Nekromanti Feliaths Jorgesutmaning

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, så jag satt i Vrållådan och gabbrade med Vitulv om Jorges och hur bra boken är imorse, och det gav mig en idé. Så, friskt plankat av [profil]Troberg[/profil], I give you: Feliaths Jorgesutmaning! (Tadaa!)

Den går ut på följande: Välj ett monster ur Jorges, och skriv ett litet äventyr om det. jag tänker inte införa några särskilda storleksriktlinjer, bortsett från att det bör vara större än Orchen och Pajen, men dess huvudfokus ska vara ett möte med det monster du valt, och korthet kan vara lämpligt helt enkelt för att bli klar någon gång. Ni kan ju sikta på två A4 :gremgrin:

Full kompatibilitet med grundreglerna är ett plus, men om ni vill skriva specifikt för Expertreglerna är det väl OK det med.

Lämpligen undviks .doc-format, dels för att det är fullt av insekter och dels för att det är anti-Mac-fascism.

Eventuella bidrag kommer att bedömas efter hur bra de passar Trudvang och dess känsla, hur kompletta de är, hur originell och klurig handlingen är, och personlig preferens. It's subjective, pally!

Nu kommer jag att vara borta i nio veckor från nästföljande tisdag, och kan därför inte hålla i den här tävlingen egentligen, men jag tror jag har snärjt Vitulv, som tyckt att forumet varit lite trist på sistone, till att bedöma de bidrag som mot förmodan kommer in i mitt ställe :gremsmile:

So, get to work, ya lazy moochers!


/Feliath - wannabe :gremsmirk:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Återigen bra initiativ

Det är bra att det kommer upp sådana här utmaningar ibland. Det främjar det egna skapandet och sporrar folk till att göra saker klart (till och med jag slutförde något :gremshocked: ). Hade jag haft ett exemplar av Jorges Bestarium så hade jag också ställt upp, men jag kanske har fixat det till nästa gång. :gremwink:

Några frågor bara:
När är sista inlämning?
Är det ungefär samma regler angående format som gäller i Trobergs utmaning?
Varför ska det vara större än Orchen och pajen? :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Regler för Jorgesutmaningen

Jag tar mig friheten att bestämma reglerna för tvävlingen då Feliath var vänlig nog att låta mig ansvara i hans frånvaro.

* Äventyret SKALL på något sätt anknyta till författarens favoritmonster i Jorges Bestiarium (alt. någon av tillägsmonstrena på Riotminds hemsida)

* Äventyret skall vara minst 2 A4-sidor (ingen maxgräns mao).

* Äventyret skall sparas i pdf.-format (även om Vitulv råkar förespråka mac-fascism :gremwink:)

* Brödtexten skall vara max 12 punkter. (rubriker, textrutor m.m. får avvika i detta hänseende)

* Sista inlämning är Torsdagen den 19:e Juni (detta för att spelsugna skall slippa umgås med sin familj på midsommarafton som är dagen efter)

* Bidrag som handlar om svampar får en guldstjärna av Vitulv men kommer i övrigt ej att ges fördelar framfr andra bidrag.

* Bidraget skall vara större än orchen och pajen för att Feliath säger så :gremwink:

* Reglerna för tävlingen kan ändras efter hand av mig eller Feliath men detta torde inte behövas.

Ha det så skoj och låt inspirationen flöda!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Regelkunskaper

Hur mycket regelreferenser måste finnas med? Jag är sugen på att delta men har bara ideér och ingen större koll på vare sig regler eller Trudvang.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag dömmer av!

Jag bedömmer att de regelreferenser som krävs är att SLP:er och monster har rimliga värden (de måste dessutom ha de värden som krävs för att de skall kunna spelas, alltså kan man inte bara skriva att en SLP är "bra på att slåss". SL måste veta HUR bra han är). Utöver detta så måste man tänka på att inte hänvisa till t.ex. färdigheter som inte finns med i DoD6.
Men om det ställer problem för dig så kanske jag kan hjälpa dig med regler, jag har ju böckerna :gremsmile:

/Nicke
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
Re: Två A4 sidor.

Inte större än 12 var det väl sagt ?
Men jag antar att man inte ska behöva förstoringsglas för att läsa...

Läsbarheten varierar väl lite med typsnittet så ett fastslaget sådant oxo kanske ?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Det skall vara...

Ska detta äventyr vara spel bart eller mer en novell historia??
Det skall vara ett spelbart äventyr som baseras på ditt favoritmonster i Jorges Bestiarium.
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Textstorlek

Det är sagt inte större än 12 punkter. (exkl. rubriker och liknande).

Jag skulle säga 10-12 punkter (möjligen 8 i nödfall) annars blir det för smått också.

// Matt
 

Sir_vin

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
18
Location
Kalmar
Skitgutt att ni kommer upp me sånna här idéer!
Klart jag är me.........

"My boss is a Jewish carpenter"
 
Top