Nekromanti Favoritpansar?

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hej

Vilket/vilka pansar är era favoriter? Vilket ger mest "oumphf" för pengarna och kilona?
Hur värderar ni egentligen skyddet mot de olika sorternas skada???
(Dvs är h5 k6 s5 bättre eller sämre än t.ex. h7 k4 s5 och i såna fall hur mycket?)

Själv tycker jag att Lamellpansar är en ganska bra avägning mellan vikt och effekt faktiskt, härdat läder ger också skyst skydd för liten vikt imo.

En annan sak, som jag förstår det så räknas inte Vadering som ett extra lager vad gäller vikten, är det korrekt??? Och i så fall finns det nåt som hindrar att man vaderar även de pansar som ej är vaderade som "standard"?


/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min egen del föredrar helt klart ringbrynjan !! Den är hyfsat lätt om man jämför med de alternativ som finns.

När det gäller vaderingen så kan jag tänka mig att de garvar den på olika sätt. Så att den får olika "hårdhetsgrad".

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tycker att ringbrynjan nästan känns som en inbjudan till att få ett spjut genom sig med sitt dåliga värde på stick jag...

När det gäller vaderingen så kan jag tänka mig att de garvar den på olika sätt. Så att den får olika "hårdhetsgrad".

Vadå???
Altså vaderingen består väl av nån slags tyg som jag fattar det, den har iaf värdena från "tjockt tyg" rent speltekniskt. Tyg brukar man väl inte garva?
Dessutom besvarar det ju knappast min fråga, altså kan man vadera t.ex. härdat läder som normalt sett inte har/behöver någon vadering.


/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Knapast mera ogudaktigt varmt än att ha vadering under t.ex. Brons eller plåt IMHO.
(Men visst, går man runt rustad i värmen så blir man SVETIG, vare sig det är på Ashaslätten eller i antikens grekland eller kartago.)

/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om man anvvänder tyg så borde det väll slitas illa kvickt.

Visst så kan man lägga in någon slags vadering på läder. Det funkar väll på ett ungefär som med rustningar.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
När man spelar har man j en chans att välja vad man vill ha på sig för ändamålet om man har flera olika sorters rustningar.
Skulle jag däremot bara få välja en rustning skulle det nog bli ringbrynjan. Fast vill man ha lite mer skydd för S så ska man nog ha lamell ändå...

/Erik, som är rädd om sig själv...

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jackor

Under medeltiden (i sht 1400-talet) bar fotsoldater gärna s.k. "padded jacks", som kunde bestå av av 20-30 lager tunt linnetyg som sytts ihop. Utmärkt skydd mot hugg och hyfsat skydd även mot pilar. Man bar ofta ringbrynjan _under_ jackan. Märkligt, kan det tyckas, men alla som burit ringbrynja vet att den har en tendens till att vilja fastna i diverse saker, och att vilja fortsätta i rörelseriktningen vid t.ex. en sving.

http://www.algonet.se/~enda
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Vaderingen fungerarar bara som ett skydd s att inte tex plåtpansar skaver. Läder är så pass mjukt att det inte behövs någon vadering. För övrigt gillar jag lamellpansar. Ser tufft ut och skyddar bra. Dock är det inte speciellt bekvämt att ha på sig. Härdat läder är annars bra, väger lite, är hyfsat bekvämt och skyddar någolunda bra samt är billigt.

MVH "Gud"
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Jag brukar ta det som är kulturellt och traditionellt rätt för min RP.
Alv i Mostari, dvärg i dvärgisk brynja, riddare i helrustning, tjuv i läder, magiker i tjockt tyg (max), cirefalier i ett cirefaliskt kroppskydd, osv.

Men ,givetvis, om man har en mer allmän person att det kan vara värt att tänka över sitt val.

/Zäta
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vet inte varför, men jag har fastnat för fjällpansar. Tycker det ser coolt ut och passar bra in i fantasy.

Vill man vara lite mer stereotyp kan man ju alltid välja ringbrynja och riddare ska förstås har skinande plåtrustningar, men fjällpansar brukar ändå var det som krigare spelade av mig för stå ut med...

/Emil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, vad jag har insett spelar inte valet någon större roll...jag räknar sällan på något över huvud taget, utan går helt efter kulturen, priset och efterfrågan. Pansar för torso är mycket vanligt, likaså hjälm. Annars är det rätt lite pansar. Men, vill man ha mycket pansar, som riddare, så spelar vikten liten roll...det gör den faktiskt. I ex. DoD vet jag att vikten spelar oerhörd roll, men jag har knappt tänkt på vad rustningarna vägt i Eon.
Men, om man ska klassa upp dem så tar jag nog följande.
Lätt, alldaligt skydd: Mjuktläder. Jacka, kanske byxor.
Billigt, funktionellt skydd: Härdat läder på torso, plåt eller läderhjälm. Eventuella skydd på armar och ben.
Lätt skydd för krigaren: Mycket nitläder. Plåthjälm.
Normalt skydd för krigaren. Ringbrynjeskjorta, plåthjälm. Eventuella läderbenskenor.
Tungt skydd: Helrustning i plåt.

