Nekromanti Fel att sluta gnälla på L&H (lite spoiler)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Nu har jag inte läst så intensivt här på sistone, men varannan tråd jag har öppnat är menad enbart som gnäll riktat mot L&H och mörkret. Nu ska jag inte skriva så mycket om det här för det är [color:red]lite spoiler</font color=red>... men,[color:red] alla spelare, sluta läs nu.</font color=red>

Tycker ni inte om modulen kan ni väl riva sönder den och spola ner den? Kasta den i elden? Gnid in den med frolic och lägg den framför hunden? Den blir ju knappast bättre av att ni gnäller ihjäl folk.

Jag tycker att L&H är skitbra, faktiskt en av de bättre (om inte till och med den bästa) modulerna som gjorts hittils. Av att läsa 2 sidor fick jag 3 skitbra äventyrsuppslag (återstår bara 78 sidor då... /images/icons/wink.gif).

Vad är felet med den? Mörkret?
Lite konservativa va?
Hjältarna? Elite-equipment (som jag föredrar att kalla det)?
Jag förstår faktiskt inte exakt vad som är felet... att Mundana kommer sabbas i och med tidigare nämnd händelse stämmer knappast, det är bara bra med omväxling /images/icons/wink.gif. Och efter denna händelse är det ju bara att börja om igen, så att säga.
Det är många som vill ha ett stort krig, och detta kan vara början till ett.
Om inte annat kan det vara ett mycket stort äventyr (en kampanj kanske?) att förhindra att denne händelse inträffar - för de spelledare som vill "bevara Mundana". It's your Eon god damnit.

Hoppas jag fick fram mitt budskap...
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag håller faktiskt med dig.
Jag var själv kritisk efter jag skumläst boken men efter läst första kapitlet så måste jag säga att jag är positivt insälld till boken. Tycker fortfarande att man kunde utelämnat skapelse berättelsen, men det är vad jag tycker nån glädjer sen säkert.
Jag blev faktiskt lite sugen på att göra ett äventyr där spelarna hamnar i förfluten tid.
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
beröm!

Tack neogames för att ni står på er för det ni gör. Jag har inte läst färdigt modulen än men att klaga på hårt arbete är fel. Jag har förstått att mycket att L&H innehåll har luggit och grott mer än länge. Något också borgar för duglighet.

Bara för att eon är komersiellt behöver det inte binda fast oss spelare. Hela diskussionen handlar om förlagets kontra gruppens värld. Ni som klagar kan ta och leta upp det codex numret där det behandlas och tänka över det hela.

Gör det innan ni börjar babbla. Diskutera är kul men att förlora en diskussion, i upptäckt av att man inte har något underlag, är inte det.

Själv tycker jag att eon behövde en dutt hi-fantasy till. Det är mycket som rent av klaffar bättre nu efter den upptäckten.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag tycker att L&H är skitbra, faktiskt en av de bättre (om inte till och med den bästa) modulerna som gjorts hittils.

Som jag ser det, så finns det två fel i Legender & hemligheter...

För det första är den alldeles för tunn. /images/icons/wink.gif
Det finns så mycket mer man skulle vilja veta... Det innehåll som dock finns är väldigt trevlig läsning.

Sedan har vi det andra felet, som jag inte fick något riktigt svar på i 'klagomålstråden' längre ned... /images/icons/wink.gif
När man själv har skrivit att det inte är så lämpligt att döpa sin rollperson till 'Robin Hood', 'Gandalf', 'MacLeod' eller 'Conan', så tycker jag inte att man skall bryta principen när man sätter namn på spelvärldens övriga karaktärer heller... /images/icons/grin.gif
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tror dom flesta är missnöjda för att dom byggt upp egna små uppfattningar om va som skulle finnas i Legender & Hemligheter, så blev det inte som dom tänkt sig. Då blev modulen helt plötsligt dålig. Så var det i alla fall för mej i början, men jag insåg sen att den inte var så dålig.
Självklart har den sina brister men inget är perfekt.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: beröm!

...men att klaga på hårt arbete är fel.

Jag tvivlar på att du har någon som helst koll på hur hårt arbetet har varit. Dessutom så ger jag mig själv rätten att klaga på det mesta, oavsett hur mycket hårt arbete som ligger bakom. Tycker jag inte om en produkt i fråga så har jag väl som konsument rätten att säga vad jag inte tyckte var bra?

