Nekromanti Fenix nr 4/07 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Fenix nr 4/07 är ett utökat sommarnummer på hela 84 sidor! Vi bjuder på tips och trick för hur du som spelare tar kommandot över spelet, samt en artikeln om hur du skapar stämning i din kampanj. Till Mutant kommer andra delen om Pråjsia, Det stora fossilkriget till Western, Heljair till DoDT och Monsieur Baruchs fantastiska cirkus till Götterdämmerung. Alla Eon-spelare kan njuta av den 16-sidiga bilagan Baroniet Trollbane.
Bland de 30 recensionerna tar vi bla en titt på Star Wars Saga Edition, Österhavet, Tide of Iron, The King in Yellow, Kung Fu Fighting, Dreamblade: Anvilborn, The Darkness, Two Worlds och Lord of the Rings Online. Missa inte heller Birger Barbaren på nya äventyr.

/Anders & Tove
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Och missa inte förhandstitten på Mekanurgs "kafkapunk"-kampanj till Parallel Worlds!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Utan att ha tidningen (ännu) undrar jag följande:

Är det svenskutvecklade digitalspelet The Darkness som avses? Får man (helt utan någon kritisk underton) fråga varför det tas upp i Fenix? Vilken vinkling har Fenix i sådana fall? Hur skiljer sig Fenix från t.ex. Level och Super PLAY i den bevakningen?

Det är, förstås, egentligen en fråga om Fenix syn på digitalspels plats i tidningen.

---

Om det är något annat The Darkness som avses får ni gärna berätta vad det är :gremsmile:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Tack och åter tack till Fenix redaktionen

Ett mycket bra nummer, trots den ökade kostnaden för lösnummer.
Mycket bra äventyrs del med EON.Intressant artikel om spelutveckling, gärna mer sådant som är "neutralt"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, det var därför jag skrev så, eftersom jag inte lyckades förmedla mina frågor utan att få det att låta som någon form av gnäll. Det är dock inte menat så, alls. Jag bara undrar hur Fenix-redaktionen ser på inklusionen av digitalspel i tidningen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har "bara" hunnitigenom dryg halva Fenisän så länge & jag äri vanlig ordningredan nöjd.
Än så länge är just det artikelen om pelarna & att ta komando jag fastna för mest. Än så länge iaf..

Funderar åxå faktssitk på att höja min prenumatin till år istället för nuvarande 1. Ska bara först se vad lönen säger om det... Annars så får det bli 1-års prenumationen igen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar Fenix med en tacksamhet djup för denna underbara speltidning!

Har dock bara ströblättrat ännu, brukar suga på mina Fenix en längre tid. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Wow! Mycket rollspel.

En generell artikel om rollspel i stort riktad i huvudsak mot nybörjare, en Mutantstadsartikel, ett Westernäventyr, en lite kortare äventyrsplatsbeskrivning till Trudvang, en mycket kort men ganska välfylld kampanjvärld till Parallell Worlds, En ordentligt matig och fantasifull artikel om en cirkus till Götterdämmerung med många äventyrsuppslag, ett stort och ambitiöst äventyr till Eon, och en ganska teoretisk spelledarartikel om olika sätt att leka med eskapism i rollspel (artikeln säger Fantasy - men den är lika användbar i mången Sci Fi) som ändå är angelägen tack vare Krämers skicklighet att ge inspirerande exempel.

Så här matig på angelägna artiklar var aldrig ens Sinkadus. Jag har inte läst allt än, men omfattningen i sig imponerade faktiskt på mig när jag tittade närmare på det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Wow! Mycket rollspel.

Som jag skrev nedan så var PW-kampanjen bara en teaser, en längre variant kommer!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Vad jag har för mig

Hur skiljer sig Fenix från t.ex. Level och Super PLAY i den bevakningen?
Jag har för mig att Fenix har en strategi att "vinkla" de artiklarna så att det blir ett hobbyspelarperspektiv på det. Alltså en perspektiv som inte enbart utgår från det digitala mediet, utan också inkluderar de tankar och tyckanden som baseras på spelande av brädspel, bordsrollspel, lajv och så vidare.

Alltså, om jag skulle recensera, låt oss säga ... öh ... nu spelar jag inte dataspel längre ... säg The Darkness, så skulle jag utgå från hur jag som bordsrollspelare ser fördelarna och nackdelarna.

/M
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
The Darkness recenserades för att det är ett bra spel med en (för ett dataspel) imponerande berättelse. Jag som rollspelare har kikat på spelet ur just storysynvinkel och jag känner att det kan ha en del att ge i form av inspiration och spelvärde om man till exempel sitter hemma ensam en helg och inte har något annat för sig.

Sedan kan jag ju inte svara för hur Fenixredaktionen tänkte när de valde just det spelet, men jag är ganska säker på att de har ett gott motiv till alla spelurval de gör när det kommer till recensionerna.

