Nekromanti FCZ Nördfotboll!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Nej, det här är inte rollspelarkultur eftersom det inte gynnar ens rollspelande på något sätt. Däremot är det kul för många nördar.

---

FCZ är alltså programmet där en massa nördar (och en imponerande samling må jag säga; en krigshistorienörd, en schlagernörd, en schacknörd, en poesikuf, osv) skall lära sig spela fotboll på fyra månader, innan de ställs öga mot öga med självaste Djurgården. Ingen av dem har förstås någon koll alls på fotboll i början. Första programmet sändes igår, och jag skrattade högt flera gånger.

Det hela tangerar visserligen lyteskomik, men på det stora hela så framställs ändå nördarna som någon sorts alternativa hjältar. Killen som skriver poesi är typ min idol, och jag skulle ha blivit helt krama-kudden-förälskad i honom om jag hade varit tjej och gått i högstadiet.

I första programmet så förlorade de med omkring 7-0 mot ett lag med vad som tycktes vara mellanstadietjejer, men tränaren Glen Hysén berömde ändå deras kämpaglöd och goda vilja... Slutkommentarerna med Fotbollskvälls expertpanel var ett genidrag.

Allt som allt ett suveränt program. Nu vet jag vad jag ska sitta klistrad framför för program framöver, och det ska ni med!

Det enda som är liiite jobbigt är att de har en studentspexare från KTH med, och han är kanske lite för nördig. Men det kan vara min inneboende aversion mot allt studentikost som beslöjar mina sinnen i det här fallet. Jag har inte riktigt bestämt mig än för om jag tycker att han är skojigt corny eller bara tragisk. Men okej, när han läste upp replikerna i ngt spex och drog så usla vitsar att mina tapeter krullade sig, då fick han ändå några pluspoäng. Exempel:

"Korsriddare!"
"Kors! Riddare! [...] har ni krigskuponger?"

Hur mycket mer stön kan det egentligen bli? :^)
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Nu vet jag vad jag ska sitta klistrad framför för program framöver, och det ska ni med!

Jaha. Vilken kanal och vilken tid.

/Jaggernaut - kort och koncist
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Jaha. Vilken kanal och vilken tid."
ZTV, klockan 21.00.. Finns en liten trailer, för den som missade första avsnittet..

För mig egen del så missade jag första halvan av programmet, så jag såg mest träningen och matchen.. Kan säga att två månaders försäsong brukar krävas för mig att få den kontroll som jag hade på bollen när jag slutade den förra säsongen.. Flåset och det brukar komma i topp efter 3 månader.. Alltså, de här killarna har ingen fysik alls att tala om, men det kommer att tränas upp till ett klart märkbart resultat under 4-6 veckor.. Det är då det märks mest och sedan flaknar formkurvan av till att ge mindre och mindre resultat..

Många övningar som de gjorde brukar man göra under försäsongen.. Kände igen en hel del av det där..

Vad tyckte jag om programmet? Tja, charmigt.. Alltså, jag har gått i en datornördsklass så jag vet redan hur noll koll på boll ser ut.. Nickarna framförallt.. Just det är inte så roligt... ... ok, lite roande då.. :gremtongue: Det jag gillar är att det verkar vara ett skönt gäng med nördar.. De sporrar varandra (syntes på ringen innan match), de har skoj tillsammans och kämpar.. Någon som kämpar får min respekt i alla fall..

Jag vet inte vad målet ligger för laget.. Vad är det tänkt att de ska sträva efter? Jag tror att de åtminstone kan slå ett division 7-lag (lägsta serien för registerade spelare i Södermanland) när de är "klara".. Fast det är mest köttfotboll, så jag hoppas att de slipper sådant.. Inte kul om någon av killarna blir skadade..

Charmigt att de inte hade någon matchdress (än) och att några spelade med glasögonen.. Se trailerklippet och ni får se hur det gick med det.. Bäst ändå att "stjärnskottsmålvakten" hade glasögon.. :gremsmile: Och jag asgarvade när det kom matchreferatet.. Det var ju ZTV:s riktiga fotbollsexperter som kommenterade.. En kille i fotbollslaget gillade det dock inte, för han tyckte att fick ZTV:s fotbollshörna att framstå som (mer) löjeväckande (än vad han tycker det redan är)..

/Han som inte orkar med skämt om var (fotbolls)målet ligger (som kan göras på det som skrevs två stycken ovan)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Domus Fotbollskola för vuxna?

Jag såg en annons för programmet i våras. Ztv sökte okompetenta människor. Jag tände direkt! Men snart insåg jag att mina barn skulle behöva mig bättre än Ztv-publiken, även om det är osäkert vem som skulle skratta mest åt mig.

Jag undrar kort om det skulle gå att anordna en fotbollskola för vuxna? Tänk- åka bort en vecka, spela fotboll hela dagana och sova i våningssängar. Fast man kan dricka vin och äta franska ostar på kvällarna (det fick man aldrig när jag var liten).

