Nekromanti Felya, schmelya

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Nu när min spelgrupp äntligen har tagit sig ur sitt förbannade stillasittande och för en gångs skull beslutat sig för att göra något (m.a.o. rollspela Eon och där jag för en gångs skull skall vara spelare), så har jag beslutat mig för att följa en gammal dröm och göra en cool Yojimbokaraktär.
Kliché, jag vet - men jag skrev inte det här inlägget för att höra andra klaga på hur dålig fantasi jag har utan för att jag behöver hjälp med det alviska språkets grammatik (han är nämligen "halvalv" - i det här fallet människa med léaramalvisk moder).

Eftersom att denne vår hjälte har en tendens att hamna i våldsamma och ödesmättade situationer som klyschan kräver så funderar jag även på att ha ett namn på hans Carwelansvärd, och där funderar jag på att rippa japansk folklore rakt av och döpa svärdet till "10,000 Vintrar". Problemet är som sagt att jag är mycket oinsatt i alvisk grammatik (framförallt felya alarina) och virrar bort mig totalt när jag försöker sätta mig in i det genom den här sidan.

Jag vet att många där ute är insatta i felyan och jag ber därför om just er hjälp. Vad heter "10,000 Vintrar" på felya?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Well, "Nivsanid kiy'naeda" betyder egentligen "9375 vintrar", men det pentala räknesystemet är mer genuint alviskt och därmed mer passande om man vill ha ett riktigt mustigt gammalt alviskt namn. "Efsanid kiy'naeda" kan också funka - det betyder "3125 vintrar", men är symbolmässigt närmre 10 000 (det vill säga, det är ett "jämnare tal")¨.

-Hjalle, felya är ballt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Lol! Räknar alverna i bas 5? Det visste jag inte, och jag trodde ändå att jag hade läst igenom gamla alvboken.
/Pilzeman, alltid lär man sig något nytt
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Lol! Räknar alverna i bas 5?"

Något i den stilen, vilket åtminstone jag tycker är jävligt coolt och "realistiskt" med tanke på deras härkomst.

Räknar inte dvärgarna med bas åtta förresten? Whatever, matte har aldrig varit min starka sida.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Sidequest!

Ok, tack - varken matte eller uppdiktade språk har någonsin varit ämnen jag briljerat i.
Tror jag kommer köra med "3125 Vintrar" om 10,000 inte har någon större betydelse inom alvernas språk.
Som sidequest för de som orkar bry sig så skulle jag kunna slänga in ett coolt namnförslag på min nya rollperson.

Preliminärt kallar han sig "Shamgar" men det låter varken alviskt (snarare raunländskt) eller särskilt coolt...
Killen är alltså bastard mellan raun och léaramälva, har rest runt mycket, ett kriminellt förflutet och är självständig in the extreme.

Alla förslag är välkomna.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Stämmer. De har dessutom uppfunnit oktalkommat, om jag inte missminner mig. Har alverna pentalkomma förresten, eller är det bara dvärgarna som slipper bråk?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sidequest!

Tror jag kommer köra med "3125 Vintrar" om 10,000 inte har någon större betydelse inom alvernas språk.
Du kan ju säga att "3125" är alvernas motsvarighet till "10 000", på samma sätt som "umpteen" är amrisarnas motsvarighet till "femtielva".
 
Top