Nekromanti Fel i "Defenders of faith"?

Gangir

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
15
Sidan 60, Hospitaler.
Om man läser under class features så finns det massor av fågetecken.
-Under "Spells" står det "A hospitaler casts spells as a cleric /snipp/ and has full access to the general spell list. Hospitaler levels are added to cleric levels to determin spells per day and spell effect." Och sen tjaffs om domain byte.
Detta kan hård tolkas som om när man byter till hospitaler class så kan man helt plötsligt kasta spells som cleric; och om man är cleric så räknas total leveln (cleric + hospitaler) som cleric för spellcasting och spells per day.

- Under "Spells per day" står det åxå att man fortsätter avancera som divine spellcaster varje level dvs om man är cleric så höjer man sig som cleric spellcaster varje level och som paladin så höjer man sig som paladin spellcaster varje level.

Nu kommer det svåra betänk detta; en lv 5 paladin tar en level som hospitaler vilket ger effekten han är helt plötsligt kastar spells som Cleric lv 1 och Paladin lv 6, samt att hans "Lay on hands" är en lv 6. Snacka om munskin helare. Med denna tolkningen (och läs själva ni som har den det står faktiskt så) så är den enda losern en cleric som tar och classar som Hospitaler och de stora vinnarna alla andra klasser och då speciellt paladins.

Med tanke på att den enda naktdelen är att du måste ta en ed om fattigdom och vara lojal mot dina patienter och detta är inget problem för en paladin som kan räkna med att kyrkan står för alla hans behov.

Komentarer tack!

----------------------------------------------
ducka!
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Väldigt dumt skrivet (i boken alltså), jag är förvånad att de inte klarat ut detta i en errata ännu.
Spells per day texten säger mer eller mindre emot spells texten - nämligen att man lägger till hospitaler levels till vilken divine spellcaster class man nu har sen tidigare för att räkna ut spells per day osv. istället.

Så din paladin 5 som tar en level som hospitaler har alltså spells, lay hands och remove disease som en paladin 6. No more, no less.
Detta stämmer mer överrens med de nyare prestige classes, till exempel de i Magic of Faerûn..

Som spelledare skulle jag lägga till en class requirement: Ability to cast divine spells också. Den här prestige classen är inte ämnad för wizards eller warriors IMHO.
 

Gangir

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
15
Håller med dig klumpigt skrivet av Wiz.
Jag skrev inlägget för att få andras funderingar på detta.
Dina tankar ligger helt i bana med mina.



----------------------------------------------
ducka!
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Hårdtolkningar och hårklyvningar är bra, så länge man har en spelledare med tillräckligt mycket integritet att sätta stopp för dem innan de hamnar på karaktärsbladet :)

Det känns som att WotC författarna själva håller på att lära sig utnyttja Prestige Class systemet medan de skriver. Det har ju varit en märkbar utveckling i experimentslusta och idérikedom från DMG och klassböckerna genom FR Campaign Setting till Magic of Faerûn.
 
Top