Nekromanti Feministiskt rollspel

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Jämlikt = ofeministiskt?

"Ett feministiskt rollspel torde inte vara ett där rollpersoner av olika kön är jämställda, utan ett rollspel som antingen lyfter fram det jämställda samhället och tvingar det på spelarna trots invanda blablabla, eller ett rollspel som lyfter fram maktstrukturerna som spelarna bär med sig i ljuset."

Bra uttryckt! Ser man på feminismen som en medvetenhet, som ett samhällskritiskt perspektiv, handlar det egentligen inte om "rättigheter"*. Det krävs, t ex, viss vilja för att kunna läsa in könsförtryck i svensk lagstiftning - Sverige verkar helt enkelt lämnat den formen av lagmässigt förtryck**. Trots detta tyder allt på att det fortfarande råder en ojämlikhet, och det är endast genom att vara medveten om den som den kan förminskas - omedvetenhet, däremot, är vad som driver den.

Nog om det. Detta är dock grunden till att jag själv gärna applicerar olika grad av genusperspektiv på rollspel.

"man tar ett samhällsfenomen och isolerar det eller drar det in absurdum för att se vilka konsekvenser det får. Rollspelet Shock kanske skulle vara lämpligt för detta?"

Absolut! Shock är nog det intressantaste indie-spelet jag spelat, och en höjdpunkt under senaste GothCon. Att ställa ett samhällsfenomen mot en pågående förändring på detta vis är helt enkelt så #¤&%£$ koolt!

"Ett annat sätt att åskådliggöra det är att helt enkelt överdriva den könsordning som finns. Det är det som Bearnie pratar om i Noir (även om jag inte håller med honom - jag kan möjligen se Noir som underlag för diskussion, men jag skulle inte vilja spela en kvinnlig rollperson i Noir, då det helt enkelt inte skulle vara en trevlig upplevelse)."

Jag förstår dig. Jag vill bara passa på att poängtera att det inte endast är kvinnliga rollpersoner som utsätts för detta. Det är snarare fifty-fifty. Inte heller är det rollpersonerna som drabbas oftast, utan istället är det genom människor i deras närhet det synliggörs. Det sagt tror jag fortfarande inte att min Noir-kampanj skulle falla dig på läppen - har jag förstått dina rollspels-preferenser rätt har jag med alldeles för många liknande teman.

"I det här läget skulle jag nog vilja ta upp rollspelet Panty Explosion igen. Man kan inte spela annat än japansk skolflicka i det spelet. Det innebär att man spelar den utsatta änden av ett extremt mansdominerat samhälle, med allt vad det innebär i form av tafsare på pendeltåget, arrangerade äktenskap, försäljningsautomater med begagnade trosor, industrialiserad skoluniformsfetischism, och förväntan att bli hemmafru vid max 25. (Det finns ett stycke i bakgrundsmaterialet med statistik om sexuellt utnyttjande, till exempel - hur många andra rollspel har det?)"

Det där är mycket intressant. Jag kände inte till att spelet drevs av ett så starkt patos. Det gör det, givetvis, till ett så mycket intressantare spel i mina ögon. Jag gillar nämligen när spelskapare vågar ta sådana slags ställningstagande. Jag ska se till att omvärdera min bild vid tillfälle.

----

Avslutningsvis vill jag uttrycka hur bra jag tycker den här tråden blivit. Jag vågade faktiskt inte hoppas så mycket (cynism), men inlägg efter inlägg har imponerat på mig. Rollspel är inte "bara" ett stycke eskapism, och har aldrig varit det. Jag gillar hur tråden har lyckats behandla hur vissa samhällsfenomen alltid, på ett eller annat sätt, kommer göra avtryck på våran hobby. Därför ger jag er tummen upp!

<font size="1">* Mer än formulerat som "rätten att få springa igenom stan naken utan att bli antastad" som ibland luftas i våldtäkts-debatten, och som jag personligen mest tycker är fånig</font size>

<font size="1">** Tvärt om formuleras många lagar idag för att värna om just kvinnans rättigheter</font size>
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Jämlikt = ofeministiskt?

"Jag var ute efter feministiska rollspel, du verkar vara ute efter rollspel för feminister..
Så jag tror vi talar smått förbi varandra"


Jag håller inte med dig samt inte egentligen. Till och med din (och wikipedias) definition pratar om feminismen som "advocating" lika rättigheter. Trots att din (och wikipedias) definition är ganska snäv, handlar det alltså snarare om en process eller rörelse än en utopi*.

Jag får också intrycket att du har uppfattningen att "feminism" här på forumet förespråkasn av ett gäng indoktrinerade tokstollar. Tvärt emot detta tror jag att den grundläggande feminism jag ser här allt mer börjar tillhöra allmänbildningen. Det har inte minst visat sig tidigare på forumet, när spel som på olika sätt kan anses brista i denna allmänbildning - som Noir och Götterdämmerung - kan få det riktigt hett om öronen.

Grunden till feminismen är egentligen helt vanligt hyfs, och utgår från en tes jag faktiskt tror alla på forumet kan skriva under på - att alla bör få tillgång till samma mått av frihet och rättvisa, oavsett kön.

