Nekromanti Fenix 5/08

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Nu kan ni läsa om nästa nummer av Fenix som är ett utökat nummer med tema myter och legender. Läs mer på Fenix webbplats

Fenix 5/08

Vi har även uppdaterat sajten med mängder av nya recensioner. T.ex finns det nu recensioner av Coriolis, Noir spelpaket och Sub Rosa. Totalt finns över 430 recensioner i Fenix recensionsarkiv.

Fenix recensionsarkiv

/Anders & Tove
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter som det blir ännu ett fullspäckat nummer av Fenix ja !
Gillar att det blir ett temanummer om myter & legender. Sådant är jag klart intresserad av.
Ska bli kul att läsa detta nummer !

/ Johan K, som är lite lätt besviken över att det inte blev en-laga-lyxmat-med-TVM-vandring denna helg.. =(
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Om 5/08, artikeln om D&D licensen (s19):

Jag tycker tyvärr artikeln är rörig och ibland missvisande.

Det är förvisso ett historiskt faktum att Wizards ville ha pengar för licensen, men detta är sedan länge överspelat. Jag anser inte att inaktuella uppgifter bör figurera på så framträdande plats som i ingressen.

Vidare sägs att Kenzer, Adamant och Goodman har accepterat GSL. Såvitt jag vet är det bara Goodman som detta gäller för. Kenzer använder gammal hederlig copyright-lagstiftning och inte GSL, om jag inte fått det fel för mig.

Artikeln svarar bara väldigt flyktigt på frågan "varför är då GSL så ointressant". Iallafall så som jag förstått det är det inte att "man får nöja sig med att hänvisa i avsnitt" som är den huvudsakliga kritiken - istället är det hur man tvingas ge upp vissa fundamentala rättigheter för sitt material som varit de största stötestenarna.

Frågan är förvisso komplex och svår att sätta sig in i, men det är väl därför man läser Fenix istället för att ge sig in i de ofta obegripligt tekniska diskussionerna exempelvis här:
http://www.enworld.org/forum/rpg-legalities-ogf-4egsl-d20stl/
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Om "Död till Vrakpris", sid 50-54:

Kul med material för Coriolis, men denna gång blev jag en smula besviken.

Det står förvisso uttryckligen Död... är ett "scenarioskelett", men det finns inte mycket här som inte redan gått att hämta på Järnringens forum.

Hur många Fenixläsare har inte tillgång till internet? Sidan 54 kunde ersättas med en enda mening: "Se www.coriolis.nu för Wahib's".

Sedan tycker jag fyra sidor för vad som i slutändan bara är en litet möte av allra enklaste sort är väl mycket utfyllnad.

Det mest akuta problemet med Coriolis i dagsläget är bristen på en spelvärld. Död till Vrakpris fortsätter trenden med att bara ge de allra mest flyktiga ledtrådar till den säkerligen mycket rika och färgstarka värld som nu enbart finns internt inom Järnringen.

På egen hand tycker jag Död... inte förmedlar särskilt mycket av detta, utan återigen står vi med en teaser utan egen substans. Eftersom artikeln avsiktligen avhåller sig från att stå för någon enskild story, blir beskrivningarna av SLP därefter: ytliga och stereotypa.

Det bästa i mitt tycke med artikeln är ingressen, men det är också bara där vi skrapar på ytan.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Avslutningsvis lite beröm:

... för den fina (om än i övermått suggestiva :gremcool: ) illustrationen på sidan 49.

... för den roliga pastischen på Monopol-gubben som "uppdragsgivare" (sid 56).

... för den intressanta artikeln (också sid 56). Definitivt nyttigt att ta upp för allmän diskussion, oavsett vad man sedan tycker om dessa "nya" initiativ. Bra mycket intressantare än vad rubriken först gav för handen - tack vare metaperspektivet. Jag tror det är lättare att förstå andra forumisters synvinkel efter man läst igenom "Varför ska rollpersonerna äventyra?".

PS. Vem är "Bergakungen"? Brukar Fenix skribenter skriva under pseudonym?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
1000T said:
Det är förvisso ett historiskt faktum att Wizards ville ha pengar för licensen, men detta är sedan länge överspelat. Jag anser inte att inaktuella uppgifter bör figurera på så framträdande plats som i ingressen.
Nu har jag inte sett senaste Fenix ännu, men artikeln var så kort att jag valde att inte skriva någon ingress.

Det är möjligt att Fenix-redaktionen satt texten så att dess första stycke blivit mer framträdande, men det var aldrig min avsikt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Hur många Fenixläsare har inte tillgång till internet? Sidan 54 kunde ersättas med en enda mening: "Se www.coriolis.nu för Wahib's".
Fast med sådana argument finns det ju ingen nytta med en papperstidning över huvud taget, eller?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Vitulv said:
Fast med sådana argument finns det ju ingen nytta med en papperstidning över huvud taget, eller?
Om du sätter likhetstecken mellan att önska att Fenix undviker att trycka om redan utgivet (gratis-)material och att alls trycka någonting på papper, så ja.

