Nekromanti Feng Shui någon?

G

Guest

Guest
Då var det dags har blivit less på D&D och lagt på hyllan ett tag och plockat fram mitt 5 år gamla Feng Shui. Nu ställer jag frågan. Finns det någon fler har som spelar detta ypperliga spel. Skulle gjärna vilja byta ideér och äventyr.
För närvarande sitter jag i funderingarna på om jag skall prova en Feng Shui variant med GURPS reglerna. Visst HK stuket försvinner men det borde vara lättare att få lite mörkare stämning i spelet vilket jag vill ha. Och med lite cinematiska regler införda så det blir en hel del action där också förstås.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
HK stuket försvinner???

Men det är ju av just den anledningen som man spelar Feng Shui!!!


In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Re: Feng Shui, JA

På Drakon i ljungavärk spelar vi varje år Feng Shui, vi har det som en tradition. Muchu FUN.
Det kanske är några som är sugna på att komma upp? Det kommer att ärbjudas Figur spel Magic the gathering samt en heldel Rollspel.

In Hoc Signio Vinces
 
G

Guest

Guest
Det vete fan men det går utmärkt att köra en cinematisk stil med GURPS. I Black Ops så finns till och med tips och regler hur man behandlar mooks. Striderna kan dock vara lite mer dödliga och blodigare (beroende på vilka regler du använder). Man kan säga att det blir lite mer som en Västerlandsk Action-film än en HK film. Men som sagt det vara bara en idé jag hade och funderade på att teste jag gör inga sådana förändringar utan att testa det först och kolla vad spelarna tycker. Misstänker att vi kommer att fortsätta med orginal Feng Shui på grund av de enkla och mycket bra reglerna.
 
G

Guest

Guest
Re: Feng Shui, JA

Pratar du om Ljungaverk som ligger utanför Ånge? I såfall kanske man är intresserad.
Hursomhelst om det är samma Ljungaverk vi pratar om vetefan om jag skulle sträcka mig till att kalla det häruppe. Om det var Umeå eller norrut kanske jag går med på det men inte nere på Sundsvalls breddgrader. Det är det som är roligt med er sörlänningar att ni begränsar er till norr om Stockholm. Vafan 2/3 delar av Sverige ligger ju norr om Stockholm.

PS. Ovanstående tjafs som inte handlar om Feng Shui behöver ni inte bry er om, såg bara min chans att klanka lite på er tjoppar nere i Fjollträsk :gremsmile: DS.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Någon som har lust att förklara vad Feng Shui är?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
(Någon stridskonst om jag inte har fel.) Det konstiga är ju att konsten att arrangera sitt hem för att maximera positiv energi också heter Feng Shui.. /images/icons/crazy.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Någon som har lust att förklara vad Feng Shui är?"

Det finns två svar på den frågan. Den ena har inte så mycket med rollspel att göra.

Feng Shui (uttalas lite olika beroende på dialekt, men "fong shay" respektive "fong shoo-i" verkar vara de två vanligaste) är en form av sympatetisk magi (i brist på bättre term). Principen är att det finns flöden i rummet av energi, både positiv och negativ, och att detta flöde kan riktas om så att man får en genomströmning av positiv energi på bra platser. Denna positiva energi får då ett genomslag på det vanliga livet. Exakt hur strömningen sker bestäms huvudsakligen med den sympatetiska principen. Till exempel kan en bergsrygg likna en drakes rygg. Befinner man sig nära svansänden av draken är risken stor att stjärten kan skada en, så därför är det viktigt att inte bosätta sig nära den ände av bergsryggen som mest påminner om drakens stjärt. Feng Shui är tämligen viktigt för heminredning i Kina och östra Asien, och har även kommit till Europa och har mer eller mindre adopterats av new age-rörelsen.

Rollspelet Feng Shui tar sitt namn från detta. Det är ett Hong Kong-action-rollspel där våld, action och fräcka scener är viktigare än vältutvecklad rollinteraktion eller simulering. Det är till exempel bara intressant hur mycket däng ett vapen gör, hur mycket ammunition som får plats i det och hur lätt det är att gömma. Precision, räckvidd och tillförlitlighet är bara bjäfs, och man kan till och med köpa sig en "specialeffekt" som innebär att man inte behöver bry sig om ammunition heller i och med att man laddar om utanför bild.

Vapen väljs huvudsakligen efter hur coolt det ser ut, hagelbrakare ger +1 i skada om spelaren mimar pumphandling och säger "kachink", ammunitionstyper spelar ingen som helst bandy, stridskonster överglorifieras till den grad att en liten späd tolvårig skolflicka kan utan problem spöa skiten ur en hel division stridskonsttränade korrupta snutar bara hon har en farfar som lärt henne grunderna i Den Hickande Tranans Väg, och så vidare.

Transportscener struntas i, och spelarna har oerhört stor frihet när det gäller att komma på balla grejor man kan göra. Faktum är att de uppmuntras till det. Om skurken flyr i en ospecificerad helikopter och en spelare säger att han slänger sig och greppar tag i helikopterns medar, ja då har den plötsligt medar (så spelledaren hade tänkt sig en Blackhawk med hjulställ? Skit samma - nu är det en Bell Jet Ranger med medar). Om spelaren kastar sig i skydd genom att dyka ner genom takluckan på bilen som just tvärnitade så spelar det ingen roll om det egentligen var tänkt som en bil utan taklucka - eller för den delen en cabriolet - för nu är det plötsligt en svart Ford med taklucka. Om spelaren stoppar en bil för att ta upp jakten på skurkarna så är det med största sannolikhet en Lambourghini Diablo.

