Fenix Awards: vad kom ut 2025?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja, Fenix Awards alltså.

Vad gav svenska spelskapare ut under 2025?

Hit me!

---------
UPPDATERAT MED INFO FRÅN WRNUARE:
  • Eon 5
  • Drakborgen Ath Ungols Hemlighet
  • Dekaeder
  • Ereb altor
  • Mina mardrömmars stad
  • Sagor från nordlandet
  • Ur bergens djup
  • Passionstrilogin
  • Stockholms labyrinter
  • The disugusting man in the attic
  • Stunde Null
  • Tjuvar
  • Lönnmördare
  • Tjuvhugg går igen
  • Intermezzon i Tjuvstaden
  • Resurser från Tjuvstaden
  • Äventyr i Tjuvstaden - Kartkompendium
  • Pirater! 1.3
  • Appendix nr 1
  • Windsoul: Essentials i fysiskt format.
  • Knight Forlorn digitalt och i fysiskt format
  • Norrsken
  • Åter till Tvillingbergen
  • Expanderade regler för vapen och rustningar till Drakar och Demoner i fysisk form
  • 1024
  • Pestilent Gifts
  • Horrible Wounds
  • The Goblin
  • A Damned Hermit's Grimoire
  • A Dark Tide
Sen finns massor mer här:

https://www.rollspel.nu/threads/saker-vi-skapat-i-år.86673/

Last edited:
Eon 5,Drakborgen Ath Ungols Hemlighet ,Dekaeder,Ereb altor
,Mina mardrömmars stad, sagor från nordlandet, ur bergens djup, passions trilogin, Stockholms labyrinter, The disugusting man in the attic, Stunde Null m.m

Nytt 2025:
Pirater! 1.3
Appendix nr 1

Också uppdaterade versioner av:
En Garde! 2
I skuggan av La Fronde
En Garde! III
Men skulle säga att de dessa tre inte räknas då det bara är ett par sidor som skiljer.

Sedan gjordes vi det möjligt att få Legend - Berättelser om de Utvalda gratis via DriveThruRPG.

Räknas tredjepartstillbehör?
Vi gav ut "Expanderade regler för vapen och rustningar" till Drakar och Demoner i fysisk form.

Var lite skralt med releaser från mig 2025.

Nu har ju redan Shadow over Gloomshire fått en Fenix, men för allmän kännedom släpptes översättningen Skuggan över Dunkeldäld förra året. Den innehåller några sidor nytt material (ett nytt miniäventyr och ett nytt yrke med tillhörande magiskola). Jag kommer dock inte nominera den själv då den redan varit med i engelsk skrud.

Får satsa på nästa år istället med Amarath som är på gång!

Räknas tredjepartstillbehör?
Vi gav ut "Expanderade regler för vapen och rustningar" till Drakar och Demoner i fysisk form.
Ja, allt som gavs ut räknas.

Satan, det blir ju mer och mer omöjligt att arrangera Fenix Awards. Hur ska vi fans kunna ha koll på så många grejer och rösta fram de som verkligen förtjänar det mest? :(

Satan, det blir ju mer och mer omöjligt att arrangera Fenix Awards. Hur ska vi fans kunna ha koll på så många grejer och rösta fram de som verkligen förtjänar det mest? :(

Visst var det tal om att ändra reglerna för omröstningen, eller var det något som genomfördes redan förra året? Jag minns inte om det handlade om att lägga till nya kategorier eller om att låta en jurygrupp ta hand om en del av röstandet, modell Mello. Invändningen har jag för mig var att de flesta oftast röstar på de mest sålda spelen, vilket gör det hela ganska förutsägbart.

Ja, just så. Och med det som utgångspunkt gissar jag att nya Eon och Ereb Altor kommer att dominera bland 2025 års pristagare.

Okej, men var det inte många (de flesta?) som ville ändra på omröstningen?

Exempelvis skulle man kunna lägga till några nya kategorier för egenutgivna produkter (en person ger ut sina egna grejer) och tredjepartsprodukter (där äventyr kan vara en kategori men kanske inte den enda). Gratisprodukter tycker jag också är något att belöna, men det är möjligt att den kategorin redan finns.

Jag spånar fritt nu, utan helkoll på vilka kategorier som finns i nuläget.

2025 års utgivning i Sverige präglades väl av att det kom ut väldigt mycket? Det är åtminstone mitt intryck.

Last edited:
Visst var det tal om att ändra reglerna för omröstningen, eller var det något som genomfördes redan förra året? Jag minns inte om det handlade om att lägga till nya kategorier eller om att låta en jurygrupp ta hand om en del av röstandet, modell Mello. Invändningen har jag för mig var att de flesta oftast röstar på de mest sålda spelen, vilket gör det hela ganska förutsägbart.
Det här skulle jag absolut vilja se. Jag skulle gärna se färre kategorier där varje kategori fick både jury-pris och framröstat pris. Eller att man hade lika många kategorier men delade upp dem mellan juryn och de röstande på något sätt.

Jag tror helt enkelt att en jury skulle vara ett bättre sätt att synliggöra annars osynliga verk och skapare än att lägga till ännu fler likartade kategorier.

Back