Nekromanti Favorityrken

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Vilka yrken gillar ni att spela som människa? Jag har en påbörjad Muhadisk kvinna, och hittar inte nåt bra yrke. Jag vill hitta ett som är lite stridigt, men som oxå kan göra nåt annat...ska nog tillägga att hon är mytoman, djurvän och "Slagruta" (Övernaturliga) och har 18 i RÖR och PER...

Kort sagt, roliga yrken i allmänhet, som man inte bara slåss med...

Finns det ett beskrivet yrke som Slavhandlare eller ska man komma på ett själv?

Hoppas ni fattar vad jag menar med allt prat... :gremtongue:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Fokusera inte så mycket på vad yrkena heter utan på vad dom kräver och ger det gör att man får rollpersoner som blir mer som man vill ha dem. (och jag menar inte bättre i strid)

Om du ska bli slavhandlare varför inte köpman dom köper och säljer det står inte vad, stridskapacitet kan du skaffa med valfria enheter om du vill ha det.

Lijat försöker vara behjälplig. (stavas det så?)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Vilken uppväxt kommer din rollperson ifrån? Mûhadinska kvinnor blir mycket sällan krigare, men om hon tex är uppvuxen i en av landets många nomadstammar är det ju inte osannolikt att hon snappat upp både ett och annat av stammens krigare. Hon kanske rentav visat sig ha en riktig begåvning för vapenbruk, även om ingen riktigt velat låta den blomma ut? Då kan hon tex använda yrkesmallarna för Nomad, Vildmarksman, Rövare eller Spejare (se 'Vapenmästaren').

Är hon uppvuxen i stadsmiljö är det tänkbart att någon lärt upp henne i vapenbruk för att använda henne som spion, lönnmördare eller klädsam livvakt. Det må vara en total klyscha, men det förekommer faktiskt - att infiltrera en seralj är inget dumt sätt att skaffa sig information om sina fiender på. Nästan alla verkar försäga sig vid pillow talk :gremsmirk:

Mûhads ökända lönnmördarfraktion, Nattdräparna, fungerar som lönnmördare, spioner, spejare och kommandosoldater. De är en av de få krigarordnar som tar emot kvinnor, och en hel del faktiskt - det finns rykten om att de leds av en kvinna. Tyvärr finns ingen yrkesmall för Pseudoninja, så jag vet inte vad som passar en Nattdräpare riktigt. Likväl, jag är plågsamt förtjust i konkubin/stridskvinna/spion/lönnmördare/tjuv/whatever-kombinationen. Yrkesmallen för Sändebud torde funka bäst, men nu finns ju Prostituerad i Eon III (som jag inte har).

Om mûhadinska kvinnor av hög börd någonsin blir krigare är det oftast så att de helt enkelt inte har några bröder, eller att deras bröder gått och dött, så en syster får bära upp krigartraditionen istället. Somliga kvinnor kan på detta sätt göra anspråk på en egen titeln, gharbawia eller tarkhana, men de flesta tas upp i någon av de krigarordnar som tar emot kvinnor - Nattdräparna, De dansande ökenkrigarna, Drottningens livgarde, vissa excentriska ordenskapitel inom granaschorden, etc.

För slavhandlare funkar nog Köpman-mallen bäst.

- Ymir, redogör
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Tja, vägvisare behövs ju alltid och då måste man försvara sig, kanske även mot sina kunder om man är ute i ödemarken och har 18 i PER :gremsmile: så det är ju ett klassiskt val.
Eller varför inte ev vakt till en karavan eller likande, behövs alltid vakter att hålla bort boskapstjuvar och liknande?
Eller en ridande budbärare, eller tullvakt.
Eller på ett glädjehus som utkastare/glädjeflicka :gremsmile:
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Personliger har jag två tre favorityrken:
1. Lönnmördare. Att glida runt i mörkret och vara allmänt farlig och osynlig är alltid skoj...