Annars; nej, det tycker jag inte :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Ah. jag fattade inte att det redan fanns sedan tidigare.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Det gör det inte heller. Kartan har lagts upp så att den går att finns att skriva ut. Har jag tolkat järnringarna rätt så skall Död till Vrakpris vara upptakten till ett scenario som författas av användarna. Lite samma tanke som i TV-serien Lost. Men vi får väl se hur det blir.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, efter att ha läst Fenix så blev jag lite inspirerad iaf. Om inte annat så var det kul läsning om legender, myter & sådant. Så bi får gjärna köra nått mer om detta tema i framtiden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,733
Ang. rollspelsshopping på Manhattan

Jag tog och köpte mig ett ex av Fenix igår. Myter och legender? Helsoft! Mitt öga fastnade dock på (ett litet men existerande!) faktafel i artikeln Rollspelsshopping på Manhattan (s. 30). Det ligger nämligen ingen affär som heter The Complete Strategist på 33:e gatan. Däremot kan man besöka det här stället:



Så... jo, det låter likadant men de stavar lite konstigt. Det är säkert nån nörd som hittat på det. :gremcrazy:

Gällande serieshopping så tyckte jag Midtown Comics alldeles nära Times Square var en riktig höjdare, även om jag bara råkade köpa böcker där (!).

(och ja, hela inlägget går väl egentligen ut på att jag ska få gotta mig över att ha spenderat ett par helschyssta dar på Manhattan själv i våras)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Re: Ang. rollspelsshopping på Manhattan

Eftersom det var länge sedan jag var på Manhattan avstod jag. :)

"Compleat" är ett riktigt ord, en trettonhundratalets stavningsvariant av "complete". Perfekt när man vill skaffa sig en ålderdomlig prägel av sitt butiksnamn!
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Ang. rollspelsshopping på Manhattan

DeBracy said:
Gällande serieshopping så tyckte jag Midtown Comics alldeles nära Times Square var en riktig höjdare, även om jag bara råkade köpa böcker där (!).
Var två veckor I NYC precis och tänkte inte tanken att gå in på en rollspelsaffär. Vad är det här, ett forum för nördar eller!? :gremshocked:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Helt utan att någon bett mig tänkte jag pladdra lite om saker som jag tycker skulle göra tidningen ännu bättre.

Inte intresserad? Sluta läsa här! :gremlaugh:

Jag tycker att det vore vrålkoolt med en krönikör som kan ta alla de tankar som finns om rollspel av typen Play Unsafe Play passionately (felstavat va?) och så vidare- alla smarta tankar om hur rollspel hänger ihop med grupprocesser, vad kan man lära sig om sig själv, hur improviserar man och så vidare, och ha en stående sida, en kolumn. Drömmen vore ju om någon av grabbarna från A Game of you (Jonas Ferry?) suklle kunna tänka sig att ha en stående spalt med tankar om spel, och om spelgrupper etc i tidningen. Det vore koolt och bra.

Jag skulle vilja ha in diskussionera om forge och indie och allt ihop, kanske också om immerssionism. Dock vill jag INTE ha in en massa pajkastning eller allt-för-akademiskt-svammel... Mer liksom konkreta tankar och ögonöppnare.

Jagf skulle vilja att Genesis skulle få publicera ett av sina smarta små "indie"-spel som ju har en massa regel-tänk som säkert skulle vara nytt och kul för många spelgrupper- också för mig. Det finns en tråd här på forumet som jag skulle kunna länka till- den envise kan leta. I alla fall någon form av spel eller så liknande det där med Nalle Puh och detektiverna som var för några nummer sedan. Just den artikeln var inte så jätteintressant för mig- även om den var otroligt välskriven och smart- eftersom den inte kom med något "nytt" (om rollspel). Koola och roliga (kampanj-)ideer saknas knappast i min spelgrupp- det är mer input av nya tankesätt som eftersöks...

Vad sägs om en välskriven kampanjkrönika- som kan visa nya sätt att tänka och spela? man kan till och med i korta texter i flera nummer få följa en kampanjs gång, där olika deltagare kan få skriva små stycken, och så... Skitspännande, tycker jag att läsa välskrivna krönikor som inte är långa och tjatiga...

Sen gillar jag att det finns rena äventyr i tidningen- sånt går alltid hem hos mig. (Även om jag inte spelar dem, eftersom jag inte spelar de spelen- men det är ju min förlust...). Sen kan man ju bilr sådär, japp, sjättielfte westernäventyret- lika välgjort och bra som alltid... Bläddra, bläddra... (Inget illa ment om western, jag spelade sönder det i min ungdom och har inte kommit över att jag tröttnade på det- kommer nog aldrig mer spela igen- men det var kul när jag körde det).

Jag gillar att det finns teman i tidningen, det är kul.

Man skulle kunna ha ett reportage om en helt vanlig spelgrupp, de kan intervjuas tas bilder från deras lokal, "vad tycker ni fungerar bäst när ni spelar"- vad är riktigt kul. Ett slags klipp av rollspelssverige... Jaha, vad spännande, kan man liksom tänka, där ligger dom på golvet och spelar Western, och deras höjdpunkt var när de sköt ner den där slemme indianen. (Vi låg alltid ner och spelade när jag var liten- märkligt...?)

