Nekromanti felsägningar när man lirar rollspel

Avidor

Veteran
Joined
1 Oct 2001
Messages
12
Location
Uppsala
Är man SL kommer många felsägningar när man snabbt ska improvisera fram något, t.ex.

Spelare: "Vad fiskar man för fisk i de här vattnen?"

SL: "Man fiskar... ehh Knark!"

Spelare: "Vad heter du?"

SL: "Jag heter Tolbol." (Läs toll-boll eller helt enkelt torrboll)

"What we do in life, echoes in eternity"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
"You can't smoke without a rök"...

...det skulle väl ha varit "ingen rök utan eld", men min gamle Star Wars-SL var ingen hejare vare sig på svenska eller engelska språket trots idoga försök. /images/icons/laugh.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
En till...

Under näst senaste Stormbringermötet hamnade min rollperson i ett läge där han för gruppens bästa (ja faktiskt!) behövde uppsöka en av de prostituerade som jobbade på stadens "innekrog". Fick reda på att det kostade 200 bronspengar att få följa med någon av flickorna. Fattig som jag är kastar jag spontant ur mig: "Vilka jävla sugare!"

Medspelarna insåg tyvärr ganska omgående att det inte var som jag var rolig, utan som jag var förvirrad och dum... /images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Allra värst är det ju när man försöker improvisera äventyr. Hjärnan slår liksom bakut direkt när man helt plötsligt måste vara kreativ också!

Exempel:

"Vid baronessans högra sida står de, lönnmördarna! Hon presenterar dem; Ni har visst redan 'träffat' mina vänner -eh- Spånken och Finkel?"

Spelarna började förstås garva hysteriskt och undra om jag inte behövde en drink...

"Ni ser alvgamlingen, han är alldeles vithårig och rynkig och har ett långt, lockigt skägg"
"En alv med skägg?"
"Eh.. brösthår, menar jag"

eller:

"Erm, vilket parti stadsministern företräder? Eh, socialmoderaterna."

eller:

"Gargoff sliter av dig kläderna i en enda rörelse och tar av sig höftskynket..."
"-Men... Gargoff är väl en jätte?"
"Jupp, han är stark nog att göra det utan problem"
"-Jo jo, men jag kan väl inte våldtas av en jätte, va?"
"Ehhh... Jahaaa, du menar så... errhhmmmm... jorå, han är inte särskilt välutrustad, och lubricerar med kåda"

(Det var viktigt för kampanjen att spelaren blev gravid, jag trodde Gargoff var ett troll)

Tja, jag tänker inte radda upp alla gånger jag improviserat kartor, och spelarna upptäckt att fiendens bas bestod av fyra salar med utrustning, en hangar, och ett komplex med fyrkantiga rum utan innehåll och långa, tråkiga korridorer. Spelarna brukar protestera när de mött mer än trettio soldater, fastän ingen av dem har någonstans att sova om nätterna och inte har något att äta...

/Rising
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: "Kom fram! Levande!"

*Harkel*

En annan bra en som kanske egentligen klassas som läsfel, var när en DM (AD&D) utsatte sin spelgrupp för stenkastande jätte moln ("giant, cloud") som tydligen hovrade under grottans tak.

;-)

- Mattias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan man äta maten här, eller får man upp den på rummet?"
(rollperson i Hârn undrade om de hade bords- eller rumsservering)

"Tjena, högdjuret!"
(den ädla konsten att säga hej till adelsmän)

"Tror ni att jag är nån jävla skrivbordgreve, eller?!!"
(Tobbe blir irriterad över att folk tvivlar på hans rollpersons fältvana)

"Finns det nåt värre än när fienden brassar på med granatkastare och kulspruta?"
"Kall pizza."
(eldstrid ungefär två timmar efter lunchavbrottet)

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
>"han är inte särskilt välutrustad, och lubricerar med kåda"

Lubricerar med kåda? Är inte det lite ...opraktiskt? (1: det tar ganska länge att samla ihop tillräckligt med kåda för att lubricera också den sämst utrustade jätte. 2: kåda är kanske inte det rätta ämnet...)

/Quan'talis - har också improviserat äventyr

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
famous last one

KULT är kul... jag lyckades få till det så här en gång i tiden

"Trappan tar inte slut vid golvet"
"Lampan som inte tycks lysa upp bländar er"

CoC är åxå skoj. Här en klassisk famous last one.

En spelare i min spelgrupp (redaktör Bosse för övrigt) konstaterade en mörk natt i Floridas träskmarker att levande döda huserade i en krypta en bit bort från det mysko godset. Detta gjorde som ni förstår en del med hans sanity. Så dagen efter gick han tillbaka, öppnade dörren till kryptan, drog av locket till en av kistorna:
jag (SL) beskriver det ruttnande liket.
spelare: "Jag petar på honom med paraplyet"
SL: Du gör vad ?!
spelare: Ja på dagen kan de väl inte vara farliga!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Orcher under mattan

"ja, jag tänker inte radda upp alla gånger jag improviserat kartor, och spelarna upptäckt att fiendens bas bestod av fyra salar med utrustning, en hangar, och ett komplex med fyrkantiga rum utan innehåll och långa, tråkiga korridorer. Spelarna brukar protestera när de mött mer än trettio soldater, fastän ingen av dem har någonstans att sova om nätterna och inte har något att äta..."