2. Krigarmunk. En klassiker. Den fromme munken som lätt spöar upp hedningar med bara knytnävarna...

3. Magiker. Den som inte gillar att spela magiker har inte fattat vad fantasy-rollspel går ut på.

Jag har funderat på att göra en uppfinnare; en lärd med dragning åt att bygga broar, små tickande prylar och annat vansinnigt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Finns det inte en mûhadinsk motsvarighet till Khadaffis hundra procent kvinnliga livgarde? Jag är besviken på dig, Ymir. Besviken! :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Det gör det ju, åtminstone på det här idéstadiet. Jungfrugardet, Mhîmens hustrurs livgarde. Det skrev jag ju tillochmed i inlägget ovan...väl?

Jag kan mycket väl tänka mig någon dekadent kefal som har ett praktfullt kvinnligt garde han med, dock...

- Ymir, missar inte en Kadaffi
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Så det var exklusivt kvinnligt? Eftersom det stod inbakat bland andra militära styrkor som inte är exklusivt kvinnliga tänkte jag mig att det var något liknande. Nåja, Västlanden blir bara bättre och bättre. Keep up the good work!
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Jag hade en muhadin brud, Hon var Krigar/magiker. Fick problem med en av mina allt för tråkiga SL´s så hon fixade ett eget rike :gremfrown: Händer altid mig. Men det var kul iaf.
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Var kan man läsa om nattdräparna?

Jag har funderat lite till och det lutar åt något av följande

Lönnmördare
Livvakt
Vägvisare
konkubin/stridskvinna/spion/lönnmördare/tjuv/whatever
eller nåt sånt...

Har inte Ed3 här, så jag vet inte exakt...SL har alla böcker...mentack för alla coola tips!
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag har alltid haft någon speciell dragning till ickekrigiska yrken.
Visst har de flesta av mina karaktärer kunnat hantera ett vapen eller två, för det är lite trist om allt man kan göra är att springa.
Några tips på roliga yrken är Bard, alltid roligt att vara någon som kan uppliva stämmningen kring brasan den där mörka blåsiga höstnatten. Eller så kan man alltid göra en budbärare, de vet en massor om vad som händer runt om i landet/världen, då de reser runt en del.
Annars då jag är otroligt fashinerad av alver( kan inte bärga mig tills den nya alver-boken släpps) kan svärdsdansare vara ett trevligt alternativ, då de lär sig både dans, sång, akrobatik osv. De kanske inte får dessa färdigheter, men jag anser att de är nödvändiga för att "yrket" skall kunna utföras på rätt sätt.

- Jocke, ger lite råd
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar

Var kan man läsa om nattdräparna?

Om jag inte minns fel så finns den mesta information som hittills kommit ut om dem i Krigarens Väg (som gått ur tryck så kan vara lite svår att få tag på) även om det inte var speciellt mycket.

Dock så hoppas jag på att det kommer lite mer information om dem i Västländerna (fortfarande inte säker på att det är så modulen kommer att heta).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, riddare är ju kul att lira faktiskt !
Speciellt en sådan som tar ut svängarna med det där om att var ridderligt artig & sådant.. :gremgrin:

Sedan, om nu det skulle hända, så är lite av min hemliga dröm är att lira en värdshurvärd som driver ett litet värdshus någonstanns i Mundana.. Kvittar var det är, men det skulle iaf var kul att göra en sådan karaktär.

/ Johan K, som skall ta & masa sig iväg & lira lite mechslag nu.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Kan väll ta och skriva att jag är oftast människa när jag spelar. 9 fall av 10.

Det är också oftast en person som kan ta vara på sig själv när det kommer till strid. Men gärna en person med lite speciell bakgrund. Nåt som ger den karaktär, inte bara en vanlig svärdssvingande idiot.

I övrigt gillar jag att lira dvärg om jag inte kör människa. En riktigt girig liten dvärg med heder högre än Empire State Building..
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag föredrar att strunta i yrkesmallarna och istället välja de färdigheter som passar den bakgrund som rollpersonen jag tänkt mig bör ha och sedan slå framgångsslagen mot de attribut som passar dessa.
 
Top