Nekromanti Fenix framtid?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur kommer frantida nummer av Fenix att se ut? Lite saker att fundera över:

1. Insändarsida? Finns det något intresse av detta?
2. Återkommande artiklar om independentrollspel? Det finns trotsallt en hel del spelkreatörer på enbart på wrnu.
3. Artiklar om fler rollspel? Beror det på artikelbrist eller är det ett medvetet val att fokus har legat mycket på svenska rollspel och D&D?
4. Tydligare kopplingar till wrnu? Finns det något intresse av att låta en del intressanta trådar utmynna i artiklar?

För övrigt tack för en bra tidning som jag ska göra mitt bästa för att göra ännu bättre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det är mycket upp till läsarna

Hej!

Hur kommer framtida nummer att se ut? Tja, de som kommer härnäst kommer att vara ganska lika dem som gjorts innan. Vi försöker hitta en form som läsarna känner sig bekväma med, och kommer inte att göra stora svepande ändringar under det första året. Såvida det inte är stora förbättringar, det vill säga, men just nu ser jag inte vad det skulle kunna vara.

Några svar på frågorna.

1. insändarsida
Jag saknar inte en sådan, eftersom det här forumet finns. Det känns konstigt för mig att läsa insändarna i tex Dragon och Dungeon och veta att de är minst 1 månad gamla, eftersom det tar sån tid att få in sådana och sen ska de in i tidningen. Dock kan jag tänka mig att lite längre insändare kan förvandlas till tänkvärda artiklar istället.

2. Amatörrollspel
Jag jobbar på att försöka tänka ut ett format som kan presentera detta på ett smart sätt. Problemet är att antalet spelare som spelar de enskilda amatörrollspelen är få, och att man riskerar att använda säg 3 sidor till ett spel som spelas av 20 personer, istället för till ett som spelas av 2000 eller fler. Så det måste göras något smart som gör att de 2000 som inte spelar amatörrollspel finner artikeln intressant också.

3. Fler rollspel
Det är ett medvetet fokus att satsa på svenska rollspel och d20. Svenska rollspel eftersom de flesta spelar svenska rollspel, d20 för att vi tror att det finns många som spelar d20 och D&D också. Det finns utrymme för andra rollspel, men då bör det vara saker som kan vara intressant för de som spelar de andra spelen också, om det går att åstadkomma. Vi har ju inget stort hard SF- eller skräck-rollspel i Sverige ännu, och det skulle vara kul att ha med tycker jag. Men fokus kommer alltid att ligga på svenska rollspel.

4. Det får vi se. :gremlaugh:

Magnus
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Det är mycket upp till läsarna

1. insändarsida
Jag saknar inte en sådan, eftersom det här forumet finns. Det känns konstigt för mig att läsa insändarna i tex Dragon och Dungeon och veta att de är minst 1 månad gamla, eftersom det tar sån tid att få in sådana och sen ska de in i tidningen. Dock kan jag tänka mig att lite längre insändare kan förvandlas till tänkvärda artiklar istället.
Fördelen med en insändarsida är att insändare och intressanta diskussioner (som lika gärna kan handla om Fenix hellre än D&D) bevaras på ett helt annat sätt. Om två år kan man plocka upp sin Fenix och läsa den där intressanta diskussionen igen och jag skulle nog påstå att det inte kommer att vara fullt så enkelt att hitta igen trådarna på rollspel.nu (eller tänk om sajten upphört?).

Sedan tror i alla fall jag att det är en ganska liten klick av Sveriges rollspelare som aktivt följer diskussionerna på nätet -- få spelare följer diskussionerna och ännu färre postar inlägg. Därför antar jag att det är en ganska stor del av Fenix läsare som inte läser inlägg på detta forum.

/ Peter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jo

Jag har en favoritinsändare som var med i Sinkadus nummer 5. Den anklagade Target Games/Äventyrsspel att ha förvandlats till giriga kapitalister och för att bara ge ut svindyra moduler och för att inte tänka på sina kunder utan bara lura dem på pengar.

Den brukar jag läsa när jag tyngs av diskussioner om hur det var bättre förr. :gremlaugh:

Det finns en svår balansgång till att tänka på, och det är att intressanta insändare inte växer på träd. Ofta får tidningar in brev som är övdrdrivet positiva eller brev där insändaren klagar på ett tråkigt sätt (typ "ni suger fett"). Det är självklart intressant för oss att läsa sådana insändare, men är det intressant för läsekretsen?