Sen skulle jag gärna vilja läsa (och har länge tänkt skriva...- men det blir inte av) artiklar där man konkret och praktiskt blandar gruppsykologi och rollspel. Hur kan spelledaren fungera som ledare i gruppen? Vilka roller finns bland spelarna, hur hanterar man detta? Hur kan man leka med gruppsykologi bland rollpersonerna.

Vi gör ofta rollpersoner helt ur ett individ-perspektiv- tänk om vi skulle testa att definiera rollpersonerna utifrån den grupp som rollpersonerna utgör. De får egenskaper i förhållanden till varandra (jag är starkare än du- jag är den "Starke" i gruppen) snarare än till någon slags låtsas-objektiv verklighet. Jag har 15 i styrka. Jag är nog stark, eller? (Nej- för vi spelar i en värld med bara minotaurer så du är den klene människan, ha, ha...)

Ja, det var lite spontant utspottade tankar...

Hopaps någon pallat läsa hit ner. Ni får en hmmm... :t100:

Ja, vad föreställer det där för något? En sån fick ni i alla fall.

Nils
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad sägs om en välskriven kampanjkrönika- som kan visa nya sätt att tänka och spela? man kan till och med i korta texter i flera nummer få följa en kampanjs gång, där olika deltagare kan få skriva små stycken, och så... Skitspännande, tycker jag att läsa välskrivna krönikor som inte är långa och tjatiga...
Krönikan som litterär genre, om man nu har mage att kalla den så är ju egentligen rätt spännande- har jag börjat tänka efter att själv slitit med att skriva en. Det är en genre som är rätt intern för rollspelare och som kanske förtjänar en plats i tidningen, och bland oss spelare. Här får man inblick i faktiskt spel, inte bara förberedelser eller tankar runt- vad hände liksom. Ett referat. Men det kan ju också vara mycket mer än ett referat- man kan ha funderingar och så som leder till att läsarna funderar kring sitt eget sätt att spela. Det blir något mycket mer konkret än "spelledar-tips"- det blir liksom ett upphov till frågor och undringar snarare än faktum om hur man gör- som man istället ofta får.

Dessutom har vi ju alltid de där spelexemplen i början av rollspel- som kan vara askonstiga, och väldigt bra. De säger liksom hur mycket som helst om hur spelskaparen tänkt, och hur spelet "ska" eller kan gå till.

Krönikan är ett rätt roigt kommunikativt verktyg mellan spelare och mellan olika spelgrupper. Det kanske man kunde vårda mer genom att lyfta in krönikan i "finrumemt" Fenix?

(Så slipper man surfa runt på en massa skumma bloggar med dålig öl, högljudd musik och närgångna servitriser)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, jag fick ju bifoga Parallel Worlds med Fenix, så det är möjligt Genesis skulle kunna göra samma sak med ett lämpligt spel... kanske vore nåt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ja, jag vet ju inte ens om genesis skulle vara intresserad av det, har inte frågat honom... :gremwhistle:

Men, men.

Jag gillar att få liksom paket av nya saker att titta på.

Jag tyckte den där Kafka-settingen som ni presenterade gav mig något nytt som jag inte tänkt på själv innan. Det har inte blivit att vi spelat den, men jag har läst den flera gånger och den har gett mig flera "tanke-stunder" och nya infallsvinklar.

Jag diggar det där med att det finns en del material i tidningen som man kan plocka ut och bara köra med- alltså man behöver inte ha fjorton boxar som man läst och spelat...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Angående att publicera spelkröniker i Fenix:

Dett skulle också kunna vara ett sätt att "öppna upp" hobbyn inför varandra och inför folk tuifrån.

Vad händer egentligen bortom de färgglada böckerna?

Vad gör vi för något? Vilka historier berättar vi, och hur går det till? Hur använder vi alla de där sakerna vi köper? Hur läser vi texterna? hur förstår vi och tolkar de världar och de styrmekanismer/ regler smo presenteras för oss? Vilket material tillfogar vi sjläv till spelkonstruktörernas färdigskrivna material?

ja, en massa sådana frågor skulle kunna väckas. jag vill dock påpeka att jag inte i tidningen främst vill ha resonemang kring dessa frågor- jag vill ha krönikor, och dessa krönikor kommer kanske att väcka den här typen av frågor- som i sin tur kan bli en diskussionssida i fenix, vem vet???

Skulle vara jättespännande att följa några olika spelgruppers spel under ett år eller så...

Fan- när jag tänker på det- jag vill ha en mer levande tidning- mer kött och blod, mer här och nu- mer "ett steg- närmare- verkligheten", inte bara referat av böcker som redan skrivits, utan- "vad gör vi för något- just nu, hela tiden, under tiden detta läses, vad gör man tue i hobby-rummen?"

Låter tokigt?
 
Top