Nekromanti Favorit ras

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Torrbollenanji

"Enda anledningen till att det heter "raser" jag kan tänka mig är någon sorts unken rasbiologisk rest hos Gygax & co när de skrev D&D..."

Jag funderade ett tag på den här listan istället för den jag angav:

3: Indianer. Ugh!
2: Asiater. Speciellt kvinnliga i skoluniform.
1: Negrer. Alla borde ha en.

Men jag misstänker att debatten skulle bli alldeles för infekterad om jag skulle dra till med den, så det fick bli tunnel-, hus- och snöras istället.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Torrbollenanji

Då var det ju tur att du fick en anledning att dra till med den nu istället, då. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Urkällan?

Urkällan till ickemänniskor i fantasyrollspel är och förblir Tolkien (snipp)
Det här gränsar till den gamla frågeställningen "är Tolkien fantasyns fader?". Vilket han inte är. Men han grundade sin egen genre inom fantasy, helt klart. Och hans böcker är ju äldre än rollspelshobbyn så det är inte konstigt att rollspelshobbyn är starkt influerad av Tolkienstilen, inklusive uppsättningen av fantasyraser. Men det mesta av det plockade Tolkien som bekant från andra äldre källor.

Lysande författare var han, men någon urkälla var han inte!

Gordeg
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Vintern rasat ut [OT]

Menade inte att det var poänglöst heller. Sorry om min post uppfattades så. Jag tyckte din post var lite smårolig faktiskt.

Tänker inte ge mig in i någon diskussion om huruvida Alv, Orch eller Dvärg är raser eller arter då jag inte är tillräckligt bevandrad i biologi för att ha någon grund för ev. åsikter. Hade en liknande diskussion om varelserna i WoD(vampyrer, varulvar etc.) med en kompis över nätet som spårade ur totalt :gremsmile: Men det var länge sen nu.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Petimeternightowl

Alver och orcher kan ju få barn med människor, som sedan inte är infertila. Alltså tillhör, biologiskt sett, alver, orcher och människor samma art.
Detta är ju helt spelberoende. Du kan inte säga att det på något generellt plan är så som du säger. I vissa spel finns dessa halvraser i andra inte alls och människor, alver och orcher kan INTE få avkomma tillsammans.

C.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Port Kad, The Rim
Re: Petimeternightowl

Detta är ju helt spelberoende. Du kan inte säga att det på något generellt plan är så som du säger. I vissa spel finns dessa halvraser i andra inte alls och människor, alver och orcher kan INTE få avkomma tillsammans.
När jag mekade med Monsterboken 2 för snart 20 år sedan beslöt vi att i DoD-kosmos ska halv-varianter inte förekomma. Vi hade nämligen dränkts med fantasilösa förslag på halvalver, halvorcher, etc. Ett orchtroll hann slinka igenom före beslutet, men därefter var det stopp under min sejour hos Ä-spel. Vad som hände efter 1989 känner jag dock inte till.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Port Kad, The Rim
The human race

Enda anledningen till att det heter "raser" jag kan tänka mig är någon sorts unken rasbiologisk rest hos Gygax & co
Jag misstänker att det inte har med rasbiologi utan med engelskans egenheter. Uttrycket "människoarten" heter nämligen "the human race", inte the "the human species". Lyssna t.ex. på poplåten "We are the world", där man bland annat hör frasen "the entire human race".
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Petimeternightowl

När jag mekade med Monsterboken 2 för snart 20 år sedan beslöt vi att i DoD-kosmos ska halv-varianter inte förekomma. Vi hade nämligen dränkts med fantasilösa förslag på halvalver, halvorcher, etc. Ett orchtroll hann slinka igenom före beslutet, men därefter var det stopp under min sejour hos Ä-spel. Vad som hände efter 1989 känner jag dock inte till.
Personligen är jag inte så förtjust i halvraser över huvudtaget. Man ställs inför en knepig frågeställning över hur mycket man kan korsa varelser. Kan t.ex. en Rese få avkokmma med en Alv(ja, tydligen enligt Monster och Män där Cerek den Mörke är just en sådan avkomma) eller om en Anka och en Dvärg kan få avkomma osv. Därför är det bättre att slopa konceptet helt och hållet. Men det är å andra sidan rätt poppis att korsa människor och alver och människor och orcher i olika spel.

I Chronopia har jag ett svagt minne av att halv-alver fanns med, men mängden halv-varelser har varit rätt begränsad i DoD så vitt jag kan minnas.

C.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Petimeternightowl

Man ställs inför en knepig frågeställning över hur mycket man kan korsa varelser.
För att inte tala om vad som händer om en halvalv får barn med en halvorch. En fjärdedelsalv och en fjärdedels orch och hälfen människa? Vad i helvete ska den få för rasmodifikationer? :gremlaugh:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: The human race

ag misstänker att det inte har med rasbiologi utan med engelskans egenheter. Uttrycket "människoarten" heter nämligen "the human race", inte the "the human species". Lyssna t.ex. på poplåten "We are the world", där man bland annat hör frasen "the entire human race".
Eller så förstärks den gamla vanan av att den har arv av flera källor.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Petimeternightowl

Ja, fy faan. Då börjar vi snacka komplicerat. Och sen är det väl inte helt politiskt korrekt med dylik raslära såsom 4-delsorch osv. Lite väl Nationalsocalistiskt kanske :gremsmile:

C.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Urkällan!