För att göra en absurd jämförelse:

Det låg säkerligen mycket hårt arbete bakom kapningen av de plan som senare flög in i WTC. Eftersom det var hårt arbete, betyder det att jag inte får klaga och protestera mot detta?
 
G

Guest

Guest
fan va rätt!

jag tycker att vi ska ta och sluta med att klaga helt! sedan så kan vi ta och köpa neogames produkter och enbart använda dom till att torka oss i röven!
"Vad är felet med den? Mörkret?"
tja... jag har inte läst boken men eftersom det finns ett "mörker"(buhu!) så tänker jag inte göra det heller!
-goddag! mitt namn är mörker och jag är en elaking!
-varför är du en elaking?
-för jag erövar världar och dödar dess invånare!
-varför då?!
-för att jag är en elaking!!
typ? skulle inte tro det nej. personligen föredrar jag när vad ända djävel är sådär lite lagom genomelaka... även fasten dom säger sig vara snälla, typ som dvärgarna å alverna...
"Lite konservativa va?"
tja, jag skulle vilja påstå att det är konservativt att ha med begrepet gått å ont...
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: Hmm...

Det var värst vilka slutsatser du drar utan att ha läst boken. Jag misstänker att ditt inlägg helt och hållet baseras på andras tolkningar av texten.

Själv känner jag inte igen din beskrivning av Mörkret.
 
G

Guest

Guest
:Cþ

"Själv känner jag inte igen din beskrivning av Mörkret."
nja... det var en allmän beskrivning på alla elakingara/ondingar... påängän va mäst dän att jag inte riktigt gillar godvsivul... och den att jag tycker att det är lite kneppigt att köpa en bok för att torka sig i röven med den.... speciellt med tanke på priset...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Läs boken först

"påängän va mäst dän att jag inte riktigt gillar godvsivul... och den att jag tycker att det är lite kneppigt att köpa en bok för att torka sig i röven med den.... speciellt med tanke på priset.."

Och? Hade du läst boken så hade du också sett att det inte är något fall av g00d vs 3v|L, utan helt enkelt en vanlig intressekonflikt på gudomligt plan. Så om det är enbart din fruktan för konflikten ont kontra gott som motiverar förvandlingen från modul till dasspapper så behöver du inte vara orolig. Den konflikten finns inte, annat än subjektivt.
 
G

Guest

Guest
:Cþ

låt os säga så här... herr ivian är på tok för god. dvärgarna är för goda. alverna är för goda. jag fattade åxå att ni skulle säga: näe! ondska är subjektivt och det fins inte i L&H det är bara en intressekonflikt på högre nivå... blabla. jag tänkte mest i stilen att det typ är segt när det finns superondingar/godingar som har en hundra mil stor arme... varför skulle någon vilja kontrollera hela djävla jorden? räker gått med en bit. onödigt att riskera att förlora sin egen lilla bit. sedan kan man juh gnatta lite med andra gudar/demoner/whatever om hur sotr den biten ska vara... föresten behöver jag inte läsa den. smaffy säger att den är kass. då är den kass. så var det med det...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Goda alver?

"låt os säga så här... herr ivian är på tok för god."

Även ur cirefalernas synvinkel? Eller draken som han dräpte? Eller jargierna, som ser herr Ivian som utsänd av Malgoarh och därmed bokstavligt talat som ett djävulens yngel?

"dvärgarna är för goda."

Även ur alvers och tirakers synvinkel? Eller ur den mänsklige stenhuggare som just gått i konkurs på grund av de onda dvärguschlingarna som just konkurrerat ut honom? Eller smedgillet som inte får sålt nåt i Talon då dvärgarna kontrollerar järnhandeln?

"alverna är för goda."

Även ur dvärgars synvinkel? (Observera att jag inte säger "ur tirakers synvinkel - tiraker tycker att alver är hur goda som helst, speciellt knaperstekta med senap.) Eller ur den vilsne bonden som gått fel i Rinya-skogen och nu är förvandlad till igelkott eftersom han passerat Henéas gränser? Eller ur den fattige tokonske bonden som just fått sina kor stulna av léaram? Eller ur den fattige ashariske bonden som fått kalla handen efter att han gått in i Sunari för att be om hjälp?

" jag tänkte mest i stilen att det typ är segt när det finns superondingar/godingar som har en hundra mil stor arme..."

