Nekromanti Feng Shui 2

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är sugen på att köra Feng Shui 2 efter att min spelgrupp är klar med Tyranny of Dragons. Mer specifikt så funderar jag på att göra en skamlös ripoff av Black Lagoon.

Rollpersonerna är en bunt smugglare/problemlösare/hit men med eget transportmedel. Spelarna blir hyfsat fria att göra vad fan de vill inom de ramarna. Det är inte så viktigt just nu – det viktiga är plejset där det inträffar.

Settingen blir en ort nånstans i Kambodja, nära gränsen till Thailand, och på grund av tokmutad polis och lagom bra läge nära till sjöfartsleder och gyllene triangeln, med hyfsat god turism, så har området blivit ett tillhåll för diverse mindre hederliga individer. Här finns droghandlande triader, prostitutionshandlande yakuza, piratstöldgodshanterande vietnameser, CIA-agenter som försöker "hantera" heroinhandeln, och det vete faen om det inte finns en överbliven thugee-kult och en ninja-klan i exil också. Det enda jag funderar på att inte ha med är saker från andra junctures i Feng Shui-världen – mer nutidsstuff helt enkelt, om än färgstarkt. Det är varmt och fuktigt och högljutt och luktar tång och tobaksrök och svett och krutrök.

Så vilka mer eller mindre ljusskygga element kan man hitta här?

Vilka organisationer har karvat ut sin del av verksamheten, och vilka personer inom dessa organisationer kommer de i kontakt med? Vilka kontakter kan hjälpa rollpersonerna? Vilka as kommer alltid i vägen för dem? Vilka krämare kan fixa vad rollpersonerna behöver mot en smärre gentjänst?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tack för förslaget, men spelgruppen får själva bestämma sitt transportmedel. Det jag frågade efter var de ljusskygga elementen, inte transportmedlet.
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Förslag: En General Kurtz-typ, gammal amerikansk special forces figur som blivit galen och som har sitt eget lilla kungarike ute i djungeln. Hans undersåtar dyrkar honom som en halvgud. Han besitter någon slagsmål övermänsklig förmåga.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Den tyska reportern Elisabet "Lize" Illner är en 35-åring på dekis. Efter ett misslyckat försök som resebloggare i Sydostasien har hon landat i trakten. Hon försörjer sig som bartender men vill tillbaka in i journalistikens värld. Lize är utbildad på journalistskola i Hamburg, hon har ett stort intresse för thaiboxning och dess systersport i Kambodja, pradal serey, men på senare tid har hon inte tränat så mycket som hon gjorde förr.
I Tyskland skrev Lize för kampsportstidningar och fitnessmagasin, men även den tyska motsvarigheten till Expo, Amadeu Antonio Stiftung.
Lize har kontakter med lokala journalister, barägare, kampsportsklubbar och skulle kunna skapa en länk med maoistisk gerilla.
Lize gillar att dricka sprit, hon kan hålla sig från det när hon behöver, men om någon korkar upp en flaska ser hon gärna till att den töms. Hon talar flytande tyska, engelska och spanska, hjälplig turkiska och khmer.
Lize lägger märke till rollpersonernas aktiviteter. Hon närmar sig dem med förhoppningar om att kunna skriva ett längre reportage eller göra en kortare gonzodokumentär. Beroende på deras mottagande av henne kan hon vara en viktig källa till information och rykten eller den där jäkeln som till och från avslöjar de kupper rollpersonerna var säkra på ingen skulle spåra till dem.
 
Top