Nekromanti Feedback på mina husregler om magiforskning?

Knattenaten

Veteran
Hej,

Har konstruerat husregler för magiforskning och undrar om någon har kloka kommentarer. Syftet med reglerna är att göra forskningen (alltså tidsåtgången och chansen att lyckas) mer balanserad. I grundreglerna blir det ju extremt svårt och tidskrävande när man vill modifiera en befintlig ritual eller komplex besvärjelse med fem moment eller fler. Även när man bara vill ändra magnitud och inte ”omstrukturerar” så blir det lika svårt som om man började från början.

I mitt Mundana måste man ha tillgång till ett forskningsbibliotek. Sådana finns hos magiakademierna, samt hos ett fåtal rika och mäktiga magiker. Men det är ju inte alla som är så hårda.

Vore kul att få lite feedback på balansen i mina regler, alltså de olika kostnaderna i "forskningspoäng" (se nedan), relativt tidsåtgång och svårighet. Drömmen vore ju om någon tog sig tid att skapa besvärjelser och ritualer för att testa tid och svårighet. Jag har själv räknat framoch tillbaka på detta en massa men vet inte om jag är rätt ute.

Här kommer mina regler:

När man konstruerar en ny besvärjelse/ritual, eller modifierar en befintlig, så räknar man ut hur stor forskningsinsats som krävs. Forskningsinsatsen mäts i ”forskningspoäng”:

KOSTNAD I FORSKNINGSPOÄNG

- Att påbörja forskningen kostar 3 (grundkostnad för att bli varm i kläderna)

- Att introducera en ny alstring (med en magnitud) kostar 3

- Att introducera en ny lätt transformering kostar 2
- Att introducera en ny normalsvår transformering kostar 3
- Att introducera en ny svår transformering kostar 4 (gäller även normalsvåra transformeringar utan magnitudförlust)

- Att introducera en ny effekt (med en magnitud) kostar 3

- Att ta bort ett moment (alstring, transformering eller effekt) kostar 2 (gäller när man modifierar en befintlig besvärjelse eller ritual)

- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 1 om magnituden blir 1, 2 eller 3 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 2 om magnituden blir 4, 5 eller 6 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 3 om magnituden blir 7, 8 eller 9 efter förändringen

- Att öka eller minska tidsåtgången för att alstra, transformera eller väva kostar 1 per ökning eller minskning

- Att förändra en egenskap hos en effekt (exempelvis räckvidd, extra filament för minskad svårighet, areaeffekt osv) kostar 1 per förändring

När man har räknat ut hur många forskningspoäng den nya eller förändrade besvärjelsen/ritualen kräver så läser man av på de här tabellerna hur lång tid det tar och hur svårt det blir:

SVÅRIGHET
Poäng Kostnad
1-12 Ob3t6
13-24 Ob4t6
25-36 Ob5t6
37-48 Ob6t6
osv. osv.

TIDSÅTGÅNG
Poäng Veckor
1-3 1 vecka
4-6 2 veckor
7-9 3 veckor
10-12 4 veckor
13-15 5 veckor
16-18 6 veckor
19-21 7 veckor
22-24 8 veckor
25-27 9 veckor
28-30 10 veckor
31-33 11 veckor
34-36 12 veckor
osv. osv.

-------------------------------
EXEMPEL
Heliotropen Ladogran vill skapa en besvärjelse som belyser honom med solljus även när det är molnigt, så att han alltid kan alstra heliotropi till sina besvärjelser. Han är inte nöjd med ”Heliotropisk insolation” eftersom den kräver att han ständigt bär med sig en öppen låga. Eftersom han kan alstra fototropi så vill han modifiera ”Heliotropisk insolation” så att den fungerar med fototropi i stället för pyrotropi. Eftersom han främst kommer att använda besvärjelsen på sig själv så tycker han inte att det är nödvändigt med så stor areaeffekt, så den vill han krympa.

Originalbesvärjelse: Heliotropisk insolation
- Alstra ett pyrotropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med två areaeffektstillägg (Ob3t6)

Ny besvärjelse: Ladograns upplysning
- Alstra 1 fototropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg (Ob2t6)

Kostnaden i forskningspoäng blir följande för att modifiera ”Heliotropisk insolation”:
- Grundkostnad = 3
- Ta bort momentet ”Alstra pyrotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Ta bort momentet ”Lätt transformering från pyrotropi till heliotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Dra bort ett av två areatillägg från effekten ”solstråle” = 1

Summa = 13 forskningspoäng.

När Ladogran planerar sin forskning konstaterar han att det borde gå snabbare att börja från början. Kostnaden blir då:
- Grundkostnad = 3
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg = 3 + 1

Summa = 12 forskningspoäng. Ladogran behöver spendera 4 veckor i biblioteket, och när de är till ända får han slå Ob3t6 för att lyckas med sin forskning. Om han vill förbättra sina chanser kan han fördubbla tidsåtgången (enligt standardreglerna) och i stället slå Ob2t6.