Oj så grymt.

/Basenanji, sportnörd
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
ZTV, klockan 21.00..

Tack

Finns en liten trailer, för den som missade första avsnittet..

Huga buga! De har ju sämre fysik än jag (det är verkligen hemskt)

Alltså, jag har gått i en datornördsklass så jag vet redan hur noll koll på boll ser ut..

Jag också (gått i datanördsklass alltså) men inte vet jag men vår klass var inte sådär hemsk på idrott som man kan tänka sig. Det var flera stycken som spelade fotboll & innebandy på fritiden, en spelade hockey och en annan gick och blev fjälljägare i lumpen. Okej det var en eller två som var riktigt kass i idrott men resten tycker jag var i normalklass eller över.

/Jaggernaut - tittar åt sidan
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Domus Fotbollskola för vuxna?

Jag undrar kort om det skulle gå att anordna en fotbollskola för vuxna? Tänk- åka bort en vecka, spela fotboll hela dagana och sova i våningssängar. Fast man kan dricka vin och äta franska ostar på kvällarna (det fick man aldrig när jag var liten).

Fotbollsskola för WRNU, det skulle vara grejer det :gremgrin:

/Jaggernaut - stirrar misstänksamt på bollen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Det var flera stycken som spelade fotboll & innebandy på fritiden, en spelade hockey och en annan gick och blev fjälljägare i lumpen."
Ok, jag brukar diska sportnissarna som nördar (även om jag kallar mig själv för nörd).. Ja, självklart har väl de lite bollkontroll i sig.. Det jag snackar om är de som är helgrymma på cs och med timmarna framför datorn som anledning till varför de är bleka..

Visst spelade jag beach volley med några av datornördarna regelbundet och visst hade de en del spelsinne, men när vi spelade fotboll på idrotten så beskrevs jag som en "virvelvind" av de andra som från ingenstans kom och snodde bollen för dem.. Att se dem skjuta bollen var som att se en femåring skjuta.. Samma tafatthet.. :gremsmile:

/Han som gick i en klass där 60-70% hade spelat rollspel
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det jag snackar om är de som är helgrymma på cs och med timmarna framför datorn som anledning till varför de är bleka..

Lustigt att du just skulle nämna cs. Det fanns två riktigt grymma cs-spelare i klassen. Den ena spelade fotboll och innebandy (kanske bara innebandy förresten) och den andre spelade fotboll, innebandy och hockey (fråga mig inte hur han fick tid över till skolan).

Visst spelade jag beach volley med några av datornördarna regelbundet och visst hade de en del spelsinne, men när vi spelade fotboll på idrotten så beskrevs jag som en "virvelvind" av de andra som från ingenstans kom och snodde bollen för dem.. Att se dem skjuta bollen var som att se en femåring skjuta.. Samma tafatthet..

Jag minns inte vad de kallade mig (det var också något bra) men jag lyckades alltid (nästan alltid) ta bollen ifrån de som kunde spela fotboll då de skulle dribbla förbi mig :gremlaugh: Fast skjuta kunde jag inte och kan det inte än heller.

/Han som gick i en klass där 60-70% hade spelat rollspel

I min klass var det ca 7 % som spelat rollspel och det var bara jag som fortfarande höll på med det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Å´fasen ! Har det redan börjat ?!?!
Då tror jag bestämmt att jag inte tänker missa nästa program. Bara föratt se vad i hela friden detta är för program.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Jag vet inte vad målet ligger för laget.. Vad är det tänkt att de ska sträva efter?"
Tja, möta Djurgården.. Jag fick reda på det idag och till och med Rising skrev det i trådstarten.. Jag är kass!

/Han som tyckte poesikillen var en mes, men att lagkaptenen och målisen var ena sköna lirare
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Det såg roligt ut. Synd att jag inte har Z.

Motoriska färdigheter och grundkondition går rätt fort att jobba upp om man satsar målmedvetet, så jag tror säkert att det går att få ihop ett hyfsat lag även om man som här startar "från scratch" (snällt uttryckt!). Programmet kan säkert bidra som en bra inspiration för nördar ute i stugorna: dels så inser väl en och annan att fotbollskillarnas talanger inte är så himla unika eftersom det uppenbarligen går att lära sig lira på ett par veckor, dessutom kanske en och annan fysisk förfallen nörd faktiskt inser att det finns ett visst nöje i att röra lite på sig ibland. Tyvärr har vi ju en skolidrott som i neo-Nürnbergsk anda hyllar absoluta resultat snarare än relativa förbättringar, så alla aspirerande atleter lär väl få fortsätta jobba i motvind.

