Nekromanti Fenix har anlänt!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Recensionerna

Jag frågade SF-bokhandeln om Sorcerer och lite andra spel som hypas på forumet... och då sa de att de kanske kan ta in liknade spel som beställning... dom säljer inte påstår dom... vilket är synd (och jag inte riktigt tror på). Fler kanske ska lobba? De tog ju in BW, och det säljer OK tydligen.
 

Asynja

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
68
Location
Kalmar
Re: Bristen på rollspelsrecensioner

Troligen har det att göra med att produkterna kom för sent och för nära tryckning, vilket innebär att det blir i stort sett omöjligt att skriva en vettigt recension.
Jag tror inte det stämmer riktigt i fråga om alla spel... Fenix fick till exempel ett recensionsex av En Garde! för nästan fyra månader sedan. Jag tror att en viss del av problemet beror på att recensenten inte har haft tid att skriva en recension... men men... vi får väl se om den kanske dyker upp i nästa nummer.

/Toni
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Bristen på rollspelsrecensioner

Fenix fick till exempel ett recensionsex av En Garde! för nästan fyra månader sedan. Jag tror att en viss del av problemet beror på att recensenten inte har haft tid att skriva en recension...
Det behöver inte vara recensentens fel. En recensent ska anlitas, recensionsexet ska postas och recensionen ska skrivas. Det finns flera steg där det kan ha gått "fel".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Varför jag inte recenserade En Garde ...

Jag blev tillfrågad att recensera En Garde (och hade jättegärna lagt både rabarber, vantar och beslag på recensionsexemplaret) när den ursprunglige recensenten fick förhinder (som jag förstod det).

Dock fick jag bara ett par dagar på mig till trycklämning, så jag avböjde på grund av att jag kände att jag inte skulle kunna prestera en rättvisande recension på så kort tid. (Jag brukar vilja läsa igenom spelet ordentligt ett par gånger och göra några rollpersoner och så innan jag sätter mig och skriver.)

Tråkigt för er att det tar så lång tid att få En Garde recenserat.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Svar om butiker [ganska OT]

Anledningen till att SF och andra svenska spelbutiker kan ta in Sorcerer, Burning Wheel och A/State är att de, förutom av IPR, också distribueras av "vanliga" amerikanska speldistributörer. Spirits of the Century m.fl. gör däremot inte det. Det är dock inte omöjligt att en svensk butik börjar ta in grejer från IPR. Höga fraktkostnader avskräcker dock något (beställer man från USA bör orderstorleken ligga på minst 12-15 000 kr för att det skall vara lönsamt och tyvärr är kanske efterfrågan på amerikanska indiespel inte tillräckligt hög).

Burning Wheel har sålt bra hos mig det senaste året, i paritet med grundböckerna till World of Darkness, något bättre än Saga och betydligt bättre än Götterdämmerung, för att ta några exempel.
 

Asynja

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
68
Location
Kalmar
Re: Bristen på rollspelsrecensioner

Det är mycket möjligt att det beror på något annat, men det var den uppfattningen jag hade fått efter det lilla vi har fått höra. Det var inte heller för att vara dömande på något sätt, också recensenter kan trots allt ha jobb som periodvis kan ta väldigt mycket tid i anspråk.

I vilket fall som helst så det som jag ville komma fram till var att Fenix brist på rollspelsrecensioner inte alltid beror på brist på produkter. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Okaj, nu har jag läst lite mer...

Och uppenbarligen tycker jag att jag är viktig nog att ni ska behöva läsa mer subjektiva åsikter från min sida. Well, från början.

Nyhetssvepet är som vanligt. Vad är vanligt då? Jag orkar inte läsa det (nu har jag ju faktiskt gjort det för att kunna bilda mig en uppfattning). För det första är det sällan det är produkter som jag är intresserad av som presenteras, och det känns som att det framförallt handlar om de stora aktörerna, och väldigt lite om andra produkter. Och dessutom är nyheterna i många fall en månad gamla, på en höft.
Givetvis har det med tillgången av nyheter (det vet väl jag som roat mig med att skicka in 140 nyheter till Rollspel.nu), pressläggningstid och med mitt bristande intresse att göra. Jag tycker ändå att Nyhetssvepet har ett existensberättigande.

Om Vanguard-artikeln? Tja, jag hade inte hört talas om spelet innan och ännu mindre längtat efter det. Jag blev inte särskilt lockad av det heller. Det jag kan ställa mig frågande till är varför Fenix har en förhandstitt om spelet är så pass nära (slutet av januari står det) att det vore motiverat med en utförlig recension i nästa nummer.

