Nekromanti Feed me!

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag har varit borta ett längre tag från både forumet och rollspelshobbyn utav diverse anledningar i mer än ett år. Vad har hänt ute på marknaden? Har det kommit några nya mega succér som har hyllats? Svenska marknaden har jag haft ett lite öga på men den amerikanska är jag totalt nollad på.

Annars? Skvaller och andra "things you gotta know" mottages tacksamt :gremsmile:

//Mattias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,052
Location
Ereb Altor
Välkommen tillbaka!

Två grejer:

1. Apocalypse World
2. Dragon Age

Googla eller sök. :gremsmile:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Okej AW alltså, Indie spel, sjysst setting, verkar populärt antar att det är någon ny häftik makanik som har gjort spelet populärt, du har inte lust att dra lite kortfattat om vad som gör det med awsome än Mouse Guard, TSOY, och de andra indie spelen (som jag knappt kommer ohåg namnen på :S )

Dragon Age, har inte spelat tv-spelet så har svårt att relatera till det. Är det enbart settingen och kopplingen till tv-spelets häftiga värld som har gjort den till succé eller finns det något matnyttigt i systemet också? I och för sig är jag ju setting dyrkare, men ändå.

//Mattias
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
På tradsidan i Sverige har ju Operation: Fallen Reich introducerat ett ganska nyskapande sätt att göra rollpersoner. Life Board heter det, och är faktiskt riktigt roligt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
på tradsidan kan man väl nämna att det kommit en del grejer till Coriolis som verkar höja spelet ett par snäpp
Sen är ett Trakorien-/ Svavelvinterrollspel på gång!
Fantasy- Arferts nya hjärtebarn bör lätt spanas in oxå
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Inavlad said:
Dragon Age, har inte spelat tv-spelet så har svårt att relatera till det. Är det enbart settingen och kopplingen till tv-spelets häftiga värld som har gjort den till succé eller finns det något matnyttigt i systemet också? I och för sig är jag ju setting dyrkare, men ändå.
Beror på vad man menar med »matnyttigt«. Det roliga med Dragon Age är att det är ett ganska regellätt rollspel med en ganska skoj detalj i »draktärningen«. Och att det kommer i en box förstås!

De som pratat varmast om det här är rävarna Krille och Marco Behrmann. Det tycker jag är riktigt härligt. :gremsmile:

Här presenterar Krille spelet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inavlad said:
Okej AW alltså, Indie spel, sjysst setting, verkar populärt antar att det är någon ny häftik makanik som har gjort spelet populärt, du har inte lust att dra lite kortfattat om vad som gör det med awsome än Mouse Guard, TSOY, och de andra indie spelen (som jag knappt kommer ohåg namnen på :S )
AW är inte ett indiespel, det är det som gör det så häftigt. Jag skulle kalla det ett improspel, men det får stå för mig. Mekaniken är bra, men bara för att den passar i den underliggande strukturen, hur man förväntas spela det och de verktyg man får.

Jag tror det kommer bli ett mycket viktigt spel, som gör en skillnad inom rollspelsdesign. Hell, man kan hävda att det redan gjort det. Analys kommer på min blogg.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
I ärlighetens namn innehåller första DA-boxen inte särskilt mycket setting-material. Det är (för mig) uppenbart att de tror majoriteten av sina kunder har spelat dataspelet, och därigenom redan fått en grundlig genomgång av världen.

I skrivande stund rekommenderas DA i egenskap av lätt, snabbt, enkelt introspel för klassisk level-baserad fantasy.

Spelet har en skön känsla och trots att det är enkelt och att det går snabbt gör finurliga mekanismer att det inte blir generiskt och likriktat.

Samtidigt är det inte old school som gamla röda D&D boxen eller svarta/gröna Drakar & Demoner. (Inga fippliga och underliga detaljregler som funkar olika i olika sammanhang.)

Det är inte "indie" och det är inte "experimentellt". Se det som ett överlägset mycket bättre val för nybörjaren än D&D 4E (inklusive D&D Essentials).
 
Top