Påminner mig om när jag spelade DoD & vi traskade runt i grottsystem. Vi gick in i ett rum och SL började rabbla upp vad vi hittade. Längst ner i texten (som han uppenbarligen inte läst innan) stod det att det fanns två orcher i rummet. Detta kan han självklart (det är självklatrt om man känner SL ifråga) inte bortse från.

Detta nämner han alltså när vi redan sökt igenom hela rummet.

Spelare: "ORCHER?! Var kom de ifrån?"
SL: "Gömde sig under mattan"

Eller varför inte en annan drakarsituation (dock med annan SL). Min modiga riddare sparkar in en dörr och hoppar in i rummet med de 7 tungt beväpnade skeletten och säger nå't i stil med
"Vik hädan ni helvetets varelser, gör er beredda att möta skärselden satans kreatur"
SL: "Jaha, då har du gjort ditt"
jag: "men..."
SL: "Du pratade inte sant?"
jag: "jo, men..."
SL: "Då så" vänder sig till de övriga spelarna "Vad gör ni?"
spelare A: "hur många var skeletten sa du?"
SL: "7"
spelare B: "Vi springer"
SL (vänd till mig): "jaha" skakar en brutal mängd tärningar "då var det skelettens tur..."
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Re: "Kom fram! Levande!"[OT]

Min bästa felsägning är från Mutant 2. Vi spelare stöter på 2 vakter och lyckas avväpna en av dom. För att vakten inte skulle stå utan vapen improviserar SL. "Han drar fram stöveln ur bältet." Alla spelarna tystnar och tittar på SL. SL sitter djupt försjunken i sina tankar och märker inget, uppenbart planerande fortsättningen på striden. "Err, stöveln ur bältet?" kommer en trevande fråga.

SL:s förklaring var att vakten skulle dra fram en kniw ur antingen stöveln eller bältet. Han e lite dålig på multitasking:)

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Därför låter jag ANDRA i gruppen röka, å bara utnyttjar pauserna... Mest till att försöka leta på alla spelarpapper efter nedskrivna felsägningar...

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, det mest totala antiklimax jag haft när jag spelat rollspel var med min sista DoD kampanj för ett par år sedan. I slut äventyret skulle RP "förhandla" med en drake. Poängen var att vi hade med en kille som aldrig spelat rollspel tidigare, ( vi tyckte det var taskigt att inte låta han vara med). Ialla fall så börjar han skratta när de andra rollpersonerna börjar "ställa sig in" hos draken och säger, är ni kåta på ödlefaan?

Några grodor har det väl blivit. Tex, ni tar grottorna och rider till hästen eller vinden prasslar i löven.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-10-02 23:24.</EM></FONT></P>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Röntgensyn

Längst ner i texten (som han uppenbarligen inte läst innan) stod det att det fanns två orcher i rummet. Detta kan han självklart (det är självklatrt om man känner SL ifråga) inte bortse från.

/images/icons/laugh.gif, påminner mig om ett av mina tidigaste försök att spelleda (för snart ett helt decennium sen, oj vad tiden går snabbt när man blir gammal), äventyret var DoD '91 introduktionsäventyr och platsen var rövarnas borg. Självklart hade jag inte läst igenom äventyret så noga innan, och alla rumsbeskrivningar läste jag högt ur häftet. Det hände nog mer än en gång att det lät nåt i stil med "Rummet ni kommer in i är ca 20 m2 stort, på golvet ligger mattor av olika storlekar, bla bla bla, det finns 3 skattkistor som innehåller sammanlagt 125 gm, bla bla bla, oj här stod det visst att rummet var låst." /images/icons/wink.gif

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
apropå ingenting...

I ett av de tidigare DoD äventyren vi körde så hade ett gäng rövare kidnappat borgmästarens dotter och fört henne till en gammal övergiven herrgård.

Vi for dit, slogs och plundrade, begav oss nöjda hemåt. Då vi var halvägs på vägen hem så insåg vi att vi glömt bort att frita borgmästarens dotter...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: apropå ingenting...

Borde inte SL skickat en lapp till en av er? För att minnas. Era RP hade ju aldrig glömt det...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: apropå ingenting...

<I>Era RP hade ju aldrig glömt det...</I>

Hade det inte snarare varit <I>lättare</I> för RP:na? De fajtas ju med rövarna facetoface och smyger själva runt svettigt mörka hörn och ser allt undangömt lullull ligga framför sig... Klart att man kan få annat att tänka på då. (-:

--
Åke, som minns en gammal Thrud the Barbarian-stripp med liknande tema.
 
Top