En vit klo i mörkret var mycket riktigt rätt intressant. Jag tror inte jag kommer spela det, men jag hade i alla fall behållning av att läsa det. Mycket bra! :gremsmile:

Wells Fargo glömmer aldrig! läste jag inte, eftersom jag inte lirar Western annat än på konvent, och då är det andra som har mer koll på det än vad jag har. :gremsmile:

Hur man skriver en roman. För det första undrar jag vad den artikeln har i Fenix att göra? Det är inte så att jag stör mig ofantligt mycket på att den är med, men kopplingen är svag, speciellt med tanke på vad artikeln säger.
Nåja, efter att ha läst artikeln så känner jag mig rätt stött. Den är skriven på ett otrevligt sätt, som även om den skulle hjälpa mig, inte gör det. Den förklarar att jag inte duger och att den inte kommer leda till något. Det är säkert en jättebra metod, in opposite-land, att racka ner på sina läsare. Då hade det kanske varit bättre att "anlita" någon som är bra på författarteori att göra det, för... Nja... Stormens vandrare var ju ingen höjdare och motiverar knappast fritt spelrum för att förklara att läsarna inte duger.

De sju syndernas borg... Ja, den hade jag ju läst innan. Fy bubblan.

Frontline-artikeln läste jag inte.

Vildbentjes värdshus var, jag vet inte. Den var väldigt Riotmindig. Ett språk som inte behärskas bli väldigt märkligt och gör artikeln svårläst, samtidigt som det som beskrivs (inte att förväxla med hur det beskrivs) är ganska Trudvangskt och mycket väl kan tänkas användas. Med andra ord en artikel i sedvanlig Riotanda - svårläst men intressant.

Deckarhistorier i Noir var välskriven och kan användas generellt till deckargåtor, även om det inte är i Noir. Den var bra, helt enkelt, men jag kan inte låta bli att bli lite ledsen över att den inte skrevs helt som en generell artikel, för det är fler sådana Fenix behöver, enligt mig.

Inte heller artikeln om Ödlefolket eller den om Fauner i Saga läste jag. De fångade inte mitt intresse tillräckligt.

Och sen kom recensionerna som jag redan klagat lite på. :gremwink:

Helhetsintrycket tycker jag är en tidning som saknar generella artiklar om rollspel, jag har sagt det tidigare. Det bästa med generella artiklar är ju att de är, just det, generella. De går att använda till alla (eller åtminstone de flesta) spelen, och det måste ju vara en bra sak med tanke på att det kan vara med sju (av sju) rollspelsartiklar till specifika spel.

Till sist antar jag att jag är ensam om att inte roas av Birger Barbaren mer... Birger var skön en stund, men det vore roligt att se andra rollspelsrelaterade strippar från Rosen. Vi vet ju att han kan rita andra serier. :gremsmile:

Och till sist, tagning 2. Nog för att Vitulv skriver mycket, men är det inte lite onödigt att ha med honom två gånger över listan på "Skribenter i detta nummer"? :gremgrin:
 

Asynja

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
68
Location
Kalmar
Re: Varför jag inte recenserade En Garde ...

Vi tycker också att det är lite tråkigt att det inte har kommit någon recension än och vi blev ganska besvikna när den inte dyk upp i förra numret som det var tänkt... men men, det får väl ta den tid det tar antar jag. :gremsmile:

Det skulle i alla fall vara skoj att se en recension även om jag redan vet vilka starka och svaga sidor spelet har. (Spelet har faktiskt ett tämligen genomtänkt regelsystem som fungerar båda snabbt och bra, spelet har också tillräckligt mycket och detaljerad information om tidsperioden för att till och med några personer ska ha köpt spelet bara just för informationen som finns däri, det har dock mindre bra typografi, vilket jag nu i efterhand faktiskt har gått kurs i, om än något grundläggande :gremtongue: , vissa bilder är sådana att jag skulle vilja byta ut dem om jag fick chansen samt att det fattas vissa saker i boken, även om till exempel index går att ladda ned separat - och nej jag är inte speciellt bra på att göra reklam för vår produkt så alla som läser detta tycker jag borde köpa ett exemplar själv och titta i det för att ni ska få en uppfattning av spelet. :gremgrin: )

Som du sa så ser också jag hellre en rättvisande recension än ett hastverk. Det vore till och med trevligt om recensenten faktiskt spelade spelet en del innan recensionen är färdig. Så om du (och jag antar även andra tillfrågade recensenter) bara fick ett par dagar på dig så är jag nästan glad att recensionen inte kom med i detta nummer heller. :gremwink:

