Nekromanti Favorit i repris: coola äventyr som inte finns än!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
BroderFluff;n18195 said:
Stealing the Perfection of Ten Thousand Things
Stealing the Perfection of Ten Thousand Things var faktiskt inte ett äventyr, utan det var titeln på första avsnittet i den anime-serie som Bandai skulle göra baserat på Skymningshem: Andra Imperiet.

Avsnittet var tänkt att samla ihop huvudpersonerna; en iynisisk tjuv, en tempeltjänarinna på pilgrimsfärd, en cacaoisk smugglare, en mecha-pilot och en mystiker. Ståryn börjar med ett inbrott och konststöld, men då tjuven är iynisin och tokbra på kung fu så hade lokala ordningsmakten inte en chans, så tempeltjänarinnan och mystikern jagade efter tjuven. Tjuven var ju dock i maskopi med mecha-piloten och smugglaren och ett-tu-tre, mitt under den coola fajten i lastrummet precis före reklamavbrottet, så dånar smugglarens rymdskepp iväg med allihopa ut i rymden.

Det innebär förstås att hela gruppen anklagas för att vara i maskopi, och de jagas därmed av rättvisan genom ett asteroidbälte innan de hamnar mitt i vägen för en tikanarisk rymdflotta. Stort rymdkrig utbryter när polisflottan pangar på för fullt och den iynisiska tjuven lyckas övertyga den tikanariska rymdflottan (som också är iynisin) att hon är hemlig agent och håller på att fly eftersom hennes täckståry har avslöjats, och den tikanariska rymdflottan öppnar förstås eld tillbaka. Smugglarskeppet undviker att mosas mellan två rymdflottor och slinker igenom en portal med stöldgods, mystiker och tempeltjänarinna och hamnar i ett smugglarnäste i Brae Fild, där mystikern och tempeltjänarinnan upptäcker att de också är efterlysta och inte har något annat val än att stanna ombord.

Mystikern var den ende manlige huvudpersonen, och han var typ lika gammal som de övriga personerna ihop och alla kallade honom bara för "farfar". Titeln var en japansk ordlek som bland annat lekte med siffersystemen i japanska, men jag kan för allt i världen inte minnas hur den skulle utläsas.

Det blev inget av serien, eftersom det var ett aprilskämt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Kill six billion demons (Ett äventyr för level 13-15)

Uppföljare till All Necromancers Must Die! och den 5:e och avslutande delen av Männen i det höga slottet kampanjen.

När det här äventyret börjar har spelarna tillgång till de flygande städer de har befriat under förra äventyret, All Necromancers Must Die! Om någon av Männen i det höga slottet överlevt konfrontationen i slutet av förra äventyret har de flytt och kommer endast dyka upp igen om spelarna jagar dem. Där Det höga slottet kraschade och detonerade med en necromantisk explosion i slutet av förra äventyret har en spricka öppnats ner till helvetet och demoner väller ut i världen. Explosionen har också förgiftat världen, inget växer mer och ett moln av aska blockerar ut solen. Marken på de flygande städerna som flyger ovanför askmolnen är de enda ställen där människor fortfarande kan leva. Karaktärerna kan nu försöka slåss mot demonerna, rädda flyktingar, försöka få bort askmolnet eller på andra sätt hjälpa världen. Men efter ett tag är det klart att ingenting stoppar demon armén som väller ut ur hålet genom dimensionerna. Spelarna kommer för eller senare komma på att kraftkällan som drev det Höga slottet är vad som håller revan mellan dimensionerna öppen och att denna hålls av demon herren Mephistopheles. Karaktärerna måste ta sig in i helvetet och förstöra kraftkällan innan världen är täckt med demoner. De kan göra detta antingen genom att smyga in själva, genom att låtsas förhandla med Mephistopheles demoniska rivaler eller genom att flyga sin armada av flygande städer rakt in i helvetet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vimes;n18197 said:
Secretly We Are Goblins
Secretly We Are Goblins var ett äventyr till Steve Jackson Games GURPS Goblins och det bör gå till historien som första och enda gången som ett publicerat äventyr baserats på Det susar i säven. För det är precis vad det är: SWAG byter helt enkelt ut vesslorna som försöker ta över Paddeborg i Det susar i säven mot rollpersonerna, som ju är goblins, och som också försöker ta över Paddeborg. Alla spelledarpersoner är som de brukar vara, grävlingar, vattensorkar, kaniner, ekorrar et cetera, och för att passa in i det här lantliga samhället måste goblinsarna, som ju är rollpersonerna, klä ut sig till vesslor.