(som lika gärna kan handla om Fenix hellre än D&D)
Öööh, jo, det är väl tanken att insändarna ska handla om materialet som finns med i Fenix, inte om materialet som finns med i Dragon och Dungeon. :gremlaugh:

Magnus
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det är mycket upp till läsarna

Men diskussioner tar upp oerhört mycket utrymme som hellre kan läggas på andra saker. Utrymmet här på sajten är obegränsat (eller nästintill iallafall).

Helt imo, då. Gedigna artiklar är intressantare än folk som säger 'Fenix är bra', fast med 17 000 tecken, helt enkelt.

- Ymir, tycker till.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hard SF & Skräck

Tja, det verkar som ni ligger och väntar på Neogames Terra One men visst finns det svenska SF rollspel. Mutant måste väl räknas som ett SF-rollspel. Beträffande skräck så existerar ju Kult fortfarande och om Fenix ändå publicerar D20 material så kan väl CoC slå sig in i tidningen kanske.
Ni gör rätt i att fokusera på svenska rollspel. Så varför inte ge de amatörprojekt som existerar lite mer utrymme och belysa dessa verk mer ingående. Du pratar om att amatörrollspel bara har 20 spelare men chansen att de får 2000 ökar säkert med en artikel i er tidning. Intervjua författarna och presentera spelen. Måste man ha ett tryckt rollspel i handen för att bli medtagen i Fenix? Vill ni främja svenska rollspel så bör ni gräva i de projekt som blir morgondagens nya rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är mycket upp till läsarna

"Jag saknar inte en sådan, eftersom det här forumet finns. Det känns konstigt för mig att läsa insändarna i tex Dragon och Dungeon och veta att de är minst 1 månad gamla, eftersom det tar sån tid att få in sådana och sen ska de in i tidningen. Dock kan jag tänka mig att lite längre insändare kan förvandlas till tänkvärda artiklar istället."

The krux med insändare i Dragon och Dungeon, samt Sverox, Codex mfl, är att de egentligen är foruminlägg, dvs frågor som vill ha svar eller möjligen självgott beröm.

Å det är ju förstås rätt fånigt att ta med sådana i en tidning.

Däremot finns det en annan sorts insändare, nämligen debattartiklar. De är ofta tänkvärda och intressanta. Ur ett pressetiskt/demokratiskt/kundrelaterat perspektiv så är de också rätt viktiga. Det är den enskilda konsumentens/läsarens möjlighet att göra sin röst hörd på ett sätt som kan tas på allvar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Det är mycket upp till läsarna

Debattartiklar är naturligtvis bra men svar och fortsatt debatt måste ju ske på detta forum eller någon annan site. Vilket redan har skett då tidigare artiklar har fått ris och ros.

Jag själv ser hellre Fenix full av tillämpbara artiklar tillskrivna rollspel samt nyheter och trender på rollspelsfronten.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
När vi ändå har igång en tråd om Fenix så kan jag lika gärna passa på att fråga hur pass officiellt som spelmaterialet i tidningen är? Visserligen mer en fråga för spelmakarna än redaktionen men det känns onödigt att sprida ut frågan över en massa forum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag uppfattar det som att det varierar från artikel till artikel. Är den inlämnad av varumärkesägaren/licenshållaren så kan den nog betraktas som officiell.

Bågskytteartikeln är officiell, för övrigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hard SF & Skräck

Mutant måste väl räknas som ett SF-rollspel.
Nu skrev han ju iofs "hard SF," och dit kan man knappast räkna Mutant. Hård sf är alltså sådan som så långt så möjligt håller sig till de kända naturlagarna. Ett spel med talande älgar som kan spruta eld, humanoida robotar med laserpistoler i ena ögat, och folk som kan kontrollera andras hjärnor kan nog knappast räknas dit.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hard SF & Skräck

Jo jag är familjär med begreppet Hard SF men jag skulle nog hellre beskriva det som actionbaserad SF i stil med Aliens, Predator, Starship Troopers och Terminator samt en attityd färgad av repliker från Vasquez, John McClane och Blaine. Det är ju visserligen nästan vad du beskrev innan. Väsande aliensmonster som sprutar syraaktigt blod i tid och otid. Robotar som löper amok eller androider som gendesignats till supermänniskor samt psykiskt instabila personer med oanade krafter. Passar mig helt OK.

SF som vill ligga närmare naturlagarna är väl mer Real-SF i så fall och den varianten faller mig själv inte riktigt i smaken. Fast det beror ju på hur nära naturlagarna du vill vara i SF.

Krasst kan man väl konstatera att SF är bättre på engelska med utbudet som nu finns.

