Knattenaten
Veteran
- Joined
- 1 Jun 2009
- Messages
- 48
Hej,
Har konstruerat husregler för magiforskning och undrar om någon har kloka kommentarer. Syftet med reglerna är att göra forskningen (alltså tidsåtgången och chansen att lyckas) mer balanserad. I grundreglerna blir det ju extremt svårt och tidskrävande när man vill modifiera en befintlig ritual eller komplex besvärjelse med fem moment eller fler. Även när man bara vill ändra magnitud och inte ”omstrukturerar” så blir det lika svårt som om man började från början.
I mitt Mundana måste man ha tillgång till ett forskningsbibliotek. Sådana finns hos magiakademierna, samt hos ett fåtal rika och mäktiga magiker. Men det är ju inte alla som är så hårda.
Vore kul att få lite feedback på balansen i mina regler, alltså de olika kostnaderna i "forskningspoäng" (se nedan), relativt tidsåtgång och svårighet. Drömmen vore ju om någon tog sig tid att skapa besvärjelser och ritualer för att testa tid och svårighet. Jag har själv räknat framoch tillbaka på detta en massa men vet inte om jag är rätt ute.
Här kommer mina regler:
När man konstruerar en ny besvärjelse/ritual, eller modifierar en befintlig, så räknar man ut hur stor forskningsinsats som krävs. Forskningsinsatsen mäts i ”forskningspoäng”:
KOSTNAD I FORSKNINGSPOÄNG
- Att påbörja forskningen kostar 3 (grundkostnad för att bli varm i kläderna)
- Att introducera en ny alstring (med en magnitud) kostar 3
- Att introducera en ny lätt transformering kostar 2
- Att introducera en ny normalsvår transformering kostar 3
- Att introducera en ny svår transformering kostar 4 (gäller även normalsvåra transformeringar utan magnitudförlust)
- Att introducera en ny effekt (med en magnitud) kostar 3
- Att ta bort ett moment (alstring, transformering eller effekt) kostar 2 (gäller när man modifierar en befintlig besvärjelse eller ritual)
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 1 om magnituden blir 1, 2 eller 3 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 2 om magnituden blir 4, 5 eller 6 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 3 om magnituden blir 7, 8 eller 9 efter förändringen
- Att öka eller minska tidsåtgången för att alstra, transformera eller väva kostar 1 per ökning eller minskning
- Att förändra en egenskap hos en effekt (exempelvis räckvidd, extra filament för minskad svårighet, areaeffekt osv) kostar 1 per förändring
När man har räknat ut hur många forskningspoäng den nya eller förändrade besvärjelsen/ritualen kräver så läser man av på de här tabellerna hur lång tid det tar och hur svårt det blir:
SVÅRIGHET
Poäng Kostnad
1-12 Ob3t6
13-24 Ob4t6
25-36 Ob5t6
37-48 Ob6t6
osv. osv.
TIDSÅTGÅNG
Poäng Veckor
1-3 1 vecka
4-6 2 veckor
7-9 3 veckor
10-12 4 veckor
13-15 5 veckor
16-18 6 veckor
19-21 7 veckor
22-24 8 veckor
25-27 9 veckor
28-30 10 veckor
31-33 11 veckor
34-36 12 veckor
osv. osv.
-------------------------------
EXEMPEL
Heliotropen Ladogran vill skapa en besvärjelse som belyser honom med solljus även när det är molnigt, så att han alltid kan alstra heliotropi till sina besvärjelser. Han är inte nöjd med ”Heliotropisk insolation” eftersom den kräver att han ständigt bär med sig en öppen låga. Eftersom han kan alstra fototropi så vill han modifiera ”Heliotropisk insolation” så att den fungerar med fototropi i stället för pyrotropi. Eftersom han främst kommer att använda besvärjelsen på sig själv så tycker han inte att det är nödvändigt med så stor areaeffekt, så den vill han krympa.
Originalbesvärjelse: Heliotropisk insolation
- Alstra ett pyrotropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med två areaeffektstillägg (Ob3t6)
Ny besvärjelse: Ladograns upplysning
- Alstra 1 fototropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg (Ob2t6)
Kostnaden i forskningspoäng blir följande för att modifiera ”Heliotropisk insolation”:
- Grundkostnad = 3
- Ta bort momentet ”Alstra pyrotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Ta bort momentet ”Lätt transformering från pyrotropi till heliotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Dra bort ett av två areatillägg från effekten ”solstråle” = 1
Summa = 13 forskningspoäng.
När Ladogran planerar sin forskning konstaterar han att det borde gå snabbare att börja från början. Kostnaden blir då:
- Grundkostnad = 3
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg = 3 + 1
Summa = 12 forskningspoäng. Ladogran behöver spendera 4 veckor i biblioteket, och när de är till ända får han slå Ob3t6 för att lyckas med sin forskning. Om han vill förbättra sina chanser kan han fördubbla tidsåtgången (enligt standardreglerna) och i stället slå Ob2t6.
