Nekromanti Feng Shui - Regelfrågor.

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Efter en snabb sökning här på forumet konstaterade jag att den enda tråd angående detta rollspel rör karaktärsskapande.

Vår spelgrupp har just inhandlat detta rollspel, och jag har satt mig som SL. Dock är det dåligt med tid inför första riktiga provspelet. Och jag skulle då behöva hjälp av någon erfaren spelare med lite för mycket fritid.

Mina frågor gäller avståndsvapen mest, men även lite mindre viktiga saker som level up och liknande.

Finns det någon där ute som kan tänka sig att hjälpa denna vilsna själ?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Fråga på bara. :gremsmile:

Man har inte levels utan får experience points efter varje spelmöte, 0-6 beroende på vad SL tycker att spelarna är värda. Se sidan 160-161 (om vi nu har samma upplaga, kapitel 12 iaf, "Getting Even Tougher") för detaljer om hur du kan spendera dina poäng.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Aah, hittade stället nyss, smart.

Jag hade ett provspel för ett par veckor sedan, och gruppens killer var sjukt overpower.

Hur ofta får man skjuta egentligen, och vad ger dubbla pistoler för fördel?
Jag har läst igenom hela "Guns" och inte hittat svaret på det, jag har också letat i fights-området utan större lycka.

Hur räknar man egentligen ut skada på en mook (unnamed)? Det finns bara exempel på named, och går man efter samma så kommer ju unnamed alltid åka på ett slag.

Det var vad jag kom på nu. Kan komma mer sen, när jag fått tänka igenom det hela lite.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Mooks _ska_ åka ut på en träff, det står nånstans i reglerna. Man får ha många mooks. Och uberoptade named såklart.

Att gruppens killer blev helt superbra låter helt i sin ordning tycker jag, själva meningen med Feng Shui är ju att man ska spela ap-bra karaktärer.

hälsar
Örnie
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Hur ofta får man skjuta egentligen?

En fight delas upp i sekvenser och varje sekvens delas upp i ett antal shots. Varje sekvens så rullar man 1T6 och adderar till sin SPEED. Sedan börjar man med den som fick högst och räknar neråt. En normal handling kostar 3 shots. Så länge du har kulor kvar är det bara att skjuta på. Olika vapen kostar olika mängd shots att ladda om (se sidan 65).

och vad ger dubbla pistoler för fördel?

Det finns ett gun-schtick (sidan 62) som gäller för dubbla pistoler, i övrigt så finns det såvitt jag vet inget i reglerna som ger någon fördel. Förutom att du kan skjuta fler skott utan att behöva ladda om då...

Hur räknar man egentligen ut skada på en mook (unnamed)?

Man räknar inte skada på dem. Om man får Outcome 5 eller mer så lyckas man slå ut en unnamed character (sidan 133 "When unnamed characters get hit"). Normalt sett så får man så hög outcome. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Feuflux[I said:
och vad ger dubbla pistoler för fördel? [/I]

Det finns ett gun-schtick (sidan 62) som gäller för dubbla pistoler, i övrigt så finns det såvitt jag vet inget i reglerna som ger någon fördel. Förutom att du kan skjuta fler skott utan att behöva ladda om då...
[/i]
Man ser häftig ut.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Örnie said:
Att gruppens killer blev helt superbra låter helt i sin ordning tycker jag, själva meningen med Feng Shui är ju att man ska spela ap-bra karaktärer.
Jag menade jämfört med resten av gruppen, av de fem fiender som de mötte var tre döda när Killern fick sin andra shot. De andra (tre) karaktärerna hade tillsammans lyckats döda en.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Så man kan tömma magasinet om man vill på en och samma shot?

Se sidan 62 för regel om automatvapen. En vanlig pistol kan bara skjuta ett skott i taget (3 shots) men sen finns ju regler om snabba handlingar (Snapshots, sidan 130) som gör att man kan göra handlingen på förre shots, men att man då får en negativ bonus.

Sammanfattning om automatvapen är att man kan skjuta 3 skott samtidigt och då få +1 damage om man träffar. Skjuter du 6 skott får du +2 osv. Du kan alltså tömma magasinet på ett automatvapen på en runda. "Problemet" är att du får -1 Action Value för varje 3-skott. Så i slutändan är det regelmässigt helt meningslöst med automateld, det är en sådan där häftig grej bara. Det är coolt med kulhål.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Hur ofta får man skjuta egentligen, och vad ger dubbla pistoler för fördel?
Feuflux har besvarat allting väldigt bra, så jag tänkte endast nämna en sak: det vanligaste stuntet som man gör är när man skjuter flera personer i en och samma shot. Man får lika mycket minus som antalet personer som du skjuter (om det är flera). Skjuter du två personer får du -2, skjuter du tre får du -3, skjuter du fyra... tja, det får du räkna ut själv. :gremsmile:

Killer är superbra, precis som Spy och Old master. Så är det bara. Jag har gjort egna regler som balanserar ut det hela, men det bara för att jag ville göra hela karaktärsgenereringssystemet smidigare (enligt min smak då).

/Han som kan säga att den regeln står på samma sida som Stunts i fightkapitlet
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jag har hittat varför killern blev så bra, han hade höjt guns (som man inte får höja) till 20, vilket gör att han inte kan missa mooks, och träffar named nästan alltid om de inte är väldigt bra på att undvika.
 
Top