DoD Fenixäventyr: Huset Silverpennings förbannelse (var Gullspira)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Hej alla!

Jag tänker skriva ett äventyr till Fenix. Det ska följa samma format och omfång som i äventyrsboken.

Min grundidé är att det finns ett tvillingtorn till Trolletin som kallas Gullspira. Trolletinn gnistrar silver i månljus, och Gullspira skiner som guld på dagen.

Det ska vara "sagostämning".

Först tänkte jag spöken och en "deckarhistoria": vem har förgiftat middagsgästerna och varför? Och så löser man allt utan strid, genom att observera vad som händer och genom att förändra förutsättningarna för spökenas reenactment av händelserna. Och eftersom spökena börjar om varje dag så kan man efter några gånger lista ut hur det hela hänger ihop.

Så några frågor till er:

1. Ligger detta för nära Gårdagens by? Gör jag samma grej igen och det är tråkigt? (alltså att man upplever samma skeende flera gånger och så nollställs det)
2. Låter det som ett äventyr som är värt att jobba vidare på?
3. ... eller har ni någon annan idé om vad som kan hända i Gullspira?

Help me, rollspel.nu Kenobi, you are my only hope!

EDIT: Detta har nu blivit ett annat äventyr! Huset Silverpennings förbannelse!
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
466
Location
Uppsala
Jag tycker detta låter som en toppenidé! Frågan är kanske vad som får karaktärerna att stanna kvar, finns det någon hemlighet som avslöjas om de lyckas med gåtan? Eller är belöningen att de befriar andarna som återupprepar samma händelse om och om igen?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Skulle man kunna tänka sig att man kan interagera med föremål av speciell betydelse i spökenas skådespel och på så vis påverka dem?

Alltså, säg att i en reenactment så ser man hur slottsfrun sträcker sig fram över en utskjutande krenellering för att sjasa bort en fågel. Men krenelleringen ger vika och hon faller ner mot sin död. Man kan (i nutiden) se att resterna av krenelleringen ligger på marken utanför muren. Om man reparerar och förstärker krenelleringen så visar skådespelet nästa dag hur hon klarar sig.

I en annan reenactment ser man hur en friare och den uppvaktade dottern blir jagad av ett monster. Men dottern plockar en nyckel från kroken, låser in sig i kammaren och låter friaren bli kvar med monstret utanför. Friaren får tag i ett spjut men det är för sent. Monstret kastar sig över honom men spetsas samtidigt på spjutet och båda dör. Kollar man kan man se att nyckeln finns kvar på kroken i kammaren. Tar man nyckeln eller gömmer den så kan hon inte låsa kammaren i scenariot nästa dag. Friaren klarar sig, men nu är samtidigt ett monster lös i borgen när rollpersonerna rör sig runt.

Om rollpersonerna "räddar" alla spöken i de olika scenarierna, så upphör förbannelsen och spökena försvinner (med en lämplig skatt lämnad efter sig).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Frågan är kanske vad som får karaktärerna att stanna kvar, finns det någon hemlighet som avslöjas om de lyckas med gåtan? Eller är belöningen att de befriar andarna som återupprepar samma händelse om och om igen?
Bra inspel! Min enda tanke just nu är att belöningen är att lösa mysteriet, men å andra sidan är det bra om det finns lite mer substantiella belöningar också. Dels rena skatter, men ett bra magiskt föremål borde jag kunna skriva ihop!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
I en annan reenactment ...
Där sa du nått som triggade en tanke! Det är inte ETT drama som ska lösas utan Gullspira har samlat på sig spöken genom åren. Så varje spöke är en del av ett pussel som man kan lösa bit för bit.

Kanske ... hmmm blir det för krångligt för mig att skriva?

Alltså dina två förslag är ju egentligen bara för mig att anpassa.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Jag tycker idén är jättekul men det är nog bra om du kan få det så annorlunda som möjligt jämfört med Gårdagens by. Tidsloopande är ett ganska extremt skeende så att ha två sådana situationer för nära inpå varandra kan i mitt tycke bli lite mycket. Särskilt extremt blir det om rollpersonerna blir låsta i den situationen eftersom en besläktad situation finns i ett annat deläventyr där man också måste "lösa en gåta" för att komma loss (även om det där handlar om en skevbild/annan dimension snarare än tidshopp).