Det är precis lika hysteriskt som det låter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nils of Light;n18027 said:
Motorcykelbaren i Hell Town
The Biker Bar in Hell Town var första äventyret till Renegade Nuns on Wheels, expansionen till Macho Women With Guns. Det kan bäst beskrivas som en riktigt våldsam roadmovie fast utan väg. Eller jo, det finns en väg utanför nånstans som ens bikernunnor åkte på innan de hamnade på den där motorcykelbaren i öknen. Men de kommer inte riktigt iväg från den, eftersom saker händer hela tiden. En vietnamveterankongress får krigspsykos, en hel bunt med pensionerade superhjältar har ångest över att ingen längre hyllar dem, The King och The Little Guy (vars karaktärporträtt liknar Elvis respektive Axl Rose) är på väg till Vegas för en comeback-turné när en mormonsk presidentkandidat försöker utrota denna vedervärdiga ondska, en predikant besatt av en demonängelhybrid dräller in, och som pricken över I kommer FBIs insatsstyrka ledd av Agent Orange in.

Så i stort sett består äventyret av fyra hysteriska lagom omotiverade eldstrider på en bikerbar, där rollpersonernas bikernunnor kan röja loss.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemligheterna bakom tavernan Katten & Gurkan
Reddokk Fheg said:
I stad efter stad har värdshus med samma namn börjat dyka upp. Fenomenet verkar slumpmässigt i allt från större städer till byar har dessa värshus och tavernor dykt upp. geografist är det lika slumpmässigt, det vrkar inte finnas något mönster bakom.
Det enda som är gemensamt är att på alla ställen där Värdshus eller tavernor med namnet Katten och Gurkan dykt upp är att strax efter de etablerat sig där så har staden eller byn drabbats av dåliga tider och olyckor. folk har förändrats, blivit brutalare. Broder har vänt sig mot broder, upplopp har startat. En tryckt olycksbådande stämning har spridit sig, en känsla av överhängande fara, paranoia verkar drabba var och varannan.

Vad är det som händer? vad kan Rollpersonerna göra? märker de ens sambandet eller måste någon hjälpa dem att inse det? och även om de inser detta, kand e göra något?
Vilka makter ligger bakom Katten och Gurkans oskylldiga fasad?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Voldstagg13;n18330 said:
Nöjenas öken
I västra Sahara ligger Waheed Al-Quarn och precis vid kusten har Hitler sitt Golden Swastika Casino. Ett turistparadis för de allra rikaste som där kan njuta av den bästa service tredje riket kan bjuda på, så länge du har guld att satsa på Rouletten det vill säga. Casinot döljer dock en hemlighet: guldet som tjänas in används för att gjuta gyllene supervapen som kommer att göra Rommels ökentrupper omöjliga att stoppa. Rollpersonerna är delar av en allierad supertrupp av agenter som är där för att ta reda på vad som egentligen händer på casinot, ta reda på varför det ligger en italiensk ubåt i bukten utanför och som vanligt, om möjligt: döda Hitler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nils of Light;n18436 said:
Spill kaffe och dö
Spill coffee and die! var ett gratisäventyr som Margaret Weis Production släppte till Smallville RPG, och som i sin tur började som ett demonstrationsäventyr för GenCon. Det var snabbspelat och var klart på ett par timmar och var till för att visa på grundmekaniken i deras Cortex Plus Drama-system. Lex Luthor, Clark Kent/Superman, Lana Lang, Louis Lane och Kara Zor-El/Supergirl allihopa jobbade på Daily Planet och att normalt kontorsbråk om exempelvis kaffespill, tomma kaffebryggare, toalettockupation etc skulle eskaleras till superkraftnivå – responsen på att Kara spiller kaffe på golvet i köket är givetvis inte att Lex skriver en arg lapp, utan att Lex tar fram sitt powerarmor för att ge den kaffespillande uppstudsiga praktikanten en rejäl hurring – vilket förstås innebär att kontorstyrannen får en käftsmäll in i kopiatorn.

Äventyret slutade med att kalabaliken var total på kontoret då redaktionschefen Zod ("Kneel before Zod!") kom tillbaka från lunch, såg röran och bestämde sig för att STRAFFA DE SKYLDIGA. Mer kaos inträffar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
Reddokk Fheg;n18454 said:
Vindvandrarens återkomst
Det är en solig dag och vännerna är ute på picknick. De har just brett ut filten under Stora Eken på Ängen, och plockat fram te och kaffe och och bröd och kakor och frukt och allt annat som hör en bra picknick till när en man med yvigt skägg, slokande filthatt och enorm grön mantel dimper ner pladask mitt ibland dem. Det är Vindvandraren, den största lufttrollkarlen någonsin (som kan tala alla fåglars språk, frammana rök ur ingenting och göra sig lätt som ett löv och flyga bort med vinden), som har återvänt till Gröna Dalen. Det står klart för Jägarflickan, Grävlingen, Trasken och alla de andra Vännerna i Gröna Dalen att nya äventyr är att vänta...

