Nekromanti Fenix: Mitt rollspel

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
I spalten Mitt rollspel har olika rollspelsprojekt presenterats kort. Syftet var att gejmers skulle få presentera pågående projekt som skulle kunna tänkas intressera (och inspirera) såväl spelare på jakt efter nya spelupplägg som andra gejmers som skriver på egna spel. Konstruktören fick presentera sin idé (kort) och fick därefter svara på ett par frågor av olika karaktär. Det har aldrig varit aktuellt med recensioner (meningslöst att recensera halvfärdiga projekt).

Som jag ser det finns det ett par krux med spalten.
i. Med tanke på det färdiga resultatet (1 sida) så är spalten mycket tidskrävande att färdigställa. Spelidéer som är tillräckligt "amatörmässiga" ska hittas, texter ska skickas fram och tillbaka och helst ska allt vara färdigt till deadline. Och går något snett så är det bara att välja mellan att börja om (med ett nytt spel) eller att stryka spalten.
ii. Vilka spelprojekt platsar egentligen i spalten? Går det längre att dra en gräns mellan vad som är att betrakta som "amatörspel" och "professionellt spel" (ni vet vad jag menar)?
iii. Är spalten nödvändig? Finns det något intresse för denna typ av presentationer eller är det bara de närmast sörjande som orkar läsa texten? Räcker det att spel av denna typ recenseras i Fenix sedan de släppts via lulu eller motsvarande?

Just nu finns det inga spalter inplanerade för 2009 och jag vill gärna se över konceptet innan det blir en fortsättning (om det nu blir det).
Posta gärna synpunkter och kommentarer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
angående punkt ii: jag tycker man kan ta upp alla svenska spel som är under planering/produktion men inte är klara, idag är ju nästan allt på nån slags "lågbudgetnivå" ändå... och ja, jag gillar spalten, synd om den försvann.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Mjo, men visst tusan är det skillnad mellan mina och Kaleidioskops projekt och Coriolis, liksom. Både i antalet personer som jobbar på det och i mängden pengar som läggs ned i projektet. En klar gräns är svår att dra, men det behöver man ju inte göra, heller. Man behöver bara göra bedömningar i varje enskilt fall.

Om ni behöver folk att intervjua, så är det visserligen för sent för Oskrivna blad, som jag släppte igår, men jag och krank här på forumet håller ju på och slipar på Onomatopoetica. Det är ganska nyligen igångsatt, dock, och har inte kommit så långt. kranks Evolutionens barn har dock kommit såpass långt att texten nästan är klar och han letar illustratörer, tror jag. Sedan har även jag ett personligt projekt på G, men det vill jag inte snacka om ännu. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Järnringen är ju rätt unika på svenska marknaden just nu... så jag tyckte Coriolis var ett dåligt exempel.

För att göra ett sådant projekt nån annanstans behövs att ett större gäng (som dessutom har riktiga inkomster) går ihop.

I stort sett allt annat (utom kanske Western och Noir) är på en betydligt lägre nivå, när det gäller resurser. Riotminds har ju tagit time out för tillfället.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det borde väl rimligen gå att ha två-tre spalter i pipen samtidigt. Så ifall någon faller bort så har man ändå material?

Jag tycker att gränsen går där folk har sån skala på projektet att de kan motivera att köpa annonsplats är "proffsigt". Då lär det ändå komma artiklar om spelet på annat vis i form av förhandstittar och äventyr.

Tja, jag fick ju vara med i tidningen med mitt lilla spel. Det var skoj. Jag missunnar inte andra i min sits att själva få vara med. Samtidigt så visar ju artiklarna folket hemma i stugorna som tror att DoD & Eon är de enda alternativen att det finns mer i hobbyn att upptäcka.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Den avsevärt längre intervjun med Anders Blixt om Wolframfästet i senaste numret känns ju lite som samma sak. Det vill säga, det borde gå att skriva om intressanta kommande projekt, även i mindre skala, utan att följa just Mitt rollspel-mallen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du glömde Eon....

somehow gör folk alltid det. Men det kommer liksom en ny Eonmodul nu i jul och allt. Eon is still alive and kickin'.

- Ymir, påpekar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
sorry... Fast på nåt konstigt sätt känns Eongrejerna lågbudget nuförtiden... svartvitt, mjukpärm, oldschool-layout...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fair enough, det får stå för dig, men Neogames betalar iaf sina frilansare i cash. Det gjorde aldrig Riotminds.

