Nekromanti Feedback på kort rollspelsetting

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Helt klart ett intressant utkast! Det känns som en spännande setting med stark identitet. Helt klart upplagt för paranoida spelare och mycket fuffens.

Jag gick igenom snabbt med lite språklig korr och typografiska markeringar när jag ändå var i farten, hoppas att det inte upplevs mästrande. Mycket bra språk och hierarki över lag! Jag gillar de tyska termerna. Det är nästan så att jag skulle vilja ha ännu fler av dem, exempelvis på samhällsklasserna.

Bakgrunden känns lagom "realistisk" och man får en ganska tydlig känsla av stämningen. De korta beskrivningarna räcker för att ge en bild av hur världen ser ut. Det är helt enkelt exemplariskt kortfattat, men samtidigt känns det genomarbetat. Det vore väldigt spännande att se texten kompletterad med lite bilder – i regel är de ju illustrationerna som säljer settingen.

Den huvudsakliga kritiken jag har är att det finns en viss risk att spelet blir repetitivt. Om allt handlar om att föra motståndsrörelsen framåt kan det bli lite tjatigt. Fördelen är dock att temat blir väldigt tydligt. Frågan är inte om man skulle öppna upp det mer, så att man även kan spela politiker, poliser och dylikt.

Man kan även fråga sig huruvida makten verkligen kommer att korrumpera rollpersonerna. I mina tankar skulle det innebär att man får lägga relativt stort fokus vid vardagsspelande, så att karaktärerna får uppleva lyx och fördelar av att jobba sig uppåt i hierarkin.

Allt som allt gillar jag det skarpt. Bra jobbat och kör hårt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jävligt cool setting.
Mitt enda problem med settingen vore att jag inte skulle vara intresserad av att spela en medlem i motståndsrörelsen, jag skulle hellre spela helt andra saker (för sån är jag).

Fligerpolezei here I come! Jag älskar tanken på enorma zeppelinare som seglar runt ovanför Berlin och med lättjans långsamhet sneglar från gata till gata med sina enorma lyktor.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
ceruleanfive;n223651 said:
Helt klart ett intressant utkast! Det känns som en spännande setting med stark identitet. Helt klart upplagt för paranoida spelare och mycket fuffens.
Tack så mycket.


ceruleanfive;n223651 said:
Jag gick igenom snabbt med lite språklig korr och typografiska markeringar när jag ändå var i farten, hoppas att det inte upplevs mästrande. Mycket bra språk och hierarki över lag! Jag gillar de tyska termerna. Det är nästan så att jag skulle vilja ha ännu fler av dem, exempelvis på samhällsklasserna.
Absolut inte, tack så mycket. Det skall sägas att jag utgick ifrån Anders Blixt eminenta setting "Knivblänk i Prag" när det kommer till upplägg och till viss del innehåll (KiP fick agera mall helt enkelt).

När det kommer till de tyska termerna kanske jag lägger till ett par till... vi får se.

ceruleanfive;n223651 said:
Bakgrunden känns lagom "realistisk" och man får en ganska tydlig känsla av stämningen. De korta beskrivningarna räcker för att ge en bild av hur världen ser ut. Det är helt enkelt exemplariskt kortfattat, men samtidigt känns det genomarbetat. Det vore väldigt spännande att se texten kompletterad med lite bilder – i regel är de ju illustrationerna som säljer settingen.
Tack så mycket. Bilder kommer finnas, arbetar på dem nu.


ceruleanfive;n223651 said:
Den huvudsakliga kritiken jag har är att det finns en viss risk att spelet blir repetitivt. Om allt handlar om att föra motståndsrörelsen framåt kan det bli lite låt. Fördelen är dock att temat blir väldigt tydligt. Frågan är inte om man skulle öppna upp det mer, så att man även kan spela politiker, poliser och dylikt.
Kan tänkas, kanske skall lägga till det som förslag på rollpersoner.

ceruleanfive;n223651 said:
Man kan även fråga sig huruvida makten verkligen kommer att korrumpera rollpersonerna. I mina tankar skulle det innebär att man får lägga relativt stort fokus vid vardagsspelande, så att karaktärerna får uppleva lyx och fördelar av att jobba sig uppåt i hierarkin.
Mest så är tanken att man får se den makt som korruptat spelets "hjältar".

ceruleanfive;n223651 said:
Allt som allt gillar jag det skarpt. Bra jobbat och kör hårt!
Tack. I en eventuell release, vill du ha kred för korr och tankar?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Mundo;n223673 said:
Jävligt cool setting.
Mitt enda problem med settingen vore att jag inte skulle vara intresserad av att spela en medlem i motståndsrörelsen, jag skulle hellre spela helt andra saker (för sån är jag).

