Nekromanti Felya nari grammatik

Mederian

Warrior
Felya substantiv:
Endast en ändelse av varje klass får förekomma. Man får alltså inte haka på två eller fler ändelser av klass 4.

Detta är inte så svårt att förstå, däremot är det en sak som förbryllar mig lite, nämligen just klass 4; Ägande och bestämd form. Om jag vill beskriva min speciella, bestämda herre, ska jag då skriva:

nevriye som betyder att nevri (herre, om ändelsen -ye används betyder det även husfurst) är i bestämd form

eller

nevrivi' som betyder att nevri är min herre och inte någon annans.

Mest naturligt vore ju att skriva nevrivi'ye, som då helt uppenbart skulle betyda att det är min herre och att det är en särskild person vi pratar om. Eller räcker det med att skriva nevrivi' eftersom man vet att det då pratas om en särskild person?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mederian on 2000-10-21 17:05.</EM></FONT></P>

Krille

Lord
"Mest naturligt vore ju att skriva nevrivi'ye, som då helt uppenbart skulle betyda att det är min herre och att det är en särskild person vi pratar om."

Översätt det till svenska och se hur skevt det blir:

"min herren"

Eller varför inte engelska:

"the my lord"

Ser du problemet?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mederian

Warrior
Ser du problemet?

Ojsan /images/icons/crazy.gif

Tillbaka till ritbordet antar jag.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är ingenting som hindrar att ett annat språk skulle kunna ha en sådan konstruktion. men eftersom man pratar om "min" herre, så blir det automatiskt en bestämd herre (d.v.s. den som "tillhör" mig). Därför är den bestämda formen ganska onödig.

/Dnalor, som fortfarande inte helt och hållet förlåtit Krille för att han rippat den alviska grammatiken från klingonskan. /images/icons/crazy.gif<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dnalor on 2000-10-22 11:05.</EM></FONT></P>