Det du skriver om hamnar alltså väldigt snett för mig - varken matriarkat eller ultrafeminism är det som förespråkas här, även fast det första har förespråkats som en möjlighet för att belysa just feminism.

<font size="1">* Samtidigt är det givetvis utopin, när allt dras till sin spets, som det råder mest kontroverser om.</font size>
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Jämlikt = ofeministiskt?

"Jag håller inte med dig samt inte egentligen. Till och med din (och wikipedias) definition pratar om feminismen som "advocating" lika rättigheter. Trots att din (och wikipedias) definition är ganska snäv, handlar det alltså snarare om en process eller rörelse än en utopi*."
-Att visa bra exempel på utopier tycker jag personligen är en viktig del av alla processer, men du får naturligtvis tycka annorlunda.

Jag får också intrycket att du har uppfattningen att "feminism" här på forumet förespråkasn av ett gäng indoktrinerade tokstollar.
-Förstår inte hur du fått det intrycket, men allt jag kan göra är att påpeka just detta.

Klarlägganden åsido, så ser jag ett större värde i jämlika värderingar genomgående i rollspel som helhet än att skapa specialicerade spel som enbart de redan frälsta kommer att spela.

Vi har nog mer liknande åsikter i ämnet än du tror, även om medlen skiljer sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Smygfeminism från Japan

Jag var ute efter feministiska rollspel, du verkar vara ute efter rollspel för feminister..
Nej, jag är mer ute efter rollspel som kan användas för att lyfta fram jämlikhetsfrågor och göra feminister av folk som inte är feminister.

Point in case: mig själv. Jag ser mig inte som feminist. Ska jag sätta en etikett på mig så är det "humanist". Eventuell feminism kommer automagiskt av de humanistiska idealen. Feminism och framförallt genusvetenskap tycker jag har spårat ut. (Å andra sidan, vad vet jag? Jag har ju inte studerat skiten.)

Point in case: Panty Explosion. Tja, du har förra inlägget, så du vet vad det går ut på.

Varför drogs jag till Panty Explosion? Jo, för att jag är en gubbsjuk jävel som definitivt är en del av den industriella skolflicksuniformsfetischismen.

Vad har resultatet av Panty Explosion blivit? Större medvetenhet för "den utsatta änden av ett mansdominerat samhälle" som du så fint säger.

Inget annat rollspel har lyckats med det, och defintivt inte de där där reglerna inte har några genus- eller könsskillnader. De är ju precis som jag inbillar mig att världen är, dvs inga som helst problem.

Men Panty Explosion smög in under radarn!
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Smygfeminism från Japan

Så spelet använder fetishism för att väcka tankar om feminism.. o_O

Delar inte din fetish, men det där måste jag bara titta lite närmare på.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Ämnet gäller rollspel

Om man ska prata feminism och jämställdhet i allmänhet så gör man det på Off Topicforumet. Här var frågan "hur skulle ett feministiskt rollspel se ut?".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Först - otroligt förvirrande inlägg, det där. Ett tips kan vara att spalta upp dina tankar innan du överför dem till textform.

känner inte ni andra män därute lite kastade i skuggan i vissa fall när det gäller "endast-kvinnor-ordnar-av-övermänniskor" i vissa rollspel och böcker?
Nej, inte egentligen. Vår värld är nämligen precis tvärtom - vissa yrkesgrupper är i princip bara öppna för män etc. Vår värld är inte det minsta jämställd. Då ser jag det inte som särdeles konstigt (även om det är lite trist och klichéartat) att fantasyförfattare känner sig nödgade att stoppa in lite av motsatsen. Synd bara att det alldeles för ofta görs utan eftertanke.
 

Jacon South

Veteran
Joined
20 Jun 2006
Messages
31
Location
Karlskrona
OT: Jag skriver bara för att ursäkta mina förhastigade inlägg. Jag kom sedan på att de kan vara anstötliga för vissa personer... Så jag tar och skriver en ursäkt till allt och alla som blev stötta av den.
Ursäktande, Jakob.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Jag hade tänkt att bara skriva min slutsats angående vad det innebär för den ursprungliga frågeställningen som en sammanfattning av vad vi diskuterat, men eftersom deltråden bröts ut tar jag den biten här istället för på Kulturforumet.

Kan vi enas om att rollspel som berör sociologiska frågeställningar, såsom jämlikhet,
<ul type="square">[*] är intressanta
[*] ställer högre krav på relevans och korrekthet
[*] är svårare att skapa än rent konstnärliga rollspel (trad.)
[/list]?

Jag ser gärna fler rollspel som verkligen vill någonting, som har något att säga. Eller åtminstone som lyckas med det de vill åstadkomma. Fast om det ska finnas någon slags lärdom att dra av spelet, krävs det att det görs bra, ansvarsfullt och rätt, annars riskerar det att forma rollspelungdomar till en fördomsfull mobb istället för samhällskritiska medborgare.

Vänner? Snälla? Pretty please?

---
Grog, som übrigens funderar på att istället ägna onsdagskvällarna åt att skaffa sig världsherravälde, skicka alla journalister och författare av osedlig litteratur till Gulag, införa japanska skoluniformer och rollspel på skolschemat.
 
Top