Nekromanti Fenix vs Kiosker och Prenumerationer

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Skulle hämta min sambo vid stationen och då jag var tidig gick jag in på Pressbyrån och döm om min förvåning när jag hittar det senaste nummret av Fenix. Nyfiken som jag är så var jag tvungen att köpa en, trots att jag är prenumerant. Satt där och läste ett nytt nr av Fenix och när jag hade stillat mitt behov så funderade jag en smula. Jag har inte fått min på brevlådan men Pressbyrån hade fått den. Har Fenix ngn policy att prenumeranter skall få den först eller är det bara vårt kära postverk som är slö till oss prenumeranter och prioriterar Pressbyrån/7-Eleven och andra Interpress butiker..
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jo

Fenix har en sådan policy. Men tyvärr har de ingen kontroll över Posten, tidningsdistributören som skickar tidningen till kioskerna eller kioskerna själva.

Om någon av de tre leden fumlar, kommer tidiningen ut i butik innan den kommer till prenumeranterna. Fenix har tyvärr väldigt lite (eller inget, egentligen) att säga till om i de lägena.

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: Jo

Framförallt brukar Pressbyråerna (eller motsvarande) ställa upp tidningarna när de får dem – oavsett vad det står för datum på följesedeln.

Och så har vi Posten. Jag har förstått att en del prenumeranter fick sin tidning igår. Inte jag. Ibland får jag den samma dag, ibland en eller två dagar senare.

Nu tycker inte jag att det är någon stor grej att få tidningen efter att den kommit till Pressbyrån (eller motsvarande). Det viktiga är att den kommer till min brevlåda, så jag slipper hålla reda på när den ska dyka upp och bevaka mina lokala tidningskrämare (som ligger en bit från där jag bor, och inte på vägen från jobbet).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag byter halvt ämne här, men jag undrar om Fenix föredrar att jag köper den i kiosken, eller om det är bättre att jag prenumererar? Om jag förstått det rätt ligger det till lite så här:

Prenumerationer är bra, för då har man en lista över garanterade köpare. Ju större sådan lista, desto mer säkra på att få utdelning för sin insats kan Fenix vara.

Lösnummerförsäljning är bra, för om tidningen säljer så bra i kioskerna att den får stå kvar (bl.a. Tidsam har en lägre gräns, vill jag minnas?), vilket gör att nya köpare kan upptäcka den.

Som det är nu köper jag den i handeln (och då på Pressbyrån, inte SF Bokhandeln), dels för att jag vill att den faktiskt ska finnas kvar där. Jag köper varje nummer.

Men vad är bäst för Fenix?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Prenumerera ... och KÖP!

Nä, allvarligt. Prenumeration är bäst för det ger trygghet särskilt i ekonomin. Och då kan Fenix planera bättre kring hur tidningen ska utvecklas.

/M
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Rolig felläsning

...jag undrar om Fenix föredrar att jag köper den i kiosken, eller om det är bättre att jag prenumererar?
Jag läste det här lite för snabbt och uppfattade först att du undrade vilken tidning som är bäst, den man köper i kiosken eller den man får i brevlådan :gremtongue:

Jag insåg genast mitt misstag förstås.

Gordeg
 
Top