Nekromanti Fellowship of the Ring (Special Edition)

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Införskaffade i går den långa versionen av filmen. Och jag måste bara säga en sak: Den är om möjligt ännu bättre än den som visades på biograferna. :gremlaugh:

För någon som inte har läst böckerna är den nog överflödig, men för mig, som har läst böckerna på 3 språk, läser om dem ca 1 gång om året, så är den faktiskt bara sagolik!

Sen kan man säga vad man vill om mjölkning, suga ut så mycket pengar som möjligt osv, men den var helt klart värd varenda krona.

Rekommenderas varmt!!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tre språk?
För mig räcker två...
Och vad det gäller filmen så håller jag med - den är bättre nu - hur det är möjligt - den där halvtimmen känns inte även om den märks
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
En fråga från en som är för lat att kolla upp detta på andra håll: Vad är det som är nytt i den långa versionen?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja, den är riktigt bra. Mer lik boken vilket är ett stort plus.

Vilket språk mer än engelska och svenska (som jag antar du läst det på...)?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Enligt uppgift filtrerat genom Staffans minne:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Mer hobjox i början.[*]Aragorn sjunger lite.[*]Elrond erbjuder Aragorn att smida om Narsil.[*]Nåt möte med några alver på vägen till Vattnadal.[*]Mer Lothlorien, bland annat får man se Gimli kära ner sig i Galadriel och man får även se prylarna som sällskapet får med sig därifrån (mer än flaskan med stjärnljus).[*]Mer fight i slutet.
[/list]
Och så säkert lite till som jag inte kan komma på just nu. Fortfarande ingen Tom Bombadill dock.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Faktiskt så möter de väl alverna på vägen till Bri?
Men annars så stämmer det nog ganska så bra... Borde väl kankse slänga upp bägge o köra dem samtidigt...
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Vinklar

...sedan tyckte jag det verkade som om de hade klippt in lite mer sceneri här och där - små korta klipp som visade mer miljö, men som inte gav mer handling - och att vissa klipp som fanns med redan innan visades i nya vinklar... Men eftersom jag inte satt och parallelltittade på gamla och nya versionen, kan detta vara rena fantasier... :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Vinklar

Det stämmer. De har lagt till båda korta och långa bitar och vissa scener har blivit längre.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men då kommer den gammla versionen efter ett tag hamna efter... Men jag antar att det visar skillnaderna bättre ändå... lite jobbigt att titta på två filmer samtidigt bara :gremwink: :gremgrin:

/Jonas
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Klart att den blir efter.. Men det finns ju en funktion som kallas för "stop" eller en annan, kallad "paus"... :gremwink:
Slänga upp två apparater jämte varandra bara o köra igång... :gremtongue:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jobbigt som fan bara... Men är man så galen i filmen att man måste veta varenda ny liten vinkel få man äl göra det, det är ingen som stoppar dig... Vilka ska köa ikväll förresten? Inte jag iaf!

/Jonas
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
"Hobjox"...

...det låter lite som "öronjox" eller nått annat äckligt... inte undra på att jag inte var så förtjust i Extended Version. Jag föredrar faktiskt den första versionen, den har lite mer klipp i stegen, liter mer tempo, än Extended version. Lite väl mycket hobtjafs i början tycker jag.

Få inte panik nu allihopa, om bioversionen får 100/100 på en skala, så får extended version 99/100.

Fast gåvoscenen var bra även om Celeborn verkar om möjligt ännu mer drogad när han får mer att säga. :gremgrin:

Fast det bästa är nog att Boromir blir en mycket mer komplex person, och att hans konflikt med Aragorn lyfts fram mer.

Magnus

(som tittar på extendend version på tv:n precis nu när han skriver detta)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Celeborn (OT)

Var det bara jag som tyckte att Celeborn uppförde sig misstänkt likt Andy Warhol?

"In the future... everybody will have 15 minutes of spectacularely coreographed combat with orcs" (och nej, det sa varken Celeborn eller Andy Warhol, men det hör inte hit)

-JPS- som för övrigt såg "24 Hour Party People" på bio i går och råkade lägga märke till en Andy Warhol-lookalike i raden framför mig.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Fellowship of the Ring (Special Edition)(OT)

Deutsch! Gick på Tyska Skolan i Stockholm och i London. Jag fick lite försprång, kan man säga :gremwink:
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Celeborn, ja...

Det första jag tänkte efter att ha sett scenen där brödraskapet träffar Galadriel och Celeborn var: Hur i H*****E kan de göra allt annat så bra, och totalt förstöra det här? Celeborn låter som en drogad superfjolla när han dravlar fram: Tell meeee, wheeere iis Gaaaandälff, for I much desiiiire to speeeaaake wiiith hiiim.
AAAAAAARRRGHHHH!
Jag hoppas, varenda gång jag ser den scenen, att han skall snubbla på sitt vita lakan... :gremgrin:
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Celeborn (OT)

Det verkar ju som om du ser den käre Andy lite överallt, du. Vad har du i kaffet? Skulle vara kul att pröva... :gremlaugh:
 
Top