/Toni
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför jag inte recenserade En Garde ...

samma här, jag fick en mailförfrågan från redaktionen om att recensera En Garde!, men fick bara 2 dagar på mig.. de hade hoppats att jag redan köpt och läst spelet, men det hade jag inte.. (har beställt det från en av mina grossister, men inte fått det än). Så det var för tajt om tid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
En helt ärlig kommentar

Jag håller med dig om att vi "inte är där än", men jag tror att alla måste hjälpa till för att göra rollspel mer angelägna för fler.
Jag tror inte att det du efterlyser i en recension skulle hjälpa oss att göra rollspel mer angelägna för fler. Snarare tror jag att det skulle alienera en större del av målgruppen, eftersom det skulle riskera att skapa ett sken av att rollspel är mer svårtillgängligt än vad det egentligen är.

Det är också så att de flesta läsarna inte är intresserade av sådana djuplodande utsvävningar, utan helt enkelt bara vill veta lite grand om produkten för att få en känsla för om de kan vara intresserade. En tyngre recension skulle riskera att inte bli läst, och därmed motverkat sitt tänkta syfte.

Jag ser hellre att sådan komparativa texter är renodlade artiklar i tidningen och att de skrivs av ett antal personer. Varför? Jo, det finns få idag som besitter djup och bred kunskap om alla de olika varianterna och typerna av rollspel som finns för att själv göra en rättfärdig analys.

Jag kan tänka mig fyra personer i Sverige som i min mening kan klara av en sån sak ... och inte alla av dem skriver recensioner i Fenix idag.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: En helt ärlig kommentar

Det är också så att de flesta läsarna inte är intresserade av sådana djuplodande utsvävningar, utan helt enkelt bara vill veta lite grand om produkten för att få en känsla för om de kan vara intresserade. En tyngre recension skulle riskera att inte bli läst, och därmed motverkat sitt tänkta syfte.
Jag tillhör den del av Fenix målgrupp som inte är särskilt intresserad av rollspelsteoretiserande och som aldrig kommer att registrera mig på the Forge. "Djuplodade utsvävningar" i en recension skulle få mig att somna på halva vägen - framför allt om en produkt som jag inte var direkt intresserad av från början. Däremot tycker jag att det är kul att läsa "mer folkliga" recensioner av rollspel och brädspel som jag förvisso inte funderar på att införskaffa, men ändå vill orientera mig om.

Dataspelsrecensionerna hade däremot kunnat skippas helt - vem spelar sånt nuförtiden?

//Henrik, som mot bättre vetande, har en tendens att hålla med Magnus när det gäller recensioner
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
nix betygsinflation

Vi tar givetvis till oss av alla synpunkter, även om det är trist att höra att du inte finner tidningen tilltalande alls. Dock är det lite trist att du slentrianmässigt hävdar att Riotminds alltid får "rekommenderar"-stämplen, då det faktiskt förhåller sig tvärtom. Hittills har Fenix haft 11 recensioner av Riotminds produkter. 3 har varit så bra att de blivit rekommenderade - varav 2 faktiskt var med i det senaste numret.

/tove & anders
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Bristen på rollspelsrecensioner

Jepp... I nästan samtliga fall handlar bristen på rollspelsrecensioner på tidsfaktorn. Noir och Noctum fick vi alldeles för nära tryck - det gick bara inte. Vad gäller utländska spelprodukter tog posten över tre veckor på sig innan vi fick paketet med recensionsex:-( En Garde! har däremot helt andra trista anledningar. Den recensent som skulle gjort recensionen och var väl inläst lyckades två gånger i rad få förhinder strax före tryck. Den andra gången kontaktade vi ett fåtal personer som vi trodde/hoppades redan hade skaffat spelet för att undersöka möjligheten att lösa just den akuta situationen. Då ingen av dem hade de nödvändiga förkunskaperna fick recensionen helt enkelt skjutas till nästa nummer. Och ja, det blir en annan recensent än den vi först planerat.

/tove & anders
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Re: nix betygsinflation

"Vi tar givetvis till oss av alla synpunkter, även om det är trist att höra att du inte finner tidningen tilltalande alls."

Det är bra att ni tar till er, det är så man blir bättre. :gremsmile: Att jag faktiskt tog mig tid att läsa åtminstone de flesta artiklarna tyder väl på att jag finner Fenix tilltalande, även om senaste numret hade ovanligt få artiklar som jag på förhand tyckte var intressanta.