-------------------------------

duncan_UBBT

Swordsman
Intressant. Vad händer om man vill kombinera egenskaperna som finns i två redan utvecklade ritualer eller besvärjelser?

Knattenaten

Veteran
Jag ser varje ritual/besvärjelse som en unik konstruktion, som är mer än bara summan av sina komponenter.

Att du har två besvärjelser vars moment du vill använda i en ny besvärjelse hjälper dig bara på så sätt att du då kan alla moment som ska ingå i den nya (gäller väl främst effekter).

Det är alltså en grundförutsättning att du kan alla ingående effekter och alstringar, det blir ingen bonus för att råkar känna till andra besvärjelser som har dem.

Kort sagt; du måste utgå från den ena även om det är en förutsättning att du kan de effekter som ingår i den andra.

duncan_UBBT

Swordsman
Men om vi till exempel säger att jag har en 8e magnitudens ritual som skapar ett provisoriskt pentagram, men jag vill göra om den till en skyddscirkel. Är det lika svårt då?

Hösnuba

Veteran
Knattenaten said:
Hej,

Har konstruerat husregler för magiforskning och undrar om någon har kloka kommentarer. Syftet med reglerna är att göra forskningen (alltså tidsåtgången och chansen att lyckas) mer balanserad. I grundreglerna blir det ju extremt svårt och tidskrävande när man vill modifiera en befintlig ritual eller komplex besvärjelse med fem moment eller fler. Även när man bara vill ändra magnitud och inte ”omstrukturerar” så blir det lika svårt som om man började från början.

I mitt Mundana måste man ha tillgång till ett forskningsbibliotek. Sådana finns hos magiakademierna, samt hos ett fåtal rika och mäktiga magiker. Men det är ju inte alla som är så hårda.

Vore kul att få lite feedback på balansen i mina regler, alltså de olika kostnaderna i "forskningspoäng" (se nedan), relativt tidsåtgång och svårighet. Drömmen vore ju om någon tog sig tid att skapa besvärjelser och ritualer för att testa tid och svårighet. Jag har själv räknat framoch tillbaka på detta en massa men vet inte om jag är rätt ute.
Jag har också tänkt en del kring det här, mitt intryck är att det snarare går för fort och lätt att forska, betydligt fortare än vad det gör om man vill studera från en codex till exempel. En besvärjelse med 4 magnituder och 2 handlingar tar bara 2 veckor att forska fram, men 4 veckor att studera (i M&M från -98). Vissa ritualer man gör själv är ännu värre, typ 2 veckor att forska fram och 8 veckor att lära sig.

Jag har räknat lite med dina husregler då man forskar fram saker från grunden, mitt intryck är att tidsåtgången blir längre men svårigheten blir lättare. Det verkar i alla fall fungera bra. Din tyngdpunkt verkar ligga vid att det skall vara lättare att framförallt ändra på befintlig magi än att formalisera nya formler. En konsekvens är dock att om jag som spelare skulle använda reglerna och ville tillverka en svår men åtråvärd formel, då skulle jag nog göra den med lägsta möjliga magnitud först, och sedan förbättra den stegvis efteråt för att på så vis slå flera men lättare slag mot Teoretisk magi istället för ett svårt, tidsåtgången påverkas knappt, dessutom skulle ett misslyckande kosta mindre tid.
Men detta är svårt att komma ifrån, vi har liknande problem med vårat sätt, men försöker kompensera med högre kostnader. Det är väl det enda som jag kan kalla för svaghet som jag kan se. Att man måste ha tillgång till bibliotek och grejer tycker jag är bra, man skall inte kunna sitta och forska i en koja i skogen med bara tistlar och småsten att tillgå.

Bara för att variation är trevligt så kan jag visa de regler som vi har (tungläst men det finns exempel)
Utgångspunkten för reglerna är: Magnitud spelar in på tid och svårighet, kräver kongelat (=kostar pengar), kräver lab, Räkning är mer ett krav än en hjälp, man kan samarbeta som vid Alkemi
Konsekvenser är: Magiker som samarbetar kan ha tillgång till mäktigare magi, att dela med sig av magiska kunskaper kan gynna en själv, lärlingar kan bistå icke alkemister, alla magiker vill ha ett lab, kongelat blir mer värdefulla
Nämnas kan också att färdigformaliserad magi får ett större värde, särskilt tung magi som ritualer är inget man lite hastigt snickrar ihop. Men så är också en bra ritual en källa till makt.