Å andra sidan kan det bli svårt att hålla äventyrarna kvar i flera dagar för att se de upprepade mönstren utan att låsa dem så kanske en snabbare repetition än en per dag är möjlig? Beroende på hur långa scener spökena spelar upp kanske man kan ha upprepningarnas starter baserade på när rollpersonerna påverkar platserna/föremålen som är viktiga? Alternativt låna från Dark Souls/Elden Ring och ha särskild platser (blodpölar eller annat) varifrån man kan följa varje spöke handlingar och därigenom kan återstarta dem själv?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
Allting är häftigare med alver. Gör alla spökena till alver. Strid är också roligt så lägg in något som spelledaren enkelt att dra fram om spelarna tappar tråden, som att vålnaden av mördaren kan bryta sig ut ur mönstret vid vissa tillfällen och försöka mörda de som vill uppdaga sanningen. När ett spökmysterium väl är löst är det alltid tillfredsställande att höra om hur offrens spöken vänder sig mot mördaren och sliter denne i stycken och/eller drar ner sin nemesis i helvetet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Alternativt låna från Dark Souls/Elden Ring och ha särskild platser (blodpölar eller annat) varifrån man kan följa varje spöke handlingar och därigenom kan återstarta dem själv?
Oooooh! Spännande tanke!

Min första tanke var att det skulle vara ett skådespel man upplevde gång på gång, men om rollpersonerna triggar spökenas grejer ger vi ju mer kontroll till spelarna!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Allting är häftigare med alver. Gör alla spökena till alver. Strid är också roligt så lägg in något som spelledaren enkelt att dra fram om spelarna tappar tråden, som att vålnaden av mördaren kan bryta sig ut ur mönstret vid vissa tillfällen och försöka mörda de som vill uppdaga sanningen. När ett spökmysterium väl är löst är det alltid tillfredsställande att höra om hur offrens spöken vänder sig mot mördaren och sliter denne i stycken och/eller drar ner sin nemesis i helvetet.
Ja, även om jag tänkte att det inte skulle finnas en massa strid så är det ju kul om det finns lite "spets" så att säga. Att något av spökena kan vara mer som en poltergeist och anfalla med svärd och annat höjer nog upplevelsen.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
Ja, även om jag tänkte att det inte skulle finnas en massa strid så är det ju kul om det finns lite "spets" så att säga. Att något av spökena kan vara mer som en poltergeist och anfalla med svärd och annat höjer nog upplevelsen.
Eller en gnutta (sago)skräck med en osedd antagonist som gräver i folks packningar, skymtas till i skuggorna eller som ett par gula ögon i fönstret eller trakasserar/anfaller ensamma rollpersoner.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
466
Location
Uppsala
Ja, även om jag tänkte att det inte skulle finnas en massa strid så är det ju kul om det finns lite "spets" så att säga. Att något av spökena kan vara mer som en poltergeist och anfalla med svärd och annat höjer nog upplevelsen.
Alternativt så finns det en scen med skådespel som del av underhållningen, där spelarna måste utspela en strid som en del av skådespelet. Gäller då att lära sig vilka "fiender" som får besegras och vilka som ska "vinna"
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Tycker inte det låter som Gårdagens by, bara man inte är fast i en tidsloop där äventyret går ut på att klura ut hur man kommer ur loopen.

En spökmiddag, där man kanske interagerar med de döda, för att klura ut vem mördaren är och varför, låter lysande som scenario. Kanske räcker det med en “mordmiddag”, men hittar man inte mördaren är det bara att försöka igen nästa natt.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Kanske behövs någon klurig handout? T ex ett gammalt släktporträtt eller dito krönika, där det finns någon detalj som pekar på varför en viss person vill de andra mindre väl.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
466
Location
Uppsala
Kanske för att inte spelare ska bli frustrerade eller sura över att inte känna progression, att man har något som indikerar att man löst en ledtråd på ett korrekt sätt, typ en klocka som rör sig mot midnatt (dvs ett steg på timvisaren) eller facklor som tänds med spök-eld, per avklarad del av äventyret?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Kanske behövs någon klurig handout? T ex ett gammalt släktporträtt eller dito krönika, där det finns någon detalj som pekar på varför en viss person vill de andra mindre väl.
Absolut! Någon slags spökhistoria som man kan ge till spelarna!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Kanske för att inte spelare ska bli frustrerade eller sura över att inte känna progression, att man har något som indikerar att man löst en ledtråd på ett korrekt sätt, typ en klocka som rör sig mot midnatt (dvs ett steg på timvisaren) eller facklor som tänds med spök-eld, per avklarad del av äventyret?
Älskar den idén! Funderade lite och kom på att det kan vara ett galleri med porträtt på alla spöken, som plågade själar och när man löst deras problem så blir antingen porträttet tomt eller visar en "glad" person. Kan bli en väldigt kul scen när rollpersonerna upptäcker galleriet och ser alla plågade själar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
När jag funderar vidare känner jag att det är ett superäventyr på gång! Men det får inte plats i Gullspira.

Så jag ska nog förlägga det i en mystisk förfallen herrgård som rollpersonerna snubblar över i skogen nånstans. Då får jag fler rum att jobba med, och det passar bättre med en öppnare layout!
 
Top