Skit sak samma. Det finns troligen en mängd SF-rollspel gömda i våra knuttimrade röda små stugor runt om i landet som aldrig lär tryckas i bokform pga för höga kostnader. Ad Humanis är ett projekt och kampanjen började 1990, någonstans i Mutantåldern...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hard SF & Skräck

Jo jag är familjär med begreppet Hard SF men jag skulle nog hellre beskriva det som actionbaserad SF i stil med Aliens, Predator, Starship Troopers och Terminator samt en attityd färgad av repliker från Vasquez, John McClane och Blaine.
Det är en tolkning av begreppet "hard sf" som jag aldrig sett tidigare. Jag skulle nog säga att vad du beskriver är "actionfilm i sf-miljö", vilket jag ser som helt ortagonalt mot begreppet "hard sf" - inte motsatt betydelse, bara en helt annan sak. Aliens är förvisso rätt hård sf (enda "magitech" som finns är FTL-drift och eventuellt xenomorfen själv), men det är även 2001.
Ad Humanis är ett projekt och kampanjen började 1990, någonstans i Mutantåldern...
1990 är inte vad jag skulle kalla "Mutantåldern." 90-talet var ett förlorat årtionde ur Mutant-synpunkt, då ett antal rollspel som inte på något sätt var Mutant ändå fick bära namnet ("Cybermutant", Mutant RYMD och Mutant Chronicles). Det dröjde ända till 2002 innan "riktiga" Mutant kom tillbaka (Mutant: Undergångens Arvtagare).
Edit: Jag hittade en definition av "hard sf" på nätet, närmare bestämt på http://www.wordiq.com/definition/Hard_science_fiction :
Hard science fiction, or hard SF, is a subgenre of science fiction characterized by an interest in scientific detail or accuracy. Many hard SF stories focus on the natural sciences and technological developments, although many others leave the technology in the background. Some authors scrupulously eschew such implausibilities as faster-than-light travel, while others accept such plot devices but nonetheless show a concern with a realistic depiction of the worlds that such a technology might make accessible.

Character development is sometimes secondary to explorations of astronomical or physical phenomena, but other times authors make the human condition forefront in the story. However a common theme of hard SF has the resolution of the plot often hinging upon a technological point. Writers attempt to have their stories consistent with known science at the time of publication. Interestingly, some hard science fiction stories are set in an alternate universe where different physical laws apply; however, in such cases the author makes use of current physics to design a universe that is at least potentially realistic.

Hard science fiction is largely a literary genre, as the complexities of physics rarely translate well to the screen. One of the notable exceptions is 2001: A Space Odyssey, however the movie still leaves out much of the examination of the physics, computer science, and other scientific analyses present in the novel version.

Well known authors often said to be practitioners of hard SF, include
Poul Anderson
Isaac Asimov
Iain M. Banks
John Barnes
Stephen Baxter
Greg Bear
Gregory Benford
David Brin
Arthur C. Clarke
Hal Clement
Greg Egan
Michael Flynn
Robert Forward
Robert Heinlein
James P. Hogan
Nancy Kress
Larry Niven
Paul Preuss
Alastair Reynolds
Kim Stanley Robinson
Joan Slonczewski
Allen Steele
Jules Verne


Masamune Shirow (manga artist). His works often examine the impact of advanced future technology in society, particularly cybernetics and information networks. He is known for going into great technical and scientific detail, to the point of using numerous captions and footnotes to explain technical aspects to the reader or even suggest possible theories/implementations for fictional technology. This extends to his drawings, where he will sometimes make a note to explain the function of a stylistic feature of a weapon or robot. He has also created the Neurohard project, a world in the hard science fiction style to be used by him and other artists. Shirow's work is unique in that it develops in equally great depth the social/cultural aspects in a 'hard' style, again providing notes on ideas, philosophy, etc. and using a somewhat techical approach in discussing ethics and social issues. The Ghost in the Shell manga (but not the anime) is a good example of his serious work. Appleseed is another story featuring heavy use of advanced technology in which, ironically, the critical moment is resolved by clever use of an actual apple seed in the midst of hardcore robotic chaos.

See the article on Hal Clement for a description of how one hard science fiction author viewed his craft.

One science-fiction television show which has consciously attempted to portray physics correctly is J. Michael Straczynski's Babylon 5, albeit inconsistently especially in later seasons of its half-decade run. The sequel series, Crusade, went so far as to formally enter into a working partnership with NASA's Jet Propulsion Laboratory to ensure scientific accuracy. Certain dramatic elements such as sounds in space, visible lasers in a vacuum, etc., are probably to be expected or even demanded by the casual viewer not deeply familiar with the real science involved, and any television or film SF producer must tread a gray line between pleasing the lowest and highest common denominators in his audience. However, even in these cases, the producers came up with an explanations which attempted to produce a consistent physics (i.e. the sounds in space were background music and the lasers were not lasers but plasma bolts).