"Dock är det lite trist att du slentrianmässigt hävdar att Riotminds alltid får "rekommenderar"-stämplen, då det faktiskt förhåller sig tvärtom."

Slentrianmässigt och slentrianmässigt. Jag skojade främst om det, jag vet hur det förhåller sig med vilket spel som fått vad i betyg, och det är inte som att jag bryr mig särskilt mycket om betygen, då är innehållet i recensionen betydligt viktigare. Hade jag däremot varit allvarlig hade jag lagt mer tyngd på det i mitt inlägg.

Så ta gärna till er, men inte om det jag skämtar om. :gremtongue:
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: En helt ärlig kommentar

Jag tycker du hårddrar mitt resonemang. Jag har aldrig avsett att tråka ut Hunk med hela recensioner fyllda av teori. :gremsmile:

Allt jag önskar är att en försummad aspekt ska få lite av utrymmet i recensionerna. Jämförelser, intressanta perspektiv och sammanhang är ju mer regel än undantag i både dagspress och branschtidningar för andra kulturyttringar, som t ex musik, film och litteratur. Jag kan inte se varför det inte skulle fungera för rollspel och rollspelare. Och framför allt menar jag det kanske skulle kunna göra hobbyn intressant även för dem som hittills haft svårt att se någon poäng med den. T ex många vanliga bokläsare, bokhandlare och bokförlag.

Hälsar

Christian
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
205
Nu har jag läst nya numret!
Vill säga att Fenix är den absolut bästa tidningen som finns, oavsett om innehållet varierar lite i kvalite ibland.

Jag tycker det som vanligt var ett bra nummer, kanske inte ett av dom bättre men långt ifrån dåligt.

Skitcool framsida! Jag gillar starwars äventyret, jag tycker det blir extra intressant då det är uppdelat och att fortsättningen kommer i framtida nummer. Lite som när man ser en spännande serie på tv med "fortsättning följer".

Götterdämmerung sagan tycker jag var bra läsningen men kanske inte så användbart direkt. Även om kritiken den fått på riotminds forum har en vettig poäng så kan jag tycka att den kanske var lite väl hård.

Hur man skriver en roman tycker jag var väldigt intressant att läsa. Tycker om att den var så rakt på sak även om artikeln kändes som att den skulle avskräcka folk från att skriva än att uppmuntra.

Jag tycker Dodt artikeln var jättebra! Kan inte utala mig om artiklarna till dom andra rollspelen för jag är inte så intresserad av just dom rollspelen. Men det är kul huvudtaget då det är mkt rollspelsartiklar med.

Personligen tycker jag dataspel också tagit för mkt plats i detta nummer, hade helldre sett artiklar om rollspel eller figurspel
där om det vore möjligt.

Jag skulle vilja se fler artiklar om att spelleda, hur man gör bra äventyr och kampanjer. Vet inte hur många gånger jag kört fast på äventyrsskapandet och törstar efter bra råd och hjälp! Vore också intressant med artiklar om warhammer(helst fantasy),
olika scenarion, taktiker om olika lag, målartekniker och tips osv.

Ser fram emot nästa nummer!
Det var allt från mig....=)
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Okaj, nu har jag läst lite mer...

Tänkte jag skulle förklara tankarna bakom min artikel "att skriva en roman" som ursprungligen inte skrevs för Fenix utan på mitt eget forum isfolket.larp.se när jag fick frågan "vad ska man tänka på när man skriver en roman". Min första reflektion var då att jag skulle skriva ner precis allting jag hade velat veta när jag började skriva, så det var det jag skrev, rakt (som man gör på ett forum) och ur hjärtat. Jag inser nu också att det sättet att prata till sin läsare passar mycket sämre i en tidning, så nu kommer hela rollspelssverige att tycka att jag är jättearrogant i några månader, vilket inte alls var tanken. Men artikeln innehåller det jag har lärt mig under den tid jag har skrivit 7 romaner, så jag tänkte att den nog kan vara matnyttig för den som vill börja skriva.

Hur hamnade artikeln då i Fenix? Jo, jag träffade Fenixfolket några gånger under 2006 och då tyckte de att jag skulle skriva något. Först spånade jag på att använda min "de romerska kejsarna"-krönika med modernt språk (finns också på forumet) men då tog de hellre "att skriva en roman" :)
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Okaj, nu har jag läst lite mer...

I ett inlägg på Sveroks speltidningsforum framhölls du dock som det bästa i förra numret;-)

/t
 
Top