Kul koncept, som sagt. Synd dock att studenthumorn har förfallit sedan Monthy Pythons dagar.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag minns inte vad de kallade mig (det var också något bra) men jag lyckades alltid (nästan alltid) ta bollen ifrån de som kunde spela fotboll då de skulle dribbla förbi mig Fast skjuta kunde jag inte och kan det inte än heller.
Det är för att du inte tänkte fotboll. Alla dribblingar och tekniker bygger på två saker. 1. Att lura människans tankar. 2. Att den person du försöker lura tänker på samma sätt som dig.

Tänker du inte som "fotbollsnörden" får han svårt att lura dig, eftersom hans finter inte är avsedda för dig helt enkelt =)

/Hraufnir - Det är bevisat av oberoende studier på ett inkompetent institut i Schweiz.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag ser reprisen just nu och... det är tokkul. De är ju jätte... uhh, fan vet vad de är, men de har en schysst inställning till det hela och tränaren vrkar ju fullt vettig, så det här kan bli kul :gremsmile:


Storuggla, joxa trasa libro
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
...tränaren vrkar ju fullt vettig,...
Tja det är ju Glenn Hysén. En av Svea Lands mest kända* fotbollstränare på senare år =)


*Läs: Framgångsrika

/Hraufnir - Undrar om Hysén är Malkav eller Nosse
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Barcelona
och tränaren vrkar ju fullt vettig

Jag störde mig lite på de små roade skratt han med jämna mellanrum stötte ur sig i början av programmet, men efter att han väl träffat killarna framstod han som rätt okej
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag störde mig lite på de små roade skratt han med jämna mellanrum stötte ur sig i början av programmet,
Till skillnad från de roade skratten som folket i tevesoffan stötte ur sig under hela programmet när man tittade på dessa nördar. De är där för att bli skrattade åt, och handen på levern, trodde du verkligen att han inte skulle skratta alls?

/Hraufnir - En nörd med bollsinne och 9 års fotbollssparkande bakom sig. Skrattar bäst som skrattar sist.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nejeh! Glenn Hysén är en skit!

Glenn Hysén said:
"Ja, nu får vi i alla fall fira midsommar hemma..."
Det hela var efter VM 90, och hur kan man bara vara så nöskig! Han borde skjutas!

...tycker åtminstone pappa, och man gör bäst i att hålla med.

-Hjalle, blööhhrrr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"...dels så inser väl en och annan att fotbollskillarnas talanger inte är så himla unika eftersom det uppenbarligen går att lära sig lira på ett par veckor,"
Mmm.. *tveksam* Vi får väl se.. :gremsmirk:

/Han som inte tyckte snabbkursen lär-dig-karate-på-2-veckor i filmen Karate Kid var speciellt realistisk heller
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Där jag vill påpeka två saker. Saker som synliggörs av detta citat.

1, Han har distans till sitt yrke. Vilket är bra. Det gör att han kan göra sitt jobb ordentligt och inte bli totalt tårdriven av allt som händer.

2. Han har distans till sitt största intresse. Vilket är bra. Det gör att han kan sköta sitt jobb inom sitt största intresse bra!

Du var duktig på att följa i din faders fotspår förresten, eftersom du är aggro på en person som sagt en sak före din födelse! *flinar*

Nej fram för mer distans till oss själva, till arbetet och till spriten!

/Hraufnir - Som nu ökar distans mellan sig själv och datorn, och minskar den mellan sig själv och skolan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Det är för att du inte tänkte fotboll. Alla dribblingar och tekniker bygger på två saker. 1. Att lura människans tankar. 2. Att den person du försöker lura tänker på samma sätt som dig."
Jag håller inte riktigt med dig.. När jag spelar boll med mina kompisar så kan jag göra mer avancerade (långsammare) finter, för de har mycket lägre tempo och är mer naiva (lättlurade).. Jag kan exempelvis göra fler tunnlar mot ovana spelare än om det är någon som har spelat fotboll i 8-9 år, då de förstnämnda går på den första finten åt sidan (och slänger ut ett ben) som görs innan tunneln.. En van fotbollspelare slänger däremot inte ut ett ben (beror förvisso på situation), utan avvaktar, täcker av och väntar på misstag från den andre eller helt sonika springer över (nåja) den andre killen..

En annan sak, och det är något som syntes i programmet (jag såg reprisen också), var att det här med att avvakta lyste med sin frånvaro.. Nördarna "tjuvrusade" mot bollinnehavaren.. Det är också en anledning till varför det blir lättare att dra ovana motståndare..

Att förvänta sig ett (rörelse)mönster funkar i poker eller något och då har du helt rätt i att nybörjare helt bryter mot tankemönstret och kan chocka, men i sport är det mestadels reaktionsartat och då hinner man inte tänka.. Däremot lägger man upp en taktik innan man kommer i situationen "man mot man"..

/Han som undrar om hraufnir också tycker att nybörjare har bättre chans i fäktning, då de inte kan alla "trick"
 
Top