Nekromanti Favorit citat

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Skriv ditt favorit citat här! Min favorit är:

Jag skulle hellre vara en fattig i ett hus fullt med böcker än en konung utan lust att läsa.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Är tämligen svag för en Schopenhauer-citat som är något i den här stilen:
"En sanning går igenom tre stadier. Först är den allmänt hånad, sedan blir den hetsigt angripen för att slutligen ses som självklar och uppenbar."
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
"Folk är dummare"
alternativt
"Man måste chansa. Det är alltid 50% när man chansar."

Källa okänd, men båda används flitigt av undertecknad.

/Magoo
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Favoritcitat

Spelet Alpha Centauri är en guldgruva när det gäller bra och tankevärda citat, det intressantaste är faktiskt att de är påhittade. Här kommer mig personliga favorit:

"As the Americans learned so painfully in Earth's final century, free flow of information is the only safeguard against tyranny. The once-chained people whose leaders at last lose their grip on information flow will soon burst with freedom and vitality, but the free nation gradually constricting its grip on public discourse has begun its rapid slide into despotism. Beware of he who would deny you access to information, for in his heart he dreams himself your master. "
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett av mina favoritcitat är:
"Det finns många udda personer i vår herres hage."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Västerländsk reporter: "Mr. Gandhi, what do you think of western civilisation?"
Gandhi: "I think it would be a very good idea."
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Mitt bästa citat är i min footer. En liten variant pa den, som jag sagt nagon gang, och folk börja citera mig med är:
"Creativity is born from boredom."
Om jag ska fortsätta pa egotrippen sa har folk börjat citera mig för
"Xomeone will have to do it."
(Xomeone = exclusive someone (me), i likhet med xor. OK 1000 geekpoäng min väg. 10000 till dig om du fattade det direkt.)


Jag har feber och tar inget ansvar för mina inlägg!
 

Eri-sama

Veteran
Joined
20 Jun 2008
Messages
3
Location
Sverige, Norden
Re: Favoritcitat

"An eye for an eye and the world would go blind." - Ghandi

"The tool is only as strong as the user. An expert with a stone can kill a novice with a kunai." - Naruto, Sasuke

"Kira is childish and hates to lose; I know this, because I am also childish and hates to lose." - Death Note, L
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
""It's 120 miles to chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of ciggarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses"
"Hit it""

'Joliet' Jake och Elwood Blues strax före den stora biljakten...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag gillar något Cicero sa: "Jag är en människa. Inget mänskligt är främmande för mig". I en tid där den Andre gärna skildras som radikalt Annan, framhäver den en mänsklig universalism som jag finner ganska sympatisk.

Annars har mina favoritcitat mest med filosofi att göra. Här Maurice Merleau-Ponty, om fåfängan i debatten mellan så kallad "realism" och "idealism": "Vi får alltså inte fråga oss om vi verkligen varseblir en värld, vi måste tvärtom säga: Världen är detta som vi varseblir."
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Gud jag har en djungel av citat och alla kan anses vara favoriter för mig... Men just i detta ögonnablick kommer jag inte på mina Verkliga favoriter... så håll till goda med följande:

"Stand Up, and be recognized" - Ur filmen Braveheart

"Det enda bekymret är Döden, allt annat går att lösa" - filmcitat det också, dock minns jag inte filmens namn... :gremfrown:

Citaten är BTW sådana som jag personligen använder som inspiration när jag tycker livet är mer än pest... :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"På den förekomna fordran och önskan av en stor majoritet av medborgarna i dessa Förenta Stater, utropar och förklarar jag, Joshua Norton, tidigare i Algoa Bay, Cape of Good Hope, och nu under de senaste gångna 9 åren och 10 månaderna i S. F., Cal., mig själv Kejsare av dessa F.S., och i kraft av den myndighet som därigenom tillfallit mig, beordrar och befaller representanterna för de olika staterna i Unionen att samlas i Musical Hall, i denna stad, på den första dagen i nästa februari, för att där och då göra sådana ändringar i Unionens befintliga lagar som kan förbättra de plågor som landet lider av, och därmed förmå tilltro att finnas, både hemma och utomlands, till vår stabilitet och integritet."

Norton I, kejsare av Förenta Staterna och beskyddare av Mexico.

"My God. I haven't been fucked like that since grade school."

"I want to have your abortion."

Båda av Marla singer

"You gotta think about it like the first time you got laid. You gotta go: 'Daddy, are you sure this is right?' "

Tank Girl
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Två mer personliga från släkt och bekanta än från någon kändis:

"Om alla tänker på sig själva blir ingen bortglömd."

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker."

/ Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Freedom is merely privilege extended, unless enjoyed by one and all"

- Billy Bragg, ur Internationalen

"Glädje är ett av de mest iögonfallande kännetecknen för Sovjetunionen"

- Stalin

"Vi lever, inte som vi önskar, men som vi kan"

- Mencius

”Let me say only this much to the moral issue involved: Suppose Germany had developed two bombs before we had any bombs. And suppose Germany had dropped one bomb, say, on Rochester and the other on Buffalo, and then having run out of bombs she would have lost the war. Can anyone doubt that we would then have defined the dropping of atomic bombs on cities as a war crime, and that we would have sentenced the Germans who were guilty of this crime to death at Nuremberg and hanged them?”

- Leó Szilárd

"Ask ten different scientists about the environment, population control, genetics, and you'll get ten different answers, but there's one thing every scientist on the planet agrees on. Whether it happens in a hundred years or a thousand years or a million years, eventually our Sun will grow cold and go out. When that happens, it won't just take us. It'll take Marilyn Monroe, and Lao-Tzu, and Einstein, and Morobuto, and Buddy Holly, and Aristophanes… All of this, all of this was for nothing. Unless we go to the stars."

- Sinclair, Babylon 5



- Ymir, vaddå bara ett?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Favoritcitat

Ymir said:
"Freedom is merely privilege extended, unless enjoyed by one and all"

- Billy Bragg, ur Internationalen
Billy Bragg är annars ett ymnighetshorn vad gäller citat som inte bara är humoristiska och välformulerade utan även tänkvärda. Min favorit är nog "The revolution is only a t-shirt away". :gremgrin:

/Anders, stort BB-fan
 
Top