Dataspel ÄR en del av spelhobbyn, precis som kortspel eller en schysst ny soft-airpistol, så jag tycker att Fenix gör helt rätt i att välja ett fåtal men naggande goda nyskapande dataspel, eller dataspel som är baserade på bräd-, kort-, figur- eller rollspel och recensera dessa i tidningen, eftersom det finns de som INTE läser SUPER Play eller PC Gamer men som läser Fenix. Det kanske också kan hjälpa spelare - som inte är intresserade av den senaste FPS:en men som gärna lägger lite tid på ett spel med bra intriger - att göra ett urval. Är det med i Fenix så vet man att det har någon slags koppling till det man köper tidningen för att läsa om, om du är med på vad jag menar?
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Österhavets felstavade riken

Jag är lite fundersam på hur ni kunde recensera Österhavets Otämjda Riken och inte nämna att ett helt kapitel inte är korrat och ärligt talat ser för jävligt ut, textmässigt. Det borde ha dragit ner betyget åtskilliga snäpp.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
"Blixten slår ned med sitt genial" (Anders Blixt)

Först och främst vill jag tacka Gillbrings för ännu ett underbart nummer av Fenix, och därmed tackar jag alla som medverkat i detta nummer. Jag har ännu inte läst hela tidningen då jag gärna sparar på mina Fenix ett bra tag för att verkligen ge var artikel en rättvis inblick.

Men, så öppnar jag min Fenix, och jag gläds stort över att se Anders Blixt bland de namn som uppger numrets skribenter. Jag må låta som en 10-åring, men det bryr jag mig inte om – Anders Blixt är min stora idol inom rollspel och är och förblir antagligen det, hur gammal jag än blir.
Allt han gjort, som jag sett, i rollspelsväg och generellt litterärt tycker jag är jättebra – till och med hans brevsvar i Sinkadus är intressanta. Enligt mig, vill säga. :gremwink:

Så ger jag mig in i hans artikel och den är kort sagt Magisk!
Huruvida Blixt själv står politiskt och huruvida han vill skapa samhällskritik får stå för honom och vara hans lilla hemlighet – alltså, detta är hur jag ser denna genialiska artikel,intehur Anders har gjort den eller vad han menar. Det vet jag ingenting om.
Känner jag honom rätt ämnar han nog bara att göra en väldigt intressant artikel och en häftig rollspelsgrej, och det har han verkligen gjort – men jag ser så mycket mer. Jag upplever verkligen något medan raderna flyter förbi mina ögon.

Prag – nej. Jag personligen simmar i fantasin iväg till tidiga 1900-talets industri-England, där arbetare förslavats i sot, rök, lågavlönat indirekt slaveri och eviga arbetsdagar där kroppen sakta med säkert bryts sönder. Jag ser dem spatsera hem sent om kvällen, av trötthet förgångna, på mörka gator av kullersten och smuts. Jag ser deras små kyffen, deras små hungriga barn, och hustrurna med åderbrock och ischias som tillagar denna mat som aldrig tycks variera, och som alltid tycks vara lika surnad…
Jag ser både en gripande skönlitterär text, samtidigt som det återspeglar vår egen historia så snyggt. Jag skådar vår verklighet, och det är väl vad som är mest gripande och förargande – och genialt. Ty det geniala verket skall enligt mig väcka någonting, och poängtera någonting. Och för mig gör verkligen den här artikeln det.
Den enfaldige mördarn” av Hasse Alfredsson, den tänker jag på – skotten i Ådalen – den vanlige människan som mördas och tystas då den begär ett knippe rättighet i sin egen värld... Det tänker jag på.
Generellt sett – grym orättvisa och frihetsberövande, det tänker jag på.

Vad det kommer till hämnd och revolution – att vara beredd att kämpa och dö för det enda man har – hedern… Det är fantastiskt, det fascinerar mig.
Det för mig bland annat till Franska revolutionen. Jag ser återigen verkligheten bakom det skönlitterära. Så mycket har hänt i vår tid och i det förgångna, så mycket kommer att hända.
Trots att det finns texter och rollspel med ämnen som detta. Trots att vi är många som blir fascinerade, men dock arga och otroligt förbannade vid tanken på en sådan behandling. Trots att vi är många som fascineras av revolutioner och det berättigade våldet som den rättvisa hämnden bjuder, så kommer detta att upprepas genom hela jordens livsålder. Trots att den normala människan säger nej till sådana fasoner så händer det gång på gång.

Men, nog med propagerande babbel och historiska blickfångare…
Jag vill säga:
Det är det som är det geniala med Blixts artikel. Han ser det kanske själv som ett äventyr må hända, men jag ser det som ett sanningssägande och en lärdom. Jag tycker det är genialt när man plötsligt skippar agenter, sagokungar och rymdpistoler – och genom rollspel överräcker så omfattande känslor, så bred kunskap inom ett ämne – men främst så stora bitar av verkligheten. Det är rent ut sagt häftigt!