An example of a web-based hard science fiction project (where many people contribute different pieces of what becomes a coherent story) is Orion's Arm.

A fan organization that has grown up around Hard Science Fiction is General Technics, populated by scientists, technical folks, and others with a specific interest in this area. General Technics' name is taken from the organization that created a global-scale computer in John Brunner's novel, Stand on Zanzibar. General Technics, though concentrated in the American Midwest, has a global membership.
Länken i fråga var den första som kom upp när jag sökte på "hard sf" definition på google.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hard SF & Skräck

OK. Jag viker mig. Hard SF är något som tydligen redan finns definierat. Riktigt hård SF där gränserna inte existerar. Metabarons kan säkert passa in här...

Angående Mutant så släpptes Mutant Rymd under 1992 så nog var början av 90-talet lite Mutant trots allt. Även om det vid den tiden inte var gamla hederliga Mutant som Target Games sålde. Sen om 90-talet var ett förlorat årtionde för Mutant så var det åtminstone ett årtionde då en spelgrupp i Nässjö byggde upp en hel kampanj baserad på Mutant Rymd och andra SF-rollspel med egna regler som skrevs om och om och... Till slut mynnade det ut i något som vi numera kallar för Ad Humanis eller FSS. I alla fall. Ville bara knyta tillbaka till Mutant i min förra text på ett snyggt sätt.

/PAX - som köpte sitt första rollspel 1985 - Mutant (1:a versionen)
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Jo

Jag har en favoritinsändare som var med i Sinkadus nummer 5. Den anklagade Target Games/Äventyrsspel att ha förvandlats till giriga kapitalister och för att bara ge ut svindyra moduler och för att inte tänka på sina kunder utan bara lura dem på pengar.

Den brukar jag läsa när jag tyngs av diskussioner om hur det var bättre förr.


Jag hittade den här gamla tråden under studiet av min egna navel tidigare idag: "Men man måste ju få klaga..."

Så inte behöver man blicka så långt tillbaka för att inse att det faktiskt vara bättre förr... :gremtongue:


Det finns en svår balansgång till att tänka på, och det är att intressanta insändare inte växer på träd. Ofta får tidningar in brev som är övdrdrivet positiva eller brev där insändaren klagar på ett tråkigt sätt (typ "ni suger fett"). Det är självklart intressant för oss att läsa sådana insändare, men är det intressant för läsekretsen?

Men på vilket sätt skiljer sig denna mentala nävkamp sig ifrån ert egna sållande bland det material ni själva producerar. Dvs, kan inte samma regelverk för att mäta potentiellt intresse hos läsaren när det gäller artiklar användas för att bedöma det potentiella intresset hos läsaren när det gäller insändare?

Sålla skoningslöst helt enkelt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Problemet

Men på vilket sätt skiljer sig denna mentala nävkamp sig ifrån ert egna sållande bland det material ni själva producerar. Dvs, kan inte samma regelverk för att mäta potentiellt intresse hos läsaren när det gäller artiklar användas för att bedöma det potentiella intresset hos läsaren när det gäller insändare?

Sålla skoningslöst helt enkelt.
Hehe, skillnaden är att vi oftast inte blir grovt förolämpade i artiklarna vi skriver själva. :gremlaugh:

Nä, skämtade bara, några sådana hemska insändare har vi inte fått, så jag talar bara om en teoretisk händelse.

Men grundproblemet kvarstår. Om vi ska sålla jättehårt och bara ha med riktigt bra insändare, kan vi lika gärna skippa insändarsidan och göra dem till artiklar istället.

Magnus
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Problemet

Hehe, skillnaden är att vi oftast inte blir grovt förolämpade i artiklarna vi skriver själva.
Jaha.... här levde jag i den uppenbarliga vantron att ni var någorlunda objektiva i era omdömen om er själva... :gremgrin:

Men grundproblemet kvarstår. Om vi ska sålla jättehårt och bara ha med riktigt bra insändare, kan vi lika gärna skippa insändarsidan och göra dem till artiklar istället.
Fast generellt sätt så ställs det väl ändock högre krav på artiklar jämfört med insändare, väl? I min sinnevärld hursomhelst... Att man till viss del drar sig för att skriva en artikel, men inte en insändare. Fast det kanske bara är jag.
 
Top