Nekromanti Favorite Class: Any?

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag har en liten fråga angående Humans och Half-Elves som har favorite class any. Då jag senast skummade igenom reglerna tyckte jag detta var lite otydligt.
Uppfattningen som jag fick var att deras favorite class alltid var den class som hade högst level, vilket medför att den kan skifta. Låt säga att man startar som fighter och går upp till lvl 3, sedan multiclassar till wizard och går upp till lvl 6. Har man då bytt favorite class till wizard?
Eller skall man bestämma sig vid karaktärsskapandet vilken favorite class man har?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Så här tänker Jag göra:)

Jag tänker helt och hållet strunta i favored class, eftersom jag inte tycker om XP-penalties. Jag förstår varför det finns med, både in-game (man kan inte koncentrera sig effektivt på fyra-fem olika yrken) och meta-game ("it would unbalance the game"), men jag tror inte att särskilt många kommer att ta extremt många klasser i alla fall. (dessutom: gissa vem som får räkna ut hur mycket XP en gnomisk fighter/wizard/cleric/druid/monk egentligen får)


Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Lite mer komplicerat än så är det nog ...

»Humans och Half elves får aldrig penalty för att multiclassa med en class som inte är deras favoured.»

Jodå om de har fler än två klasser: En människa (eller halvalv) som är fighter 10, rogue 5 och cleric 1 drabbas av XP-avdrag för att steget mellan rogue-leveln och cleric-leveln är för stort. Den högsta leveln (fighter i det här fallet) räknas däremot bort.

/Dante
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
favvoklass

Favoured Class = Den klass människan har högst level i.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: favvoklass

"Favoured Class = Den klass människan har högst level i."

Det var det jag trodde!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top