-------------------------------
Har konstruerat husregler för magiforskning och undrar om någon har kloka kommentarer. Syftet med reglerna är att göra forskningen (alltså tidsåtgången och chansen att lyckas) mer balanserad. I grundreglerna blir det ju extremt svårt och tidskrävande när man vill modifiera en befintlig ritual eller komplex besvärjelse med fem moment eller fler. Även när man bara vill ändra magnitud och inte ”omstrukturerar” så blir det lika svårt som om man började från början.
I mitt Mundana måste man ha tillgång till ett forskningsbibliotek. Sådana finns hos magiakademierna, samt hos ett fåtal rika och mäktiga magiker. Men det är ju inte alla som är så hårda.
Vore kul att få lite feedback på balansen i mina regler, alltså de olika kostnaderna i "forskningspoäng" (se nedan), relativt tidsåtgång och svårighet. Drömmen vore ju om någon tog sig tid att skapa besvärjelser och ritualer för att testa tid och svårighet. Jag har själv räknat framoch tillbaka på detta en massa men vet inte om jag är rätt ute.
Här kommer mina regler:
När man konstruerar en ny besvärjelse/ritual, eller modifierar en befintlig, så räknar man ut hur stor forskningsinsats som krävs. Forskningsinsatsen mäts i ”forskningspoäng”:
KOSTNAD I FORSKNINGSPOÄNG
- Att påbörja forskningen kostar 3 (grundkostnad för att bli varm i kläderna)
- Att introducera en ny alstring (med en magnitud) kostar 3
- Att introducera en ny lätt transformering kostar 2
- Att introducera en ny normalsvår transformering kostar 3
- Att introducera en ny svår transformering kostar 4 (gäller även normalsvåra transformeringar utan magnitudförlust)
- Att introducera en ny effekt (med en magnitud) kostar 3
- Att ta bort ett moment (alstring, transformering eller effekt) kostar 2 (gäller när man modifierar en befintlig besvärjelse eller ritual)
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 1 om magnituden blir 1, 2 eller 3 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 2 om magnituden blir 4, 5 eller 6 efter förändringen
- Att öka eller minska magnitud med ett steg hos en alstring eller effekt kostar 3 om magnituden blir 7, 8 eller 9 efter förändringen
- Att öka eller minska tidsåtgången för att alstra, transformera eller väva kostar 1 per ökning eller minskning
- Att förändra en egenskap hos en effekt (exempelvis räckvidd, extra filament för minskad svårighet, areaeffekt osv) kostar 1 per förändring
När man har räknat ut hur många forskningspoäng den nya eller förändrade besvärjelsen/ritualen kräver så läser man av på de här tabellerna hur lång tid det tar och hur svårt det blir:
SVÅRIGHET
Poäng Kostnad
1-12 Ob3t6
13-24 Ob4t6
25-36 Ob5t6
37-48 Ob6t6
osv. osv.
TIDSÅTGÅNG
Poäng Veckor
1-3 1 vecka
4-6 2 veckor
7-9 3 veckor
10-12 4 veckor
13-15 5 veckor
16-18 6 veckor
19-21 7 veckor
22-24 8 veckor
25-27 9 veckor
28-30 10 veckor
31-33 11 veckor
34-36 12 veckor
osv. osv.
-------------------------------
EXEMPEL
Heliotropen Ladogran vill skapa en besvärjelse som belyser honom med solljus även när det är molnigt, så att han alltid kan alstra heliotropi till sina besvärjelser. Han är inte nöjd med ”Heliotropisk insolation” eftersom den kräver att han ständigt bär med sig en öppen låga. Eftersom han kan alstra fototropi så vill han modifiera ”Heliotropisk insolation” så att den fungerar med fototropi i stället för pyrotropi. Eftersom han främst kommer att använda besvärjelsen på sig själv så tycker han inte att det är nödvändigt med så stor areaeffekt, så den vill han krympa.
Originalbesvärjelse: Heliotropisk insolation
- Alstra ett pyrotropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med två areaeffektstillägg (Ob3t6)
Ny besvärjelse: Ladograns upplysning
- Alstra 1 fototropiskt filament (Ob1t6)
- Lätt transformering av ett filament till heliotropi utan förlust (Ob2t6)
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg (Ob2t6)
Kostnaden i forskningspoäng blir följande för att modifiera ”Heliotropisk insolation”:
- Grundkostnad = 3
- Ta bort momentet ”Alstra pyrotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Ta bort momentet ”Lätt transformering från pyrotropi till heliotropi” = 2
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Dra bort ett av två areatillägg från effekten ”solstråle” = 1
Summa = 13 forskningspoäng.
När Ladogran planerar sin forskning konstaterar han att det borde gå snabbare att börja från början. Kostnaden blir då:
- Grundkostnad = 3
- Lägg till momentet ”Alstra fototropi” = 3
- Lägg till momentet ”Lätt transformering från fototropi till heliotropi” = 2
- Väva effekten ”solstråle” med ett areaeffektstillägg = 3 + 1
Summa = 12 forskningspoäng. Ladogran behöver spendera 4 veckor i biblioteket, och när de är till ända får han slå Ob3t6 för att lyckas med sin forskning. Om han vill förbättra sina chanser kan han fördubbla tidsåtgången (enligt standardreglerna) och i stället slå Ob2t6.
-------------------------------