Magin/inredningskonsten Feng Shui spelar faktiskt en roll i bakgrunden, men det är faktiskt inte så viktigt. Det viktigaste är faktiskt att röja jävel och ha fantastiskt kul.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Låter tufft. Lite som Crouching Tiger Hidden Dragon alltså?

Det är skönt att du smyger omkring här på forumet dygnet runt Krille. Då vet man att man alltid får ett snabbt svar om man behöver.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Feng Shui, JA [OT]

"<EM>Pratar du om Ljungaverk som ligger utanför Ånge?</EM>"
Samma Ljungaverk som jag var m om att spränga i luften i ett underbart M2äventyr som jag var m i Lincon²ºº¹?

/[color:green]Han</font color=green> som gillade konceptet flera spelgrupper, gemensamt slut
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är skönt att du smyger omkring här på forumet dygnet runt Krille. Då vet man att man alltid får ett snabbt svar om man behöver.


Javisst är det mysigt med farbor Krille? /images/icons/wink.gif
Det var veckans dagens onödiga inlägg, det.. GÄSP! Godnatt!

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
G

Guest

Guest
Feng Shui och Atlasgames

Lite mer som Crouching Tiger kombinerat med John Woo så kommer du närmare sanningen. :)

Ni som vill veta mer om Feng Shui kollan in spelet på AtlasGames egna hem sida på adressen:
http://www.atlas-games.com/ "While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
Öhhh! Jag har aldrig hört talas om en stridskonst som heter Feng Shui varken i verkliga livet eller i spelet.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Sur Jämte!!!!!

Jag är inte en Sörläning, jag bor i Östersund och är sur Jämte in i stjälen.

Och japp det är ljungavärk som ligger mittemelan Östesund och Sundsvall. Så fort deras sida åker upp och att de börjar sätta upp posters så kan jag lägga in ett brev med hemside addresen.

In Hoc Signio Vinces
 
G

Guest

Guest
Re: Sur Jämte!!!!! [OT]

Jämtlänningarna kan jag stå ut med men bara för att Jämtland är en republik! :) (Obs! Du är fortfarande Sörlänning. Allt söder om Umeå hör till sörland(fjollträsk) enligt oss här uppe)

Men tack för att du skall säga till när nyttig information kommer upp!

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fick för mig det på något konstigt sätt när det var ett våldsamt rollspel som hette Feng Shui. <font size=0>Jag ska vara tyst nu..<font size=2>/images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jodå, jag spelar Feng Shui. Eller rättare sagt, jag köpte det för kanske en månad sen och har bara testat (spellett) det en gång hittils. Jag skulle också gärna vilja ha lite idéer och äventyr...
Hur spelar folk Feng Shui? Kör ni HK-stil rätt igenom och struntar i det hemliga kriget och all det där?

//Boboliwsy
 
G

Guest

Guest
Min första kampanj utspelades utanför Secret War. Vi körde väl en ca 5-6 äventyr totalt i den kampanjen (det var bara en så kallad testkampanj för att få grepp på reglerna och lära spelarna hur de funkade).
Kampanjen som jag jag precis dragit igång utspelar sig dock med bakrund till Secret War, dock så känner inte rollspersonerna till kriget än men de börjar ana att allt är inte som det ska. Det nuvarande äventyret vi håller på med är det utmärkta äventyret Shaolin Heartbreak (vilket blev lite extra intressant när inte spelarna kände till Secret War) från den gamla Daedalus-modulen Marked for Death.

Har dock precis skrivit färdigt nästa äventyr som kommer handla om en Chikänslig kompass som alla förstås vill lägga labbarna på. Om önskemål finns så kan jag skriva in det i elektronisk form och få upp det på någons sida eller skicka det med E-mail till dom som vill ha.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Re: Feng Shui, JA

Drakon rockar!
Har man tiden och pengarna borde man ta sig dit. Deras FS-äventyr brukar vara höjdpunkten på året. He he, dock har de som ska medverka i de sista Kult-omgångarna en tendens att sova när det är dax.

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 
G

Guest

Guest
Re: Feng Shui, JA

Trötta spelare kan vara mycket farliga för hälsan enligt min erfarenhet (de har en tendens att börja svammla lite väl lätt eller som i ett av våra fall en kille försökte lösa en gåta efter att ha varit vaken 30 timmar i sträck). Faktum är att jag har provat spelleda två Kultäventyr som det urartade i en skjutfest av dess like så jag lade det på hyllan. Sedan kom Feng Shui ut och gjorde en gammal John Woo fan mycket glad, äntligen fick jag ge utlopp för mina skjutfester utan att skämmas för det.
Det som är fördelen med Feng Shui om de håller på och somnar så kan man väcka de med en explosion eller dyl. /images/icons/smile.gif

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
/images/icons/cool.gif
 
Top