Nekromanti FeedBack sökes!

Selinmartin

Veteran
Tja alla Eoniter där ute!
Jag har precis börjat att konstruera ett litet äventyr åt mina spelare som är ganska så oerfarna rollspelare. Äventyret utspelar sig i .... ja låt oss säga så att det är här problemet börjar .
Äventyret handlar om att rollpersonerna får i uppdrag att leta rätt på en helig relik eller artifakt. Ni säger antagligen : Vilken artifakt och till vilken religion som spelarna hjälper är och där är fortsättningen på problemet.

Jag har själv lyckats göra kartan över templet som jag låtit artefakte/reliken ligga i , men eventuella fiender har jag inte hunnit sätta ut men det löser sig för det klarar jag själv.

Altså behöver jag hjälp med följande: Vart är de lämpligt att börja om templet ligger i en mystisk skog/djungel , vilken religion opererar spelarna åt och sisst men inte minst vilken artefakt/relik letar spelarna efter ?
Allt detta kan låta som om jag inte planerat särskilt bra men det kommer mer och mer!

MVH - Selin

P.S har tyvärr inte religions-boken så hänvisa inte till några sidor i den. D.S

Hjalle

Swashbuckler
Templet ligger alltså i djungel? Det första jag kommer att tänka på är givetvis tempelruinerna vid Kharlah-floden i det henéadominerande området på Takalorr. Väldigt templigt och väldigt djungligt, dessutom med henéaalver som väktare. Ett nära nog klassiskt upplägg för eonanister. Om det går bra med skog också är Soldarn ett bra val. Äventyret kan förslagsvis börja där också - det är ett väl beskrivet område och är nära till Takalorr.

Sedan är Stora Arkipelagen inte en så tokig idé heller. Det finns gott om småöar och en mängd obskyra religioner där. Ett tempel är inte alls särskilt svårfixat. Isåfall kan äventyret börja nästan var som helst - det är ganska stämningsfullt med en båtresa ner till fjärran land trots allt.

Västmark är ett annat alternativ - gott om både skog och djungel officiellt, och ett bra religionsalternativ i spindelkulten Arachnas folk.

Drakskogarna, och de gamla coloniska draktemplena i Rhung-Alari, är också ett bra val. Artefakter till detta är inte vidare svårt - kanske rör det sig om ett drakhjärta? Isåfall kan äventyret börja var som helst i Rhung-Alari, och det finns gott om möjligheter till rollpersoner, de kan vara allt ifrån thalaskiska dödsdanserskor till grovhuggna, jordnära, sabriska sjömän. Huvudsaken är väl att de är någorlunda involverade i, typ, draktron eller något. Har du Drakar är det ett stort plus.

Eller råkar du vara tänd på cirefalier? Vad sägs då om Den svarta ön i Melorion, och att stentornet där är nedgången till ett tempel? Eller är det kanske Evighetens källa i Emriaz man letar efter - alver, troll, unik flora och fauna, ascool tät regnskog... För båda alternativen är Cirefalier ett fett fett plus.

Slutligen, för ett lite mer annorlunda alternativ - Dabuskogen norr om Forion. Läs i Geografica Mundana, sidan 128. Religionen är förstås Imay och artefakten... Kanske något som kallas Imays tår, en unik blå bärnstensliknande sten med fantastiska krafter?

Lycka till!

-Hjalle

Selinmartin

Veteran
Hej igen!
Tack för svaren och jag fastnade speciellet för idéen med Den stora draken och dess religion, tyvärr har jag bara drakboken vid vissa tillfällen men kan nog fixa den på något sätt.Själva templet är som sagt klart men något som definitivt behövs är ju så klart fällor i alla dess slag . Jag tar mer än gärna emot förslag på fällor och gärna idéer på saker som mina spelare skulle kunna möta i en tempeltunnel någonstans i Colonan.

MVH - Selin

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Lite fler förslag.

Du kan annars lägga templet i djungel/träskområdet i Jargien där Adasierna huserar. Det är väldigt djungligt och lite mystiskt samt att ett härligt folkslag huserar där. Du kan rollpersonerna vara förslagsvis Daak-troende.

- Jocke, tillägger.