Nekromanti [Fenix nr 6] Terone-recensionen

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Det är naturligtvis väldigt efterblivet att gå i svaromål mot en recension. Ändå vill jag gärna klargöra hur jag har resonerat kring vissa av de saker som tas upp i recensionen.

Stridssystemet ser ut som det gör för att jag ville erbjuda ett system där spelarens val är viktiga, något som var långt från den klassiska "tennisartade" sortens stridssystem med eviga följder av anfall och pareringar. Visst, det kan vara lite långsamt, men inte för långsamt när man kan det. I dag skulle jag dock ha lagt upp det hela på ett annat sätt, antagligen med enbart abstrakt konfliktresolution i stället.

Jag håller naturligtvis inte med om att kapitel 2 inte fungerar som fördjupning, men det är lätt att bilda sig en egen uppfattning, eftersom hela det kapitlet ingår i förhandstitten som finns att ladda ned från hemsidan. Men det kan vara en smaksak. Det är också helt korrekt att likartad information finns på flera ställen (till exempel vindsökarna (zeppelinarfolket) både i översikten över världen, i kapitlet om hur man skapar rollpersoner och i beskrivningen av olika grupperingar). Emellertid är det ju inte ordagrant identiska texter, och de står alla med i registret så man lätt kan hitta dem, så jag ser det inte som något negativt utan tvärtom.

Att bilderna inte är de bästa är jag medveten om. :gremsmile: Layouten är medvetet spartansk (bland annat för att passa Lulu) men i alla fall mer typografiskt korrekt (lättläst, alltså) än många andra rollspel. Och jag kan inte begära att folk ska fatta injoket med den tomma rutan för vapenbilderna -- dessutom var det hopplöst att få layouten att fungera utan den. :gremwink:

Men i allmänhet vill jag passa på och tacka för en trevlig och välskriven recension. Det är alltid kul att veta att folk har spelat ens spel.


/Dimfrost
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Och jag kan inte begära att folk ska fatta injoket med den tomma rutan för vapenbilderna -- dessutom var det hopplöst att få layouten att fungera utan den.
Nu har jag inte läst Terone (och bara skummat genom recensionen), men just den detaljen hade åtminstone ökat på betyget med ett snäpp om jag vore recensent, trots att jag egentligen inte har något emot vapenbilder i rollspel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Det är naturligtvis väldigt efterblivet att gå i svaromål mot en recension."

Yup.


"Ändå vill jag gärna klargöra hur jag har resonerat kring vissa av de saker som tas upp i recensionen."

Fast egentligen vill vi ju se något helt annat. Du är ju själv, som jag minns det, en hård men rättvis recensent. Jag skulle alltså vilja se dig recensera din egen produkt! Det kanske rör sig om övertro till din förmåga och integritet, men jag tror faktiskt att du skulle klara av det galant.

...

I övrigt, är illustrationen man ser i recensionen representativ för alla illustrationer i spelet? Då köper jag det rakt av bara därför. Loves it.

Min flickvän vill ha den bilden på en t-shirt förresten. Tänk på saken.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Du är ju själv, som jag minns det, en hård men rättvis recensent. Jag skulle alltså vilja se dig recensera din egen produkt! Det kanske rör sig om övertro till din förmåga och integritet, men jag tror faktiskt att du skulle klara av det galant.
Ja, saken är ju den att jag skrev klart texten för två år sedan ungefär, och jag har hunnit ändra mig en hel del när det gäller främst regelsmak, så jag kunde nog få till en rätt bitande recension. Jag ska definitivt tänka på saken, tack för idén. :gremsmile:

I övrigt, är illustrationen man ser i recensionen representativ för alla illustrationer i spelet? Då köper jag det rakt av bara därför. Loves it.

Min flickvän vill ha den bilden på en t-shirt förresten. Tänk på saken.
Tja, representativ och representativ... Anders hörde av sig och ville ha en bild och tre uppslag till recensionen, och då väljer jag inte direkt den sämsta bilden. Du kan se lite fler bilder i förhandstitten jag länkar till i den här trådstarten. Det är mestadels den stilen som gäller för mina bilder (men vissa är väl fulare) och en annan för ignatius_reillys.

Och T-shirt... hmm. walium har snackat om Kaleidoskop-prylar tidigare, det kanske är något att tänka på. :gremgrin:


/Dimfrost
 
Top