Det är ganska sällan strid, och när det väl är strid så brukar rustningen alrdig spela någon större roll, alternativt har de ingen rustning just då.

BTW, handen på hjärtat, hur länge har karaktärerna rustning? Jag försöker få mina spelare att minimera användandet, vilket de följer någorlunda. Man måste tänka utanför speltekniska termer. Att ständigt traska omkring i skydd är mycket jobbigt, krångligt och ofta underligt. Oftast tas de tyngsta skydden på när man _vet_ att strid stunar, och vid ex. resor och på rätt farliga platser används lättare skydd. Annars inget skydd.

/RD - Vapenbilderna i offensiv blir....Cooola!!!


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det helt klart bästa skyddet är Breacam feile??
Varför skulle en skicklig krigare behöva mer??

WHaLe
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Det är ganska sällan strid, och när det väl är strid så brukar rustningen alrdig spela någon större roll, alternativt har de ingen rustning just då.

Tja, jag har helt motsatta erfarenheter. I och med att skadan från "typiska" vapen ofta blir nånstans i området 12-15 poäng och däromkring i VÄLDIGT många fall så tycker jag att en bra rustning har en oerhörd stor betydelse. Att gå från att få 2 grundskador plus en extraskada (på 10-19p) till att bara få en grundskada gör ju så oerhört stor skillnad. Tycker faktiskt att EON är ett av de fantasyspel där en bra (eller kanske snarare LAGOM bra) rustning har störst betydelse.

DoD vet jag att vikten spelar oerhörd roll, men jag har knappt tänkt på vad rustningarna vägt i Eon.

Vill man ha en någorlunda rustning, sköld, vettiga vapen och eventuellt nåt annat litet på sig så går de 12-15kg i Bärförmåga som t.o.m. en krallig person har åt ganska lätt... Även med 1/2 vikt för rustningen.

Som exempel så är min krigare Ezrahim i en av våra kampanjer utrustad (mycket grovt) i stil med en antik soldat. Han bär då Lamellpansar, Bronsarmskenor, Benskenor i härdat läder, Härdad läderhjälm, Härdade Läderkängor, Halsskydd, stor rundsköld, slagsvärd, kastyxa, kniv + div småprylar... Det blir snabbt en viss vikt.
(Plus då man färdas längre sträckor givetvis en rejäl väska med mat, sovgrejor och allt annat som behövs för att överleva i naturen. Detta dumpar man ju dock så fort strid verkar vara aktuellt så det är ett mindre problem.)

BTW, handen på hjärtat, hur länge har karaktärerna rustning? Jag försöker få mina spelare att minimera användandet, vilket de följer någorlunda. Man måste tänka utanför speltekniska termer. Att ständigt traska omkring i skydd är mycket jobbigt, krångligt och ofta underligt. Oftast tas de tyngsta skydden på när man _vet_ att strid stunar, och vid ex. resor och på rätt farliga platser används lättare skydd. Annars inget skydd.

Tja färdas man till fots så finns det ju inte mycket annat val än att ha rustningen på sig. Det ända som jag skulle ta av mig om jag var tvungen att marchera längre sträckor i medeltida/antik soldatmundering vore hjälmen. I övrigt så är nog trotts allt att ha rustningen på sig det enklaste. Historiskt så levde ju också soldaterna på den tiden mer eller mindre i sina rustningar, t.ex. så hade säkerligen en romersk legionär på sig sin rustning minst 16h/dygn i långa perioder. Det är helt enkelt en vanesak tror jag, har man tränat och tjänstgjort med rustning på under lång tid så blir det mer och mer naturligt. Däremot tar man givetvis av sig rustningen då man sover eller befiner sig "hemma" nånstans, sen bör man också ha i åtanke att rustningar och vapen är mycket dyra och värdefulla och att man därför av den anledningen inte gärna släpper dom allt för långt ur sikte. (Typ t.ex. INTE lämnar sitt fina nya slagsvärd på rumet på det skumma värdshuset i hamnkvarteren.)



/Bjorn
 
G

Guest

Guest
En utav mina spelare spelade en gång en dvärg som gick runt i en magisk oförstörbar gord-pansar...
även i en öknen... :)
Mvh Ezzy -Förövrigt anser jag att Karthago bör förintas!
 

Diamonder

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
9
Nu skall jag vara riktigt irreterande. ALVGLAS!!! det skall man f** ha. men det e ju lite dyrt=(
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Favvopansar?

Jag föredrar en ringbrynjeskjorta och en öppen hjälm. Det och en dubbelyxa gör en krigare komplett! /images/icons/cool.gif

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 
G

Guest

Guest
om du vill ha oumpf! så ska du pröva på gord-pansar garanterat mycket OUMPF! :) om du orkar bära det vill säga....
Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 
Top