Lysande författare var han, men någon urkälla var han inte!
Bullshit. Synen på fantasyraser kommer till 90% från Tolkien via D&D i alla rollspel. Det går att spåra inspirationen direkt - ormmänniskor via Conan och dylik äldre fantasy är mer sällsynt, och fjantasyns alver och dvärgar har mycket litet med folktron och den nordiska mytologins alver och dvärgar att göra och mycket med Tolkiens.

Undantaget är fjantasytroll, som t.ex. brukar regenerera eftersom trollen i en av Poul Andersons romaner som Gary Gygax gillade, och således gör de det i Dungeons & Dragons.

Så nog är Tolkiens romaner urkällan till hur ickemänskliga raser skildras i fantasy. Att han skulle vara fantasyns fader har jag aldrig påstått. Men när Gygax och kompani spånade fram de första rollspelet, som influerat andra rollspel (även dom som inte vill erkänna det!), så kom mycket från andra källor, men hur alver, dvärgar och orcher skildras kommer från Tolkien.

Erik

Erik
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Urkällan!

och fjantasyns alver och dvärgar har mycket litet med folktron och den nordiska mytologins alver och dvärgar att göra och mycket med Tolkiens.
Med tanke på att Tolkien själv hämtade massor av inspiration från t.ex. nordisk mytologi(t.ex. går alla namnen på Dvärgarna i Bilbo att hitta i Sorres Edda) och från Keltisk mytologi(många hävdar att Tolkiens Alver är hämtade nästan rakt ifrån Tuatha de Danan som slogs mot den enögda Guden Fomori(stor öga?!?! ringer en klocka?!?!) så skulle jag säga att Tolkiens och även Fantasyns alver har en väldans massa med legender och folklore att göra även om man hämtat inspirationen från Tolkien även om det då är i andra hand.

Sen hittar man självklart abrovinker i olika spel men var inspirationen till dessa hittas är väl svårt att sia om.

C.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Urkällan!

Med tanke på att Tolkien själv hämtade massor av inspiration från t.ex. nordisk mytologi(t.ex. går alla namnen på Dvärgarna i Bilbo att hitta i Sorres Edda) och från Keltisk mytologi(många hävdar att Tolkiens Alver är hämtade nästan rakt ifrån Tuatha de Danan som slogs mot den enögda Guden Fomori(stor öga?!?! ringer en klocka?!?!) så skulle jag säga att Tolkiens och även Fantasyns alver har en väldans massa med legender och folklore att göra även om man hämtat inspirationen från Tolkien även om det då är i andra hand.
Fast detta motsäger egentligen inte att Nightowl har rätt när han kallar Tolkien för urkällan till standardfantasyns ickemänskliga raser. Går man längre tillbaka än Tolkien delar källorna upp sig, enligt ditt exempel i nordisk respektive keltisk mytologi. Alltså är Tolkien den äldsta källan där alver, dvärgar, orcher och hober/hobbitar/halvlingar/halvlängdsmän/kender förekommer tillsammans och i något som liknar modern fantasyform. Därmed kan man kalla hans koncept för urkälla även om individuella drag därur kan härledas från olika äldre håll.
Även drag ur keltisk och nordisk mytologi kan härledas från andra källor, jämngamla eller äldre och från varandra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fantasy-Mengele

sen är det väl inte helt politiskt korrekt med dylik raslära såsom 4-delsorch osv.
Det minst politiskt korrekta är väl att påstå att halvraser ska vara förknippade med brister och nackdelar; såsom att de ska vara infertila. På så vis så hålls raserna så "rena" som möjligt.

Jag personligen föredrar så mycket interracial sex som möjligt, både i den här världen och påhittade sådana. Dels så symboliserar det att kärleken är blind och överskrider alla gränser, och dels så suddar det ut idén om att renrasighet vore ett självändamål.

Jag är lite kluven inför Chronopias halvalver. Liksom, i boken så står det att alver är tjusiga att se på, men att de med människomått har kalla hjärtan och att alla relationer med dem slutar i tragedier, samt att avkomman mellan alver och människor äger de sämsta sidorna hos båda föräldrarna. Det är rena rama Mengele, egentligen, men å andra sidan så har ju alla jag någonsin spelat med tyckt att det är just detta som gör halvalverna till en av de ballaste raser som finns i något rollspel, så ibland är det skillnad på teori och praktik. Halvalverna äger, helt enkelt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Fantasy-Mengele

Mitt inlägg var menat som ett skämt egentligen.

Faktum är att jag tycker det leder till mer problem än nytta i rollspel om alla raser kan blandas med varandra.

Att avkomma mellan skilda raser/arter(kan inte riktigt definitionsskillnaden) är väl inte ovanlig. Se t.ex. på avkomman av häst och åsna, alltså en mula, som är infertil.

C.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Urkällan!

Fast detta motsäger egentligen inte att Nightowl har rätt när han kallar Tolkien för urkällan till standardfantasyns ickemänskliga raser.
Jo, faktiskt. Om du skriver en uppsats om Snorres Edda är det fortfarande Eddan som är källan, din uppsats är "bara" litteratur, även om någon senare i ett annat sammanhang använder din uppsats utan att gå tillbaka till källan.

Eftersom rollspelen från början var inspirerade av Tolkiens stil har vi en tendens att utgå från den fantasygenren och att se all fantasy genom "glasögon med Tolkienlinser".

Gordeg
 
Top