Nekromanti Feng Shui - Värt att köpa?

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Är det bra? Vad är bra? Vad är dåligt? Hur är reglerna? Värt att köpa?

Ifall jag köper det har jag bara ett litet problem... att få min spelgrupp att vilja spela det. Det kanske inte blir något stort problem, men vissa av dem tror jag inte är så intresserade av att prova nåt annorlunda. Nåja, det löser sig nog. Och NEJ, säg inte att jag ska byta spelgrupp.

//Boboliwsy, som tackar på förhand.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Själv älskar jag HK-action, men av det jag sett av Feng Shui verkar lite krystat. Jag gillar inte idén med demoner, magi, dimensionportaler, etc... men ni kanske tycker annorlunda.
Om du gillar HK action can du ju testa Dragon Fist.
Det ska finnas på WoTC:s hemsida. Tyvärr har jag ingen URL.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fem korta svar!

"Är det bra?"

Ja!

"Vad är bra?"

Det mesta. Det finns lite detaljpill som jag gärna skulle vilja ha med, men då har jag glömt genrens konventioner.

" Vad är dåligt?"

Knappt nåt. Förutsatt att man gillar actionfilmer och köper genrens konventioner.

"Hur är reglerna?"

Snorsimpla och jefligt kul.

"Värt att köpa?"

Japp!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Om du gillar HK action can du ju testa Dragon Fist. "
Eller Hong Kong Action Theatre... Feng Shui är helt OK.

Nackdelen med Dragon Fist är att det är jefligt nischat för wuxia, hongkongfantasy (drakar, odöda, magiker, odöda magiker, fler odöda magiker...) Vill man köra modern hongkongaction (eller närmare i historien utan fantasy-inslag) får man hitta på en massa grejer själv.

Fördelen är att det är gratis. ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Jo... men wuxia är otroligt tufft. Alla som sett Crouching
Tiger Hidden Dragon eller Big Trubble in Little China
(faktiskt) borde testa Dragon Fist. Det är helt underbart.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Jo... men wuxia är otroligt tufft. "
Fullständigt irrelevant hur tufft det är, om man _vill_ spela på 2000-talet utan odöda. HKAT och, på sitt sätt, Feng Shui, är mer flexibla än Dragon Fist.

Det var själva poängen med min kommentar. Ingen skugga må falla över DF's förmåga att duplicera wuxia-filmer. Inte heller må någon skugga falla över wuxia som genre (fan så mycket roligare än det vanliga Tolkientragglandet).

Nightowl, som också vill påpeka att wuxia är svår att få tag på - med få undantag - medan reguljär chop sockey finns i varenda videobutik.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Hittar inte dragon fist!!!

Har kollat på deras sida men jag kan inte hitta några gratisprodukter som exempelvis dragon fist så om någon har url: en så får ni gärna höra av er till mig!

Gabriel
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Wuxia

Har du sett Crouching Tiger, Hidden Dragon? Då vet du exakt vad Wuxia är för något. Wuxia betyder ungefär "flygande människor" och säger ganska mycket hur det är. Utspelar sig oftast i gamla Kina, och inkluderar magi, mystik, och massor av kampsport. Jackie Chan har gjort väldigt många gamla Wuxia-filmer.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Inte så svårt.

Nåja, det är väl inte så svårt att ändra spelen lite grann.
Inte när skadesystemet är såpass enkelt som i Dragon Fist.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
fan så mycket roligare än det vanliga Tolkientragglandet...

Det där var fanimej dagens, veckans och månadens sanning!

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Inte så svårt.

"Nåja, det är väl inte så svårt att ändra spelen lite grann.
Inte när skadesystemet är såpass enkelt som i Dragon Fist."
Du menar hitta på stats för femtielva moderna vapen, nya kits, bakgrundsfakta för en modern kampanj motsvarande kampanjfakta om DF's pseudo-Kina...?
Skadesystemet har inget med detta att göra. Att göra en helt annorlunda kampanj tar tid och ork - och jo, det är kul.
Men jag skulle bara rekommendera DF för en modern kampanj för den som visat att han hatar såväl HKAT som Feng Shui passionerat - och GURPS Martial Arts, BESM's moderna delar, etc., dvs alla moderna alternativ till DF. Eller som spelar wuxia ett tag med DF och är helt dunderförälskad i DF's stunt-system (det var jag ett tag...). Eller är en manisk kampanjknåpare. Eller är luspank.

Om man just vill spela wuxia, däremot, ser jag just ingen anledning´att INTE spela DF. Det rockar!

Nightowl, som dessutom vill påpeka att DF's konstruktör är den som gjort det nya Oriental ADventures till D&D, som kommer i oktober. Jum!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

RagTag

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
10
Har med mig Feng Shui till jobbet idag faktiskt(Efter att jag sett Once upon a time in China med Jet Li blev jag återigen inspirerad). Spelet är ett utmärkt Honk Kong action/Wuxia action rollspel.Det finns både Möjligheterna att spela både John Woo typ action ala Killer, Hardboiled etc eller Wuxia CTHD(vilket i min mening är en rätt seg Wuxia film. Det finns bättre!) .

För att gilla spelet och få rätta känslan är det nog A och Ö att man gillar genren. Så samla dina spelare, shoppa några coola Wuxia/HKA filmer på DVD el dyl. Kör en filmkväll och se vad ni tycker om det.
 

RagTag

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
10
Re: Wuxia

Jag skulle helldre rekomendera filmer av Tsui Hark såsom ZU:warriors of magic mountain(gammal men charmig). Ett måste är A Chinese Ghost story 1-3 och Swordsman serien.

Jet Li har gjort många lite mer realistiska Wuxia filmer(dvs dom flyger inte rikgtig lika mycket).
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Wuxia

Måhända är de filmerna bättre, men inte alls lika många har
sett dem. Tänkte att CTHD och BTiLC är mer kända...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Wuxia

Om det ska vara Wuxia, ska dom ju flyga mycket!
Wuxia betyder ju "flygande människor", ju!

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Inte så svårt.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nightowl, som dessutom vill påpeka att DF's konstruktör är den som gjort det nya Oriental ADventures till D&D, som kommer i oktober. <p><hr></blockquote><p>
Eh... nej. Dragon Fist är skrivet av Chris Pramas, som numera är chef för WOTCs miniatyrdivision och som dessutom driver ett litet hobbyförlag vid namn "Green Ronin" som ger ut D20-prylar (bland annat Freeport-serien). Oriental Adventures, å andra sidan, har den relativt nye James Wyatt (Monsters of Faerun, Defenders of the Faith) som huvudförfattare. Däremot kommer nog stora delar av Dragon Fists manövrer att inkorporeras i OA på ett eller annat sätt, vilket nog skulle vara den enda anledningen för mig att köpa OA (jag skulle MYCKET hellre se en 3e-version av AA...).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top