Suck. Hundra mil lång FRONT var det, inte armé.

"varför skulle någon vilja kontrollera hela djävla jorden? räker gått med en bit. onödigt att riskera att förlora sin egen lilla bit."

Exakt. Så länge det finns konkurrenter så riskerar man att förlora sin egen lilla bit. Dessutom, är man gud så får man mer kraft om folk tillber en - ytterligare ett skäl till att kontrollera hela världen, med andra ord: om alla tillber dig så är du allsmäktig.

"föresten behöver jag inte läsa den. smaffy säger att den är kass. då är den kass. så var det med det..."

Vad tjôtar du för i så fall? Låt bli och läs den om du tror att du blir klokare av det.
 
G

Guest

Guest
:Cþ

det var då en djävla massa tjat om synvinklar!! ur min synvinkel!! förviso så är la herr ivian inte så god om jag nu spelar en drake i eon. men nu gör jag inte det. utan jag tycker att sådan hjälte berättelser är fjantiga! ingen människa försöker slå ihjäl än drake! dom är juh livsfarliga! om dom gör det så får dom superhjältesjälvbevarelsedrift. och superhjältesjälvbevarelsedrift är riktigt rutten. möjligt viss att jag skulle gå med på att herr ivian skulle ställa sig upp mot en drake om han har blivit effektivt indoktinerad med hjälp av tortyr i hela sitt liv till att tycka om smärta och att döda saker och ting. kanske! fast å andra sidan... man kan juh lobotomera honom åxå. fast en människa med en gurkas förstånd kan nog inte döda en drake...

"Suck. Hundra mil lång FRONT var det, inte armé."
jah! men jaså!! :C] dumma lilla mig! har inte fattat det riktigt ännu kan du säga det en gång till? snälla? hursomhaver så ger det mig bilden av en stor arme som kommer myllrandes över halva sverige... :C] nå skit samma jag har inte läst boken och jag tänker inte köpa den!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ur dödlig synvinkel

"det var då en djävla massa tjat om synvinklar!!"

Det är liksom det som "subjektiv ondska" går ut på - ur en viss synvinkel så är ett visst fenomen ont och ur en annan synvinkel är samma fenomen gott. Att du sedan väljer synvinkel A är faktiskt inte mitt problem, så kom inte och skyll på mig om du anser att det är en massa gott mot ont-tjafs i Mundana. Du har själv valt synvinkeln.

"utan jag tycker att sådan hjälte berättelser är fjantiga!"

Legenderna i Legender&Hemligheter är just legender. Legenderna är sådana som en rollpersons föräldrar kan ha tutat i rollpersonen när denne var fem år eller så.

Och sådana legender finns! Det är en del av kulturen på Mundana, precis som Arthur-sagan, Roland-sagan, Parzifal, Sankt Göran och en herrans massa andra hjältesagor är på vår jord. Huruvida sagorna är fjantiga eller inte spelar inget som helst jota - våra sagor är en del av vårt kulturarv vare sig vi vill det eller inte, och Mundanas legender är en del av Mundanas kulturarv vare sig Mundanas invånare vill det eller inte. Att ignorera det kulturarvet är för mig ett tecken på att man struntar i rolldelen av rollspelandet - det vill säga precis det som de flesta kallar för "oseriöst rollspel". Sanningshalten i nämnda legender har inte ett jota med saken att göra - hur sann tror du Sankt Göran och Draken är?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: :Cþ

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

det var då en djävla massa tjat om synvinklar!! ur min synvinkel!! förviso så är la herr ivian inte så god om jag nu spelar en drake i eon.
men nu gör jag inte det. utan jag tycker att sådan hjälte berättelser är fjantiga! ingen människa försöker slå ihjäl än drake! dom är juh livsfarliga! om dom gör det så får dom superhjältesjälvbevarelsedrift.
och superhjältesjälvbevarelsedrift är riktigt rutten. möjligt viss att jag skulle gå med på att herr ivian skulle ställa sig upp mot en drake om han har blivit effektivt indoktinerad med hjälp av tortyr i hela sitt liv till att tycka om smärta och att döda saker och ting. kanske! fast å andra sidan...
man kan juh lobotomera honom åxå. fast en människa med en gurkas förstånd kan nog inte döda en drake...

