Nekromanti Favorit kampanj

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Har bara en liten fråga, vilka är folks favorit kampanjer som de har spelat/spelledat i sina dagar, nu är jag kanske inte riktigt ute efter att alla ska skrika svavelvinter i munnen på varandra, utan att hellre ta upp hemmagjorda saker och gärna berätta i stora drag vad dom gick ut på.

Och egentligen så borde jag la nämna min favvo kampanj också, men jag vet faktiskt inte ifall det e någon som jag tycker har varit über mycket bättre än någon annan. Så det så!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Måste vara i kult...ingen egentlig kampanj, mer äventyr med samma karaktärer, men ändå...det har alltid varit en o samma historia i bakgrunden...den började vi spela -96 (?), men har tyvärr legat nere det senaste året...:(
(några Rp har dött under tiden, men ett par finns kvar från starten)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
FSS-kampanjen

En SF-kampanj som vår spelledare påbörjade någon gång -91. Jag kom in -92. Vi började med Mutant RYMD som system men genom åren så har vi byggt vårt eget regelsystem. Vi bröt upp kampanjen 2000 efter att vi började tröttna på våra rollpersoner. Idag skulle mycket väl kunna fortsätta spela i den kampanjen. Speciellt då vi inte avslutade sista äventyret.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Det är faktiskt hela 4 kampanjer som jag helst vill lyfta fram.

4. Rolemaster 1986-1990. Nästan varje helg 8-10 timmar.
Vi var unga och röjde rejält i Middle Earth. Min och Lasses karaktärer blev ruskigt mäktiga. Vi blev en kraft att räkna med i världen och Häxmästaren avrättade oss till slut. Då hade vi dödat balrogen, 4 av nazgulerna mm (vet inte om jag idag som spelledare hade tillåtit detta)

3. Jag spelleder en warhammer kampanj "Enemy within" med otaliga sidospår 1998-. Ruskigt kul med 2 nybörjare och en medelålder på oss nördar runt 32. Denna kampanj är ej avslutad, väntar på "Empire in chaos" modulen. Under kampanjen har en karaktär blivit utsedd av en kyrka som deras guds champion på jorden. De har besökt dödsriket, pissat i pentagram, raserat ett slott och en stad mm.

2. En Twilight: 2000 kampanj 1987-1991. Alla moduler om Polen vävdes ihop till en gigantisk kampanj med Krakow i centrum. Spelarna tog med tiden över en bar och drev den under 2 år innan KGB sprängde den under en NATO reunion kväll. Jag besökte Krakow nu i våras och det var en konstig känsla, jag fick ständiga deja-vu känslor.

1. Monsterkampanjen som jag valt att kalla den av 2 anledningar. Först pga karaktärerna: en hobnekromantiker, en halvrese, en minotaur, en karkion, en vargman var med under större delen av kampanjen. (några vanliga karaktärer fanns dock), sedan pga dess omfång: 1987-1992 och första 3 delarna av Svavelvinter + hela Dragonlance + Barbia och Torshem vävdes ihop.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Re: men vad handlade den om [nt

FSS handlade om ett gäng legosoldater som hade en firma kallad just FSS. Gruppen blev anlitade av en inte alltför okänd Saberhagen från början och därefter bar det av genom olika äventyr. Hamnade i mycket trubbel med maffiagrupper, olika stora korporationer och varelser från andra dimensioner. Revolutioner, krig och polisverksamhet. Personliga agendor hos rollpersonerna där bakgrunden i RPnas liv spelade in mycket. Vi hade en längre tid en riktig ärkefiende som gäckade oss i bakgrunden. Alltså en salig blandning. Hela kampanjen vävdes ihop av flera köpta äventyr och en hel del självskrivna.
En så lång kampanj glömmer man naturligtvis inte. Det händer även fortfarande idag när vi spelar, att vi felaktigt kallar varandras rollpersoner vid de namn som förekom i den där gamla FSS-kampanjen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Ah! T2000 och Polen. Bästa kampanjmaterialet under 80-talet. Spelades under en hel sommar 90 eller 91 har jag för mig.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
En kampanj till en hemmagjord värld med Drakar och Demoner Experts regelsystem.

Jag spelade den unga magikern Zargus som äventyrade tillsammans med dvärgen Olof Smaragdus och tillsammans letade vi efter en skatt och många saker hände under kampanjen och det hela slutade med att vi startade en ölstuga. Extra roligt var det att vi byggda ölstugan på en plats där en person som vi träffade i början av kampanjen hade sitt bageri, jag tror att bageriet brann upp eller något sådant.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Enemy within... En kanonkampanj... Det bästa jag spelat. Fast det var länge sedan nu... *suck*

/Honken
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Håller med dig om att T:2000 materialet höll väldigt bra klass, nästan i en egen division. De håller än även om åren passerat som de handlade om.

Riktigt bra var även Red Star/Lone Star och Armies of the night modulerna.

Suget efter att spela T:2000 igen växer för var dag.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Den kampanj som både jag och mina spelare uppskattade mycket. Sjävla inledningen var väldigt enkel, en trollkarl behövde några ingredienser för att kunna utföra en magisk ritual och rollpersonerna blev förståss anställda. Resten av äventyret (eller kampanjen beroende på hur man ser det) improviserades helt, vilket i kombination att äventyret var så uppskattat gjorde att det spelades om något år senare (med en del ändringar förståss)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
SRR-kampanj i första åldern...

...var helt klart den kampanj som var roligast att spelleda. I stort gick den ut på att RP var noldoalver som var med lite här och där i historien genom hela första åldern, med varierande motiv. Tyvärr avslutades aldrig kampanjen, men den var iaf tänkt att avslutas med ett i det närmaste filosofiskt äventyr om vad som är gott och vad som är ont.
 
Top