Fem huvudkaraktärer castade/påtänkta för nya game of thrones prequelen House of the dragon

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Fast fantastisk är väl i allra högsta grad mer inne än någonsin? När det gäller specifikt fantasy undrar jag inte om Amazons Lord of the Rings-serie kommer bli en brytpunkt. Tas den emot väl kan jag tänka mig att nog blir en ny fantasyboom, om inte kan genren faller i dvala igen.
Jo visst. Och Mandalorian m. spinn offs etc. Men som du säger är det ett fönster som är öppet nu. Det kommer nog stängas förr eller senare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Mitt enda tillägg är att Game of Thrones hade sannolikt inte gjorts om inte genomslaget för LotR varit så stort.

Hur som helst menade jag annars att LotR är stort nog att om serien visar sig vara bra få genonslag/ha förmågan att bryta ny mark/fortsätta hålla fantasy-fönstret öppet, på samma vis som filmerna gjorde för 20 år sedan. Det handlade inte om att mäta popkulturella genomslag. Kanske är GoTs större men den red också på en fantasyvåg i samtiden (som den så klart var med att bidra till) - en våg som nog är på väg att ebba ut som @Måns säger.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag är omåttligt exalterad över att min största favoritskådis Paddy Considine kommer att vara med.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Det fick mig att reflektera: har någon tänkt en endaste tanke om GoT sedan serien tog slut? Har den inte försvunnit ur det kulturella medvetandet extremt fort?
Håller med om att folk pratar väldigt lite om den nuförtiden, med tanke på hur extremt närvarande den var överallt under storhetsåren.

Jag tänker fortfarande ganska mycket på det oerhörda i att en författare med någorlunda integritet fick se hur en nerskalad (eller uppskalad, stundtals) tv-adaption sprang förbi hans oavslutade litterära livsverk, där utvecklingen i säsong 6 till 8 för evigt kommer vara kanon för 95% av världspubliken som inte kommer läsa böckerna. Tv-serien kommer vara det huvudsakliga arvet han lämnar till den del av fantasygenren som märks "utåt", inom populärkulturen, även om han någon gång ger ut slutet på bokserien för den läsande publiken, och jag känner mig fortfarande lite illa berörd bara av tanken på att sista akten av livsverket ges ut av någon annan under så förhastade och förmodat förvrängda former. Det finns en tragedi i det, som jag fortfarande funderar över.
 
Top