Men...det är bara mjukpärmarna då som skiljer Eon från Noir, eller vad?

- Ymir, just sayin'
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, Noir har en mycket högre kvalitetskänsla i hela produktionen... även om det inte är nåt större fel på Eon, så känns layouten rätt oinspirerad. Noir är mycket snyggare rakt igenom, känns som en proffsigare produkt.

Sen gillar jag egentligen Mundana mer än Sandukar, men det har inget med production values att göra. Objektivt är Noir ett par tre pinnål upp.

Har ingen aning om vilka deals Riotminds, Järnringen, Neogames med flera har med sina frilansare. Och so what? Om en färdig produkt känns mer proffsig eller inte har det väl inte med avtalen att göra. Dessutom så har jag ingen lust att racka ner på Riotminds, de har alltid vart schyssta när vi har haft kontakt om saker.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Lite lösa kommentarer till kommentarer...

Krux i: Kan man ha flera spalter i pipen? Jo, om man kan leva med att man tvingas ha fler bollar i luften än nödvändigt plus att man förutsätter en grym framförhållning (att få ett spel att nappa ett halvår innan det kan bli aktuellt med publicering av spalten). Men eftersom jag gör det här på min fritid och istället för att skriva annat material (som är mer tidsekonomiskt) så svarar jag nej. Fast det är å andra sidan inte jag som måste hålla i det här.

Krux ii: Så Järnringen och Neogames går bort? Men det finns säkert många som anser att alla som säljer sina spel på SF Bokhandeln borde gå bort medan säkert någon anser att alla förlag som redan producerar rollspel (tex genom lulu) borde gå bort. Att göra bedömningar från fall till fall (dvs jag bestämmer) är ingen optimal lösning eftersom det trots allt är frågan om en sida med gratisreklam. Egentligen har jag svårt att se en logisk gräns mellan rollspel och rollspel... dvs om det är ok med "lulu-förlag" så kan jag rimligtvis inte säga nej till Western heller. Fenix har ingen skyldighet att värna om de små rollspelen eller för den delen upplysa Eonspelarna om att det faktiskt finns mindre kända rollspel som är värda att testas. Fenix ska innehålla sådant som läsarna är intresserade av och som motiverar dem att betala 49 kr för en tidning.

Krux iii: Jag håller med om att Blixtintervjun i senaste numret i princip är samma sak som Mitt rollspel... och det samma kan väl sägas om recensioner av "lulu-rollspel". Då skulle man kunna dra slutsatsen att spalten egentligen inte behövs... dvs släng ut den och ta in fler intervjuer med spelskapare (på olika nivåer) istället. Kanske kan man tänka sig mer intervju och mindre presentation?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
För att återvända till trådfrågorna: ja, det här är något som har nyhetsvärde. Och: den väsentligen skillnaden går inte i mina ögon mellan amatör och proffs, utan mellan mycket pengar (tiotusentals kronor) och lite mindre pengar. Ibland har amatörerna mycket pengar, utan att det gör produkterna proffsiga. Och ibland är det tvärtom. Ingen nämnd, ingen glömd.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående Krux ii, igen då: egentligen tycker jag att man kan använda spalten att snacka om vilka spel som helst, om jag tänker efter. Bara ni har gjort en redaktionell bedömning att folk kan vara intresserade att läsa om det... Det är ju ingen mänsklig rättighet att få sitt spel omskrivet i Fenix. Men samtidigt är det ju kul att läsa om nåt spel man kanske inte känt till...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående Krux iii, igen:

Tja, om det är mer intervju så får spelskaparen själv berätta om spelet i fråga. Vilket ger mindre arbetsbörda, förhoppningsvis.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
P Lex said:
Krux iii: Jag håller med om att Blixtintervjun i senaste numret i princip är samma sak som Mitt rollspel... och det samma kan väl sägas om recensioner av "lulu-rollspel". Då skulle man kunna dra slutsatsen att spalten egentligen inte behövs... dvs släng ut den och ta in fler intervjuer med spelskapare (på olika nivåer) istället. Kanske kan man tänka sig mer intervju och mindre presentation?
Det är svårt i allmänhet att dra klara gränser mellan presentationer, förhandstittar, intervjuer och recensioner. Coriolis behandlades ju till exempel på flera olika sätt långt innan det kom ut. Och jag minns någon recension som hänvisade till en tidigare presentation för information om regelsystemet, vilket jag tycker är helt off. Men om man vill åt något slags journalistisk vinkling på det hela så är det ju bättre med intervjuer än presentationer. Det är nu inte något som nödvändigtvis är helt önskvärt. Fenix är inte Signaler från Sverok, och det är vi glada för. Alternativt då presentationer skrivna av någon annan än spelskaparen, vilket ju är något som kommer ligga nära intervjuns form.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Intervju i varje nummer