<hr></blockquote>


*suck* Herr IVAN ÄR en djupt religös snubbe. MAN behöver inte lobotomera en troende för att han ska utföra ett självmords uppdrag.
Se för fan på vår historia det är fylld av människor som har gjort rena rama självmords uppdragen i hopp om att bättrevärd/sin gud/hämd och annat..
Jean D'arce...
Ghandie.. ( genom att svälta och INTE slåss gjorde han det omöjliga )

Poängen VILL MAN Ha få folk att genomföra ett omöjligt uppdrag så kan man hitta lätt hitta en smart kunnig lojal person att göra jobbet lojala individer är det gott om..
Allt man behöver göra är att vifta med ett SYFTE, dessa 'syften' kan vara allt från Nationens bästa, till GUD vill det till endast DU kan rädda oss OCH DIN FAMILJ liv. Till och med sådana skäl som kärlek och lojalitet har fått folk att ställa sig ivägen för kulor och offra sina egna liv för ett obskyrt syfte.
Människor överlag är förvånads värt hastiga i att riskera sina liv för en ide eller åsikt.
Allt som krävs är som sagt var ett SYFTE så finns det alltid NÅGON dåre= hjälte.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Suck. Hundra mil lång FRONT var det, inte armé."
jah! men jaså!! :C] dumma lilla mig! har inte fattat det riktigt ännu kan du säga det en gång till? snälla?
hursomhaver så ger det mig bilden av en stor arme som kommer myllrandes över halva sverige... :C] nå skit
samma jag har inte läst boken och jag tänker inte köpa den!

<hr></blockquote>


Uppenbarligen så har du låga åsikter om din mentala förmågor och då du hoppar till förhastade slutsatser så är det svårt för mig att inte dra samma parraleler. Tyvär så är jag ALLT för medveten om att AKTIV DUMHET är en synd som många smarta personer gör så därför kommer jag nu förklara saker och ting i hopp om att DU ÄR SMART och kan lära dig.

Poängen är det att det är stor skillnad på en FRONT och en ARME, Den som INTE vet detta borde omedelbart skaffa sig en bok om krig och armeer samt lära sig lite taktik ( alternativt gör lumpen )
En front är en tänkt FÖRSVARS LINJE där armen är utrspritt utmed denna 'linje' på så sätt VART än fienden försöker komma igenom så kommer en del av den försvarande armen styrkor att kunna intercepta och bekämpa fienden till förstärkning kommer.
Givet viss finns det ett begräsningar på HUR stor FRONT en given ARME kan hålla försvarsbar. Denna begräsning kommer ur antalet krigare som armen har tillgodo och HUR fort de kan förflyta sig.

Nu frågor du dig antagligen VARFÖR förflytning är så viktig !
Det ska jag berätta ju fortare armen eller delar av armen kan förflytta sig desto längre FRONT kan deras arme försvara då de fort kan intercepta och även förstärka svaga sektioner av fronten.
HAR fienden begräsningar i HUR dom kan förflyta sig exempel viss DE har hästar så kan områden med träsk eller mycket skog klara sig med minimum av försvarare som är utsprida väldigt glest. ( häst trupper har svårt att förflyta sig i skog och träsk effektivt )
Då många av insektoidernas trupper KUNDE FLYGA så var deras hastighet större och de kunde därmed bättre utnyttja terängen EMOT fiendens trupper. Genom flygspaning kunde de lätt se VART fiendens genombrottsstyrkor var på väg och där förstärka de försvars styrkorna genom snabba förflyttningar.

Och då armer på flera hundra tusen krigare INTE har varit så ovanligt i VÅRAN antika historia så kan jag tänka mig att en INSEKTOID varelse som verkar fungera som myror eller BIN kan lätt kläcka lika många.
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
jovisst

Självklart, men att vara konstruktiv kan kopplas samman med vetskap och jag tycker det har saknats en del sån här.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: jovisst

Självklart, men att vara konstruktiv kan kopplas samman med vetskap och jag tycker det har saknats en del sån här.

Vad menar du nu? Att man återigen får klaga på en produkt, oavsett arbetsbörda? Eller att man endast har rätt att klaga om man själv har produkten i fråga? Eller måste man vara inläst på den också?

Jag tycker att en stor del av kritiken har varit saklig, gjord av personer som har läst boken och inte gillar vad som står i den. De bör få ventilera sina åsikter, det är till och med till Neogames fördel, då de kan få veta vad som inte uppskattades så de kan bättra sig i framtiden.
 
Top