Vindvandrarens återkomst är en del i konventsäventyrsserien Vännerna i Gröna Dalen.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
obak;n18263 said:
Maktens Korridorer
Karaktärerna är mindre gudar i Den Himmelska Byråkratin, i den operativa enheten under Byrån För Abstrakta Rum. Efter en lång dag på jobbet där de arbetat med att åter igen kartlägga Den Evigt Föränderliga Labyrinten Av Rätt Och Fel gör de sig redo för lite after work med himmelskt vin och avkoppling på den lokala tavernan. Innan de hinner klocka ut så kommer det dock in ett stort larm om att Kejsaren har gått vilse i en ovanligt snårig tankegång och behöver himmelsk assistans att nå en slutsats.

Karaktärerna måste ge sig in i Kejsarens tankevärld, röra sig genom sneda tankegångar, dåligt underbyggda resonemang och undvika att hamna i skottlinjen mellan olika idéer och normer. De hittar Kejsaren i ett stökigt rum långt nere i källarkomplexen av hans sinne, där han låter olika principer mäta sina krafter mot varandra i en evig arenastrid. Kejsaren säger att han behöver en absolut princip som kan vägleda honom i hans styre, så att vad han gör alltid blir gott och rätt, men att ingen princip han hittar vekar tillräcklig.

Hur karaktärerna löser det hela är upp till dem. De kan t.ex. stödja någon av principerna så att den vinner striden och kan bli vägledande, övertyga Kejsaren om att absoluta principer aldrig är helt goda eller bra på att vägleda beslut eller bara kidnappa Kejsaren och föra honom ut från sin egen tankevärld.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fjodor Pollett;n18458 said:
Sagan om Kohagens Åkersork
Sagan om Kohagens Åkersork är den tredje delen i serien Härskar-Ingen (de första delarna är Sagan om Ingen och Sagan om de Två Hornen) till Mouse Guard. Kriget mot vesslorna är på väg mot sitt klimax, och Låsby belägras av vesslorna. Enda hoppet för musgardet och Gwendolyn är en allians med åkersorkarna, och musgardisterna skickas ut genom en sidotunnel för att resa till Kohagen och övertala dem att ge sig in i kriget.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,165
BroderFluff;n18195 said:
"Man kan inte vinna i rollspel"
Var ett kobayashi maru inspirerat scenario till Exalted 1ed skapat av en bitter spelledare som var less på att se sina rälsade äventyr förstörda av fritänkande spelare som kunde reglerna bättre än han själv och deras sönderoptade rollpersoner.
Äventyret, eller egentligen fisktanken går ut på att ge spelarna tillräckligt med rep att hänga sig själva med, allt motstånd är så fruktansvärt underdimensionerat att strid och konflikter är fullständigt meningslösa. Vad än spelarna sätter ut för att göra klarar de av utan problem och innom en vecka beräknas de ha lagt världen för sina fötter. Efter det händer precis ingenting och spelledaren uppmanas att hålla alla beskrivningar så korta och torra som möjligt.
Problemet med äventyret var att i vissa fall hade folk faktiskt kul och spelledaren drogs med i spelarnas kreativa vansinne. I andra fall så förbrukade spelledaren fullständigt allt förtroende och sattes på spelarbänken på livstid.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Cybot;n18045 said:
Irrvägar
Irrvägar var äventyret mellan Vildhjarta och Snösaga till DoD6, och följde ungefär samma upplägg. Tekniskt sett var det ett antal platser i en stor träskmark som man slumpades runt mellan tills träsket (spelledaren) tröttnade och man mötte den sista utmaningen.

Det var egentligen ett rätt menlöst äventyr och kändes rätt mycket som den sämre uppföljaren. Det hade inte Vildhjartas mysighet och ledde inte direkt någonstans heller, så det är inte att undra på att Irrvägar helt enkelt ignoreras i Riotminds första stora DoD-äventyrssaga.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Koboldens längtan var det första äventyret en kompis till mig skrev. Tänk dig att du är en knapp meter lång och kär i skolans snyggaste: en röd drake i klassen ovanför. Hur i hela friden ska du bära dig åt för att det ska bli ni två grottbalen?

Min kompis började karriären med D&D 3.5 så det var det äventyret blev skrivet för också. Det bestod basically av ett par olika ganska raka spår man kan välja mellan. De hade några encounters vardera, och nåt slags system för att se vem draken fattade tycke för (det kunde bli någon annan av rollpersonerna).

Om jag minns rätt bestod partyt förutom kobolden av en gnoll, en beholder, en umber hulk (som hette Lassie!) och en drow.
 
Top