Nekromanti Fenix nr 1 2011 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
2011 års första Fenix lämnar allt julmys bakom sig, men behåller den röda färgen... Rött och svart är populära färger inom vodou och här hittar du både en artikel om voodoo i rollspel och en artikel om Etnografiska museets utställning om vodou. Du kan också läsa om och vinna biljetter till bröderna Coens nya västernfilm True Grit, som precis har kammat hem 10 Oscarsnomineringar. Det rykande färska En GardeIII recenseras och vi har dessutom med en 16-sidig äventyrsbilaga till spelet, så att ni snabbt kan komma igång och spela. Eon visar attt gammal är äldst med en riktigt schysst äventyrsplats i Jargien och du kan läsa om Gränsrymdens Nomader i en artikel till Coriolis. 28 spel recenseras och Birger Barbaren härjar vilt.

Läs mer om senaste numret här!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Skitkul äventyr till En Garde- sugen på att köra det. Går igång på möjligheten att ha det lite mer magiskt och övernaturligt.

Sen kände jag mig rådum som inte fattade poängen med de två sista Birger-stripparna... ngn som kan förklara?

/ Nils
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Nässe said:
Skitkul äventyr till En Garde- sugen på att köra det. Går igång på möjligheten att ha det lite mer magiskt och övernaturligt.
Roligt att du gillade det!

Spelar du det får du gärna berätta för mig hur det gick. Alltid roligt att höra hur berättelsen formas hos olika spelgrupper. :gremsmile:
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Jag kan rekommendera artikeln om Voodoo av Åsa Roos samt den om utställningen på Etnografiska muséet. En inspirerande kombination som jag hoppas kan återupprepas. Det känns som en bra och ny grej att ta intryck från en museiutställning.

I huvudtaget en bra och nyanserad kombination av Hollywood och verklighet fanns i artiklarna som gav mersmak.

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle vilja upprepa det som jag sade i Småpraten samma morgon som Fenix damp ned i brevlådan: Det här är ett kanonnummer!

Artiklarna om voodoo/vodou är fan guld. Jag älskar artiklar om mystiska, inspirerande saker och artiklar om hur man kan skapa och arbeta med sådana cooligheter. Fakta, inspiration, tips och råd är förbaskat trevligt, rätt ut sagt.

Färdiga äventyr är sällan lika roliga att läsa, enligt min personliga åsikt. Ackerfors artikel om hospital och den här voodoo-artikeln av Åsa är lätt mina guldklimpar i Fenixgruvan.

... anser solvebring som förövrigt inte minns Åsas eller Ackerfors nuvarande användarnamn här på forumet - vilket gör att han skiter i att fixa fetstil som han brukar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
solvebring said:
Sen kände jag mig rådum som inte fattade poängen med de två sista Birger-stripparna... ngn som kan förklara?
Sure, vad var det du inte fattade gällande Birger?
Jag drar till med en gissning och svarar "poängen".


Storuggla, ryter åt blomkålen
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Storuggla said:
solvebring said:
Sen kände jag mig rådum som inte fattade poängen med de två sista Birger-stripparna... ngn som kan förklara?
Sure, vad var det du inte fattade gällande Birger?
Jag drar till med en gissning och svarar "poängen".
Wait... finns det en poäng med Birger?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Robert Jonsson said:
Var det Yassilus och Tsianphiel du tänkte på, men inte mindes?
In the grimdark future of wrnu there is no Yassilus, only Martin Ackerfors.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
Var det Yassilus och Tsianphiel du tänkte på, men inte mindes?
Yassilus är ju Ackes gamla användarnamn, så nej, inte det. Idag nickar han väl Martin A eller Martin Ackerfors eller något sådant, och det är just det jag är osäker på. Vad gäller Åsa Roos användarnamn så tja, jag har egentligen ingen aning. Tror aldrig jag sett henne aktiv här så det kan jag inte säga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jarl said:
Storuggla said:
solvebring said:
Sen kände jag mig rådum som inte fattade poängen med de två sista Birger-stripparna... ngn som kan förklara?
Sure, vad var det du inte fattade gällande Birger?
Jag drar till med en gissning och svarar "poängen".
Wait... finns det en poäng med Birger?
Birger är ju asabra! Nu får ni allt ge er...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
solvebring said:
Vad gäller Åsa Roos användarnamn så tja, jag har egentligen ingen aning.
Jag talade om för dig att det var det - och jag frågade dig inte om det var det. Väldigt stort skillnad hörru. :gremwink:

Däremot mindes jag inte att jag att Yass gått i graven, så tack för påpekandet Debbie.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Vad gäller Åsa Roos användarnamn så tja, jag har egentligen ingen aning.
Jag talade om för dig att det var det - och jag frågade dig inte om det var det. Väldigt stort skillnad hörru. :gremwink:

Däremot mindes jag inte att jag att Yass gått i graven, så tack för påpekandet Debbie.
:gremgrin:

Jaja... Detaljer! :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Storuggla said:
solvebring said:
Sen kände jag mig rådum som inte fattade poängen med de två sista Birger-stripparna... ngn som kan förklara?
Sure, vad var det du inte fattade gällande Birger?
Jag drar till med en gissning och svarar "poängen".
Birger är ju asabra! Nu får ni allt ge er...
jamen...kläm ur poängen i den nya strippen.. :gremmad:


/elak,arg och bufflig
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Birger är ju asabra! Nu får ni allt ge er...
Hej, hej, lugn och fin :gremsmile:

Ja, den är asbra.

Men jag fattade inte just de två stripparna- nu sitter jag på jobbet och har den inte här- men vad gör han med darths handske? Och vad händer i den andra- jag fattar alltså inte.

Och Birger är absolut det första jag läser när jag får hem tidningen.

Håller med om att det är ett grymt bra nummer och är halvvägs igenom voodoartikeln- grym

/ Nils
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Nässe said:
Men jag fattade inte just de två stripparna- nu sitter jag på jobbet och har den inte här- men vad gör han med darths handske?
Gissningsvis petar han snubben som muckar i rumpan. Jag skulle nog också hoppa ur stolen om jag fick ett osynligt finger där.
 
Top