Nekromanti Fem Ringar, Nya Spelare, SL huvudvärk

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Yesss, då ska jag i morgon sät amig ner och göra några Legend of the Five Rings-Rp med två nya spelare (de har spelat andra spel men aldrig L5R eller andra samurajlir). Nu kommer dok det bli problem med inskolningen ("Neeej, du kan inte plundra liken" och "Neeej, du kan inte snyta dig i din daimyos kimono med äran i behåll"). I vanliga fantasylir kan man ju identifera sig med kulturen på en höft, men en helt ny? Hmm.
Min tanke var som följer: De nya spelarna får göra samurajer som inte genomgått sin gempukku ännu, så de är inte fullvärdiga vuxna, vilket kan ge dem en viss inlärningsperiod. Fast då blir de sämre än de andra spelarna... ångest.
Eller ska de ha en gammal sensei med sig som slår dem i kolan varje gång de är på väg att göra något apdumt?
Villrådig.


Storuggla, Seppun Miharu rockar tjockt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eller skriv en kort lista med saker man inte kan göra och dela ut den innan spel?

Heh, härnäst vill du väl att spelarna ska läsa igenom spelböckerna också ^_-
Mjo, det är ju en idé förvisso. Inte helt fel. Kanske det kan prövas på, om tid ger sig (vilken jäkla meningsbyggnad!) och ork uppenbarar sig. Jag har den här enorma skräcken att de kommer vilja lägra alla geishor på studs och peka finger åt Matsu Tsuke... /images/icons/spook.gif


Storuggla, gambatte
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Varför inte seppuku och ny karaktär varje gång de klantar sig? /images/icons/devil.gif
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Eller så säger du bara till dem: "Nej, du gör inte så." varje gång de vill göra något som deras rollpersoner inte alls skulle göra. Fast det är en ganska bra stämningsdödare också...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Äh, förklara bara för dem hur det egentligen ska vara varje gång de är påväg att göra något dumt. Sedan får de väl själva välja om de ska lyda dina råd eller inte; man kan ju inte tvinga någon att spela på ett visst sätt. Först nräd et misslyckats kan du dra till med in-game-lösningar. Om de totalt ignorerar dina försök att få dem att anpassa sin spelstil till en annorlunda kultur så kanske du ska snacka med dem om huruvida det vekrligne är deras grej.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka rollspel har de erfarenhet av sedan tidigare? Har du spelat tillsammans med dem någon gång?
Räcker det inte med att du kort formulerar samurajernas hederskodex på ett papper som du sedan delar ut? Hur har du gjort tidigare när du introducerat ovana spelare?

Fler frågor än svar är jag rädd, men jag vill ha lite mer bakgrundsfakta./images/icons/clever.gif
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Nu har jag aldrig spelar L5r men om det finns något typ av förbättring av siffror i det (typ levling, färdighetshöjning eller nåt sådant) så kan du ju låta dem börja som samurajer som inte genomgått sin... err.. gempukku (har ingen aning om vad det är) och sedan när det spelat så länge att du tycker de har koll på kulturen kan du trolla lite med siffrorna när de blir bättre så de efter ett par-tre erfarenhetsperioder/levels/whatever blir ungefär lika bra som de övriga karaktärerna.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Om du har tid så spela några omgångar med endast de nya spelarna. Börja innan de genomgått sin gempukku och spela sedan tills de är tillräckligt bra och har förstått hur världen och allt runt omkring fungerar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vilka rollspel har de erfarenhet av sedan tidigare? Har du spelat tillsammans med dem någon gång?

Mutant, CoC, DoD, D&D... Unknown Armies... och lite till. Och jao.

Räcker det inte med att du kort formulerar samurajernas hederskodex på ett papper som du sedan delar ut? Hur har du gjort tidigare när du introducerat ovana spelare?

Ehh... jag vet inte. Hittills har jag liat dem igenom sin lärlingstid so to speak... fast det tar tid. Och man kan ju inte kräva att de andra ska sitta där i några spelmöten och vänta på att de andra ska växa upp... o.o


Storuggla, evil midget
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Varför inte seppuku och ny karaktär varje gång de klantar sig? /images/icons/devil.gif

Heh... Jo då, man har ju tänkt tanken några gånger >:D
Fast man måste se upp så att rollpersonerna inte börjar karva i sig själva med brödkniven bara för att det inte fanns bra saké på värdshuset. Seppuku är ett otroligt bra ingrediens i en kampanj, fast den ska inte missbrukas.


Storuggla, "Kaaaabukiiiiii...."
 
Top