Fligerpolezei here I come! Jag älskar tanken på enorma zeppelinare som seglar runt ovanför Berlin och med lättjans långsamhet sneglar från gata till gata med sina enorma lyktor.
Tack så mycket Mundo, vad skulle du vara intresserad av att spela? Utöver en Fligerpolezei i någon form av Zeppelinnare (som kanske agerar Schmetterling bas?)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Tony.Meijer;n223675 said:
Tack så mycket. Bilder kommer finnas, arbetar på dem nu.
Skoj!

Tony.Meijer;n223675 said:
Kan tänkas, kanske skall lägga till det som förslag på rollpersoner.
Allt som krävs är ju egentligen lite flera roller. Sen kan det ju även uppstå intressanta grupper, där någon är aktiv inom polisen, men samarbetar med motståndsrörelsen etc.

Tony.Meijer;n223675 said:
Mest så är tanken att man får se den makt som korruptat spelets "hjältar".
Då är jag med!

Tony.Meijer;n223675 said:
Tack. I en eventuell release, vill du ha kred för korr och tankar?
Inga konstigheter, än så länge har jag knappast tillfört något nämnvärt. ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Tony.Meijer;n223676 said:
Tack så mycket Mundo, vad skulle du vara intresserad av att spela? Utöver en Fligerpolezei i någon form av Zeppelinnare (som kanske agerar Schmetterling bas?)
Jag är en tönt som (nästan) alltid spelar diskbänksrealism.

Jag skulle lira en trött, alkoholiserad polis som försöker lösa något olösbart brott, vars enda vän är hans bartender och dennes flaskor. Sin fru har han övergett efter en misslyckad affär (hon ville, otroligt nog, inte ha tillbaka honom) och hans barn hatar honom. För att slippa smärtan dricker han och fokuserar för mycket på sitt jobb. En dag håller han på att lösa ett misshandelsbrott, och bland de som dras in i förhör finns hans son, som gått och blivit kriminell bakom hans rygg.

Eller en ensamstående mamma som knegar dag ut och dag in medan hon försöker övertala sin son att det inte är en bra idé att skita i skolan och ränna ute om nätterna (hon misstänker att han är med i ett gäng) och oroar sig över hennes dotter, som börjat dejta sonen till hennes disponent, men sonen, misstänker hon, behandlar inte hennes dotter så väl. En dag viskar en av hennes vänninor i fabriken att de har börjat organisera sig, och hon börjar tänka på vilken värld det är hon vill lämna till sina barn.

Eller en ung man, en tonåring, som trött på det dagliga slitet och skolan bestämmer sig för att hänga med några äldre grabbar. De slutar med droger, småbrott och annat lösdriveri. Han känner skuld för hur hans far behandlade hans mamma, och försöker slussa henne pengar då och då. Men gänget märker snart att pengar saknas, och nätet sluts runt han varje dag. Hans hat mot de rikare än han själv är enormt, och en dag när han ser sin syster dejta någon rikemansson, när stressen är som värst, och han flyger på honom och slår systerns pojkvän blodig.

Eller en ung kvinna, en syster som svalt lögnen om att arbeta hårt lönar sig. Hon gick genom skolan med bra betyg, och strävade desperat efter en plats på ett av Berlins finaste universitet. Hon drömmer om att bli en läkare, men allt hon slutade upp som var en sjuksköterska, underbetald och överarbetad. Hon använder sina pengar för att hjälpa till att betala hennes mammas hyra, samt köpa böcker på olika medicinska ämnen. Hon träffar en rikemansson på sjukhuset, och de två börjar umgås privat. Till en början förförde hon mannen för att kunna använda hans namn för att komma in på en fin skola, men snart växte det till något större, till kärlek. Vad kan möjligen gå fel?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jag saknar för övrigt Oceania som nation. Typ Japan + Fillipinerna + Annat skojs ute i Stilla havet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jag erbjuder rättningar här och där. En sak jag noterade...

"Kampanjmiljön är staden Berlin 1939"

Sen inleds världsbeskrivningen...

"
1946
Det var nästan 30 år sedan som kriget tog slut.
"
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Mundo;n223934 said:
Jag erbjuder rättningar här och där. En sak jag noterade...

"Kampanjmiljön är staden Berlin 1939"

Sen inleds världsbeskrivningen...

"
1946
Det var nästan 30 år sedan som kriget tog slut.
"
Fixat, förutom med pengarna, skall lösa det på något bra sätt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Sverige har ju tex. 1-krona, 2-krona, 5-krona, 10-krona, 20-lapp, 50-lapp, 100-lapp, 200-lapp, 500-lapp.

Då känns enbart 1-krona och 100-krona som det är lite för osmidigt att handla med!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Mundo;n224125 said:
Sverige har ju tex. 1-krona, 2-krona, 5-krona, 10-krona, 20-lapp, 50-lapp, 100-lapp, 200-lapp, 500-lapp.

Då känns enbart 1-krona och 100-krona som det är lite för osmidigt att handla med!
Fixat.
 
Top