Nekromanti Fenix 5/08

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
603
Det låter inte alls tokigt, Nils, tvärtom.

Jag sitter på min skumma blogg och hejar på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad jag undrar är hur kommersiellt gångbara de här tankarna är. Kan man bära en kommersiell tidning på dem?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tror att man skulle DÖDA Fenix, om man körde på den grejen... men visst, släng med ett lite forge-aktigt spel som billaga, det kan vara coolt...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
NilsH said:
Jag tyckte den där Kafka-settingen som ni presenterade gav mig något nytt som jag inte tänkt på själv innan. Det har inte blivit att vi spelat den, men jag har läst den flera gånger och den har gett mig flera "tanke-stunder" och nya infallsvinklar.

Jag diggar det där med att det finns en del material i tidningen som man kan plocka ut och bara köra med- alltså man behöver inte ha fjorton boxar som man läst och spelat...
Jag tycker också att även spelspecifikt material i Fenix bör vara rätt allmänt hållet. Ymirs artikel om Dimhavet i Mundana kan till exempel ge idéer till valfritt fantasyrollspel. Och artiklar till små smala spel som Terone (bara en artikel hittills, men walium har skrivit en som förhoppningsvis dyker upp vad det lider. Om jag skickar in den någon gång) tycker jag gör sig bäst helt utan regelvärden, just eftersom målgruppen blir så mycket mindre om det signaleras att man måste ha läst en eller annan bok för att kunna använda materialet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad jag undrar är hur kommersiellt gångbara de här tankarna är. Kan man bära en kommersiell tidning på dem?
Ingen aning. Jag har aldrig försökt bära en kommersiell tidning, så jag vet faktiskt inte.

Jag tror däremot att man skulle kunna göra mycket kul med tidningen utöver det som görs idag. Att man breddar innebär inte för mig att man överger den idé som finns. Min tanke är att lyfta in saker som inte får utrymme i tidningen- inte att ersätta.

När jag väl tänker på det så skulle jag också gärna se recensioner av rollspels-relaterade böcker. Play unsafe borde kanske finnas där. Jag minns att jag gav en bok till min lillebror då han gick på lärarhögskolan- som handlade om hur man använder sig av rollspel i undervisningen. Dvs- hur använder man rollspel för att skapa inlevelse i elever och genom detta verktyg få dessa elever att upptäcka saker/ få insikter som de sedan kan ta med sig från rollen in i verkligheten och in i sin egen förståelse av sin omvärld.

Jag tycker det är sjukt interssant att relatera detta till "vår" typ av rollspel. Hur funegrar det här för oss. jag tror det skulle kunna bli en spännande recension. Gör vi samma sak, fast vi märker det inte- eller är rollspel överlag en "rolig" aktivitet som inte på något sätt påverkar vår förståelse av oss själva som människor, och vår förståelse av omvärlden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det här är enligt mig ett utav de mest ultimata numren.
Myter och legender var verkligen något som föll mig i smaken och jag gillar mycket utav historierna som grundar till detta. Folklore och dylika är mycket intressant.

Tack Fenix för ännu ett (och den här gången utomordentligt) asagrymt nummer!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Om vi nu ska önska helt fritt så vill jag önska en i varje nummer återkommande spalt skriven av allas vår Rising.

Lyckas de lura Rising till det så lovar iaf jag att börja prenumerera igen. :gremsmile:
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag slutade min prenumeration på Fenix mest för att jag tyckte dom senaste DodT artiklarna inte varit så bra och sämre att det inte verkar bli några huvudtaget framöver som jag uppfattat det.
Men sen när jag läste om innehållet i detta Fenix kunna jag inte motstå att köpa det. Riktigt bra nummer. Gillar verkligen artikeln om "Varför rollpersonerna ska äventyra" (lr va den hette). Fick mig att komma ihåg något enkelt som jag glömrt bort: Uppdragsgivaren. Även om den är uttjatad så är den egentligen en ganska bra lösning för spelare som inte har så mycket ambitioner med sina rollpersoner.

Har inte läst alla artiklar om myter och legender men intrycket jag fick av det jag läst är att dom är sådär. Inte direkt några överraskningar utan liksom det gamla vanliga som man redan känner igen. Jag blev inte så jätteinspirerad.

Jag måste säga att jag skulle föredra äventyr och artiklar utan något särskilt system utan snarare till hör en genre som ex. Sci Fi/Fantasy/Skräck osv. På så sätt kan man få användning av den oavsett vilket regelsystem man har. Det kan man visserligen ändå men det blir på något sätt enklare med att gå efter ett genre kan jag tycka.
 
Top