Ur denna artikel bjuds man så mycket: Grundläggande moral, sympati, historia, samhällskunskap, filosofi, politisk historia o.s.v. Balla ämnen!
Anders är helt enkelt en lärd man som kan hitta riktigt häftiga vinklar i rollspel – baktanke eller ej, det är inte det saken gäller. Men att han just återgett något så viktigt som vår världspolitik, det är fantasiskt – om inte annat hoppas jag att detta ger t.ex. yngre läsare intresse och inblick i sådana ämnen.
Vad deras egen ståndpunkt än må vara så tycker jag att det är viktigt att intressera sig för sådant, vilket jag tror blir allt ovanligare bland de kommande generationerna.
Det finns säkert många samhällskritiska samt propagerande bitar i rollspel, men det är första gången jag ser det i en text på det här sättet - och just ett ämne som intresserar mig så mycket. Jag spelar gärna en roll där jag slåss för rättvisa. Herremännen är ens Sauron och arbetaren är Frodo - är ni med? :gremwink: :gremgrin:

Nå, jag vill se mera Blixt, men missuppfatta mig inte – det behöver inte vara en artikeln av just denna typ, utan det är bara härligt att läsa artiklar av en riktigt klurig skapare med en ofantlig glöd. Precis som jag älskar Regebros "Enhörningshornet".
Om det här näst blir ett actionspäckat äventyr som handlar om romare nästa gång, det spelar mig ingen roll – men jag vill klart se mer av dig, Anders!
Du skriver så jäkla bra, alltid intressant. :gremsmile:

(Känns som det var längesedan du slängde dig in på banan så ordenligt?)


Nå, så ett ord till Martin Ackerfors också, när vi ändå snackar Fenix – mer av dig också, din senaste artikel var så jäkla bra att jag uppriktigt blev ledsen när den tog slut!
Psykiska sjukdomar är ett väldigt intressant ämne du fått mig intresserad för. :gremwink:


Sammanfattning av allt:
Att binda rollspel kring verkliga och där viktiga ämnen gör det förjordat intressant, genialt…
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Helgair-artikeln (lite Snösaga spioler)

Jag gillade verkligen artikeln till Trudvang. En välskriven och matnyttig lite berättelse. Den kommer jag absolut använda mig av.

LITE SNÖSAGA SPIOLER:

Om jag inte missminner mig så finns väl ett sådant där torn långt upp i Vildland också (men ser och är annorlunda).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: "Blixten slår ned med sitt genial" (Anders Blixt)

Tack. Entusiastisk respons är alltid ett lyft för en författare.

Fenix-texten är en egentligen en "trailer" för den expanderade version av Prag-spelvärlden som kommer inom kort på Saga Games-sajten.

Här finns en bok som också kan ge rätt känsla åt spelvärlden. Ett axplock:

When you go down a coal-mine it is important to try and get to the coal face when the 'fillers' are at work. This is not easy, because when the mine is working visitors are a nuisance and are not encouraged, but if you go at any other time, it is possible to come away with a totally wrong impression. On a Sunday, for instance, a mine seems almost peaceful. The time to go there is when the machines are roaring and the air is black with coal dust, and when you can actually see what the miners have to do. At those times the place is like hell, or at any rate like my own mental picture of hell. Most of the things one imagines in hell are if there --heat, noise, confusion, darkness, foul air, and, above all, unbearably cramped space. Everything except the fire, for there is no fire down there except the feeble beams of Davy lamps and electric torches which scarcely penetrate the clouds of coal dust.
(Jag har inte sett Alfredsons "Den enfaldige mördaren", men enligt vad jag har läst om filmen verkar den hålla någorlunda rätt stämning.)

<font size="1">Edit: Orwell-citat inlagt.</font size>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: "Blixten slår ned med sitt genial" (Anders Bli

Well, man säger ju bara som det är.

Nåväl, du borde se den, det är en bra film. :gremwink:
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Sidantal framöver?

Jag är säkert inte ensam om att glädjas över beskedet i ledaren om att tidningen får in mer material än vad som kan publiceras. Det är en tydlig indikation på att tidningen är uppskattad av såväl spelkonstruktörer som läsare. Bra jobbat!

För min del spelar det inte heller någon roll att priset på tidningen ökar, min smärtgräns per ex av Fenix ligger uppskattningsvis runt 150 kr, så ännu är det ingen fara på taket. Ett klargörande skulle dock uppskattas vad gäller den framtida produktens sidantal. Kommer tidningen även fortsättningsvis bestå av ca 80 sidor (som det senaste sommarnumret)? Eller blir det likt det var tidigare, ca 65 sidor per nummer?

Mvh Gäst.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Re: Sidantal framöver?

Själv vet jag inte riktigt var smärtgränsen ligger, det beror lite på innehållet. Men det är nog under hundralappen. Så länge det inte är en bilga till Mutant...
 
Top