Grundtiden att framställa en NY besvärjelse eller ritual är det högsta av antalet handlingar och antalet magnituder, tiden mäts i veckor, svårigheten mot Teoretisk magi har samma nivå som antalet veckor utom för ritualer där den är antingen samma som antalet handlingar eller hälften av magnituden beroende på vilket som är störst. För att överhuvudtaget kunna forska fram en formel behöver magikern (alla magiker om de är fler) behärska de ingående effekterna, ha ett laboratorium av minst mycket liten storlek (alltså minst -Ob1T6 storleken) och lika många kongelerade filament som magnituden av de rätta aspekterna (det kostar alltså att forska). Har man assistenter med Teoretisk Magi som dessutom behärskar effekterna kan dessa användas på samma sätt som vid Alkemi, alla måste alltså lyckas med sina slag, och för varje assistent behövs dessutom ett extra kongelat av någon typ som ingår i formeln. Dessutom måste någon av de som forskar utses till matematiker och lyckas med ett normal slag mot Räkning (Ob3T6), misslyckas detta blir svårigheten för forskningen en nivå högre (+Ob1T6), det är alltså mer av ett krav istället för en hjälp. Alla som deltar i magisk forskning får den tillverkade formeln, även om de bara var assistenter, om de sedan kan rätt alstringar eller inte är en annan femma.
För att MODIFIERA en befintlig besvärjelse eller ritual gäller att SL först avgör om modifikationen är tillräckligt lik formeln som den baseras på eller inte. Ger SL sitt ok minskar svårigheten med en nivå (-Ob1T6) och tidsåtgången halveras. Dock så kostar den fortfarande lika många kongelat som magnituden, eventuella assistenter måste behärska effekterna i formeln men behöver inte kunna själva formeln.
Exempel:
1) En besvärjelse med två handlingar och tre magnituder tar i grunden tre veckor att forska fram, svårigheten är Ob3T6 och kräver tre kongelerade filament. Om en magiker misslyckas med sitt räkna slag blir svårigheten Ob4T6.
2) En besvärjelse med fyra handlingar och en magnitud tar i grunden fyra veckor att forska fram, svårigheten är Ob4T6 och kräver ett kongelerat filament. Om en magiker misslyckas med sitt räkna slag blir svårigheten Ob5T6.
3) Diodactus fylgiska urladdning behöver en area effekt anser en magiker som kikat på Ymirs hemsida, SL har just fått chips och är snäll, han säger att det är ok att ändra både antalet alstrade filament och införa area verkan samtidigt bara magnituden är densamma, dessutom får magikern en afro-frisyr som bonus. Formeln har två handlingar och två magnituder, normalt skulle tiden vara två veckor men då det är en modifikation blir tidsåtgången bara en vecka och svårigheten ynka Ob1T6, dock krävs två fototropiska kongelat.
4) En ritual med sex handlingar och åtta magnituder tar i grunden 8 veckor att forska fram, svårigheten är Ob6T6 och kräver åtta kongelerade filament. En Blason i LC snappar åt sig hela fyra Blasonander framför näsan på sina upprörda kollegor (som också vill ha bra assistenter men nu får nöja sig med Disciplar för vilka ett slag på Ob2T6 är klurigt) och drar med dem in i sitt stora laboratorium (-Ob4T6), de är tillräckligt många för att få utnyttja hela bonusen. Blasonen litar inte på att de andra kan räkna lika bra som han och utför beräkningarna själv, vilket går bra. Nu måste var och en av de fem magikerna lyckas med ett Ob2T6 slag mot Teoretisk magi för att formaliseringen skall lyckas, totalt kommer det att krävas tolv kongelerade filament, tidsåtgången är 8 veckor, men råkar ta 11 för att Blasonen var tvungen att lära Blasonanderna effekterna som ingick i formeln först.

Ovidkommande pladder om improviserad magi
Eftersom jag ändå håller på och pladdrar så kan jag i bara förbifarten nämna att vi också ändrat improviserad magi lite. För extemporatörer typ tokäger, bortsett från att det är aningens långsamt i strid. Vi tillåter bara EN effekt och alla slag är dessutom en nivå svårare (+Ob1T6). Detta efter att någon glatt påpekat att man kan nedkallda en provisorisk 2:a gradens golem lite lätt och ledigt på en halvminut medans en ritual magiker får slita i timmar för att få fram en likadan och en besvärjare skulle fumla ihjäl sig om han försökte använda en besvärjelse som åstadkom detsamma. Fast extemporatören behöver ju inte stanna vid 2:a graden, varför inte en 4:e när man ändå håller på, femton rundor ger många försök. Dock, till extemporatörernas fördel, så får de transformera, svårigheten kan dock vara avskräckande om man inte kör lätta transformeringar.
Metamagiska effekter och snabbare vävning har fått bli fördelarna med den formaliserade magin, så den har något att vara bra på istället för att bara vara bäst på att kosta magnituder.