Arfert said:
Angående Krux ii, igen då: egentligen tycker jag att man kan använda spalten att snacka om vilka spel som helst, om jag tänker efter. Bara ni har gjort en redaktionell bedömning att folk kan vara intresserade att läsa om det... Det är ju ingen mänsklig rättighet att få sitt spel omskrivet i Fenix. Men samtidigt är det ju kul att läsa om nåt spel man kanske inte känt till...
Nu är det inte jag som avgör det men jag skulle gärna se en återkommande spalt (ungefär som Nyhetssvepet) men en intervju om ett kommande rollspel i varje nummer. Alla spel är välkomna och eftersom "de stora förlagen" inte kan täcka alla nummer så kommer det att bli utrymme för "mindre spel". Förhoppningsvis kan det bli en bra och intressant mix. Det kan dock bli svårt att hitta okända spel för alla som hänger här men jag tror att för gejmern på gatan (som inte läser här eller ens känner till lulu) så kan det bli en del nytt.

När det gäller Mitt rollspel så har det pga det begränsade utrymmet funnits en gräns för antal tecken per svar. Det finns visserligen fördelar med att kunna svara fritt men det finns även fördelar med att tvinga spelkonstruktören att fatta sig kort och lyfta fram det som verkligen är viktigt. Jag tror att det är bra med korta och kärnfulla intervjuer. Jag tror också att det är bra om olika personer kan göra intervjuerna... det är viktigt att det är personer som inte står för nära spelkonstruktören och att dessa vågar utmana lite. Jag tror tex att det finns flera lämpliga personer bland recensenterna.

Wolframfästetintervjun i senaste numret var intressant att läsa men jag tycker att den kunde ha gjorts bättre. Det är lite för mycket ordbajsande... frågorna tar för mycket plats och behandlar ovidkommande saker. Sen hör väl Allvin till Blixts vapendragare och därför borde kanske frågorna ha ställts av någon annan.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Re: Intervju i varje nummer

Jag tycker att skulle vara intressant om "Mitt rollspel" ibland, kanske i ett nummer om året, behandlade icke-svenska rollspel. Men det måste förstås även ha relevans för en svensk publik, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att det måste vara ett stort spel.

Vad gäller Allvin till Blixt är det i mina ögon aldrig roligt med infallsvinkeln "Äventyrsspels-killarna var bäst ändå", även om intervjun blev intressant i alla fall. Äventyrsspel var först men inte bäst!
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Intervju i varje nummer

Bengt Petter said:
Jag tycker att skulle vara intressant om "Mitt rollspel" ibland, kanske i ett nummer om året, behandlade icke-svenska rollspel. Men det måste förstås även ha relevans för en svensk publik, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att det måste vara ett stort spel.
Med nuvarande upplägg med max 3 spalter per år så är det inte aktuellt med utländska spel.

Med ett annat upplägg (mer intervjuer) så kan man väl tänka sig utländska spel även om jag anser att svenska rollspel alltid ska ha förtur.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Re: Intervju i varje nummer

Gud vad tråkigt det skulle vara med engelska rollspel i "mitt spel".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man ser klar skillnad mellan det professionella och amatörmässiga, även på Sveriges lilla rollspelsmarknad där det mesta idag görs på halvfart med kamp mot budgeten.
Som Genesis sagt är det klar skillnad mellan hans Oskrivna blad, Arvidos Berättelser Från Staden och andra mer "professionella" som Drakar & Demoner Trudvang, Eon, Coriolis etc.

Jag saknar spalten, helt klart. Det främjande, vad jag tolkar, som indiespelskulkturen och mindre projekt som, de flesta av dem, är mycket intressanta och därför borde synas de med.
 
Top