen, utan det kommer att vara läsarna och deras åsikter och synpunkter. Med det vill jag dock säga att OM det kommer någon och vill göra reklam för avlägset relaterade grejer, så tror jag inte att Fenix tackar nej. En annons är en annons är en annons. Men... jag tror inte Fenix kommer att vara attraktiv för de annonsörerna, de får bättre effekt genom att vara med i den utmärkta livsstilstidningen Codex istället.

Vi vill ha annonsörer som verkligen, verkligen vill nå just de inbitna hobbyspelarna. Hellre SF-bokhandeln än Akademibokhandeln, till exempel (även om vi inte skulle tacka nej till Akademibokhandeln, men ni förstår kanske hur jag tänker). Hellre GothCon än Gröna Lund. Typ...

Gav det svar, eller undrar du över något annat också?

Magnus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Saker ni inte visste om Nightowl

Hellre GothCon än Gröna Lund.
Jag har en gång sökt jobb som spöke på Gröna Lund*, och hänvisade till Gunilla Jonsson som referens, för att jag spellett ett konventsäventyr som spöke där hon varit spelare, bara så ni vet.

I stor utsträckning förväntar ni er att vara beroende av prenumeranter? Det är väl de stadiga inkomsterna som möjliggör en tidning som inte är beroende av annonsintäkter eller bidrag utifrån?

Erik

* <font size="1"> Jag fick inte jobbet. Jag är väl inte hemsk nog. </font size>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker ni inte visste om Nightowl

Jag har en gång sökt jobb som spöke på Gröna Lund*,

Själv brukar jag bara lyckas skrämma min fru ibland... (Enligt henne är jag helt ljudlös när jag går omkring i lägenheten.)

I stor utsträckning förväntar ni er att vara beroende av prenumeranter?

Skulle det vara ett "hur" i den meningen?
I rätt så markant utsträckning - just därför är det också viktigt för oss att sprida ut infon om dess (kommande) existens. Antalet potentiellt intresserade spelare i landet räcker med god marginal för att få tidningen att gå runt; det gäller bara att få tag på dem så man kan vifta med den.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Port Kad, The Rim
Skrämmande rosor (OT)

Själv brukar jag bara lyckas skrämma min fru ibland... (Enligt henne är jag helt ljudlös när jag går omkring i lägenheten.)
Hon har rätt. :gremwink:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tackar!

Tack för informationen. Ska se till att ordna en prenumeration så fort jag får pengar. Hoppas den innehåller mer rollspels relaterat material än vad Codex numera innehåller(även om jag tycker att Codex är en helt ok tidning).



Tzimisce
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Re: Tackar!

Hoppas den innehåller mer rollspels relaterat material än vad Codex numera innehåller(även om jag tycker att Codex är en helt ok tidning)
[Mad Hatter mode]
Hur skulle den kunna innehålla MINDRE rollspelsmaterial? :gremwink:
[/Mad Hatter mode]

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
När och hur kan man anmälla sig till prenumeration!?
Genom att läsa här!


Sidan har fö fått en rejäl uppdatering, och börjar nu likna en "riktig" websajt.
Där bekräftas också fördelningen av olika spelformer i tidningen.

--
Åke
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Mer svar

men modellen är som Rosen säger att reklamen ska stödja tidningens existens, men inte vara en förutsättning för att den finns.

Tack, Danke och Gracias. Codex har ju förvandlats till en veritabel Vecko-Revyn, eller ännu värre, nån såndär tjock damtidning på 65 sidor varav 40 utgör reklam (det tragiska är att jag inte överdriver, Gustavs mamma har en massa såna jag brukar bläddra förstrött i när vi väntar på spelare inför rollspelande). Jag tror att både Codex och dylika tidningar går runt på att annonsörerna tror att deras målgrupp läser tidninge, och så småningom får de gruppernas intressen större plats i tidningen(läs: Codex blir PC Gamer för att det är lättare att få annonsörer från den genren än från rollspelshobbyn) men fyller ändå bara ut ett tomrum. Man vräker alltså på med 45 sidor datorspel och 20 sidor datorspelsreklam för att ha råd att producera 5 sidor rollspel - iallafall är det var Codex är för mig. För som vi antagligen har sagt innan, vem läser Codex för filmrecensionera? Datorspelen? Musiken? Visst, de finns där, och folk läser dem, men de köper Codex för att de är intresserade av hobbyn, inte den nördigare formen av en mainstreamlivsstil där man ska spela Eon eller Vampire och lyssna på Nightwish och dessutom tycka att anime/manga är teh b0mb.

Förhoppningsvis är det var Fenix kommer bli - en Sverox (överlägset bästa tidningen hittils med hobbymaterial) utan allt tråkigt Sveroktjafs. Sitter i Oststyrelsen och är lovligt trött på all maktkamp och backstabbing. Inte för att vi har sånt i vår styrelse i särskilt stor utsträckning, men det är fortfarande stridigheter mellan olika intressegrupper.

Ett stort tack och lycka till, Fenixredaktionen!

Foggmock - som tycker namnet är synnerligen passande
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Svensk tidningsnamnstradition (lätt OT)

Min egen fundering är dock varför alla senaste tidens tidningars namn om rollspel slutar på "x"?

Codex, Sverox och nu Fenix.

Är det en konspiration, månne? ,-)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Svensk tidningsnamnstradition (lätt OT)

Liksom alla Risings rollspelsprojekt. Den här konspirationen kan gå djupare än vi anar...


/Dimfrost
 

Tobias Eliasson

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
93
Location
Göteborg
Re: Svensk tidningsnamnstradition (lätt OT)

Jag har funderat på samma sak, men har inte vågat ta upp frågan offentligt med risk för att bli eliminerad. ;-)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Svensk tidningsnamnstradition (lätt OT)

Min egen fundering är dock varför alla senaste tidens tidningars namn om rollspel slutar på "x"? Codex, Sverox och nu Fenix.

Den får nog gå tillbaks till frågeställaren, eftersom Codex var speltidning #2 med ett sånt namn. (-:
"Sverox" kläcktes av Mikael Bergkvist. Vi hade stött och blött olika titlar i ett par månaders tid, och under ett telefonsamtal med honom nämnde jag i förbigående att vi hade ett litet h-e att komma på ett bra namn på Sveroks nya förbundstidning. Det blev tyst i luren i högst en halv sekund, sedan svarade han: "Ja, men då kan man väl kalla den Sverox då?"
"Fenix" kläcktes av någon av Gillbringarna. Inga anekdoter kring det namnet, annat än att jag asgarvade när Anders ringde och föreslog det. (-:

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Vi tackar dig för din input...

...men säkra källor har sagt oss att du inte är representativ för vår målgrupp, och därför bortser vi med största förakt från dina såkallade åsikter! :gremcool:

M.

(bäst att tillägga att jag skämtar, i fall nu någon trodde nått annat :gremgrin:)
 
Top