Nekromanti Favoritäventyr

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag minns ett Kultäventyr från Sinkadus som utspelade sig i Brixton i London. Det var väldigt kul att spelleda tyckte jag då. Har dock inte läst det sedan dess.

Armies of the night till T:2000 var ett höjdaräventyr, men som alla T:2000 äventyr är det mer en kampanjmodul.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kom på ett till!

Det nämns en massa Sinkadus-äventyr, och jag minns som i ett trollslag ett Kult-scenario jag blev stormförtjust i. Jag tror att det var ett konventsscenario från början...

Jag kommer inte ihåg vad det hette, och jag kan inte berätta något om handlingen utan att spoila äventyret så... eh, men någon annan kanske vet vilket jag menar och kan berätta vad det heter. Det var när de hade äventyren på lite billigare papper i mitten av tidningen.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Järnringen

Hah! Min spelgrupp var den första på GothCon som klarade Striketeam Luna, pga att de andra sprängde sig själva ut i rymden...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Järnringen

Hah! Min spelgrupp var den första på GothCon som klarade Striketeam Luna, pga att de andra sprängde sig själva ut i rymden.
Vem hade ni som spelledare? Vissa var ju... snällare än andra.

Inte sant Yassilus? :gremwink:

/Joel - som bara hade en grupp som inte käkade vakuum.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Jag kom på ett till!

Det nämns en massa Sinkadus-äventyr, och jag minns som i ett trollslag ett Kult-scenario jag blev stormförtjust i. Jag tror att det var ett konventsscenario från början...
Det hette inte "eko från det förflutna" eller nåt sånt? Om man ska nämna något som inte spoilar för mycket, så var öppningsscenen i tunnelbanevagn?

/Joel
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Järnringen

Har ingen aning om vad spelledaren hette. Men med tanke på att vi inte avlossade ett enda skott eller använde annat explosivt för att klara slutet kan nog inte "en snäll spelledare" förklara saken (så länge det rör vakuum-utsug alltså).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Järnringen

Har ingen aning om vad spelledaren hette. Men med tanke på att vi inte avlossade ett enda skott eller använde annat explosivt för att klara slutet kan nog inte "en snäll spelledare" förklara saken (så länge det rör vakuum-utsug alltså).
Den enda gruppen som klarade det med mig som spelledare, var de som smög runt och saboterade luftslussarna, släckte ljuset, startade en brand inne i rymdbasen, högg tag i de två som skulle tas till fånga och sprang som bara attan.

De spelade sista passet på Gothcon.

/Joel
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
En utsikt

"En utsikt" på GothCon var nog det bästa konventsäventyr jag någonsin spelat. Otroligt skön känsla från början till slut, och en riktigt grym uppvisning i att man inte behöver razider, mutationer, orcher, demoner, stora vapen, ockulta förmågor eller liknande för att lyckas bra.

Jag har för övrigt aldrig spelat något köpt äventyr...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Järnringen

Jupp, det var min grupp... Jag spelade tyvärr den tråkiga medic-fjollan.
Ni skötte er utmärkt, både rollspelandet och tänkandet. Jag håller med om den karaktären du fick var lite väl tydlig utfyllnad. Du hade helt enkelt otur på den punkten. Hur som helst gjorde något av situationen, till skillnad från en av de andra spelgrupperna, där spelaren till den rollpersonen, mest satt tyst i ett hörn och tittade på.

Nåja, jag får hoppas att ni hade någotsånär roligt ändå och att vi ses på nästa Gothcon. Då är det fullt möjligt att jag arrangerar något eget.

/Joel - som hitills bara har lita vaga aspretentiösa planer...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har någon sett mitt troll?

Jag älskar 'Har någon sett mitt troll?'. Det är ett av de få färdigskrivna äventyr jag verkligen tycker om.

Favoriten är förstås det egna konventsscenariot 'De utan hjärtan', men det kunde man väl räknat ut med röven och en bit krita, typ.

- Ymir, föredrar hemlagat
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Järnringen

Hmm... enligt Yyrkoon gjorde du tydligen fel som tog in "extraspelaren". En av våra spelare var nämligen inte med, pga att hon trodde att scenarit var för fyra pers, och det var det ju tydligen. Medicen var bara utfyllnad för en grupp som verkligen ville vara fem. Men och andra sidan tillförde denna "extraspelare" väldigt mycket till spelet...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jag kom på ett till!

Ja det stämmer! Det är nog en av de bästa rollspelssessioner jag haft. Slutet tar i lite väl mycket kan jag tycka, men förutom det är det sanslöst bra och får med massor med mina favoritingredienser trots att det är så kort.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Några favoriter

Jag tyckte om äventyret som följde med Krilloan-boxen till DoD. Kommer inte ihåg vad det hette men det handlade om ett hemligt sällskap och inkluderade resor till andra dimensioner. Det var det första tryckta äventyret jag spelledde och jag har inte läst det sedan dess, så det kan möjligen påverka mitt omdöme.

Fast det bästa äventyret som jag någonsin spellett är Vildhjärta. Det vill jag verkligen spelleda igen.

Överlag tycker jag att de senaste årens äventyr till DoD6 och Mutant håller otroligt hög klass. Eldsjäl är typ det sämsta, men det är fortfarande en gedigen produkt. Lägsta-nivån är med andra ord väldigt hög bland våra svenska rollspel.

Ett av de sämre äventyren jag läst (men ej spellett, av förklarliga skäl) är faktiskt Maktens skugga (som ingick i Jarlamodulen till Eon). Det var en enda lång gäspning att läsa igenom. Totalt oengagerande.

Någon har tidigare nämnt The Sunless Citadel till D&D. Det var rätt trevligt faktiskt. En standarddungeon som inte bjuder på några överraskningar, men i ett trevligt format. Det är ett utmärkt exempel på ett lysande nybörjaräventyr. Tyckte även att introduktionsäventyret till Mutant: UA var ganska trevligt, om än kort och rätt basic. Fast det går att utveckla otroligt mycket om man är en erfaren spelledare som kräver mer.

/Vulf
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Mitt absoluta favoritäventyr...

Jag vet inte vad han som var spelledare vill kalla äventyret. Men det gick ungefär såhär. Det var fyra spelare inklusive mig. Vi satt på ett värdshus och pratade gamla minnen i flera timmar. Slut.
Spelledaren vart ganska frustrerad då min rollperson samt en annan spelares rollperson satt och diskuterade gamla minnen, konst, viner och landets politik (Eon; Asharien) hela tiden. Det var ju två till spelare med som utförde "äventyret", vad det var minns jag inte.. jag var för upptagen med att prata inrikespolitik med en "ung" människa för att dra mig ut mitt i den kalla och mörka natten.

Aldrig haft ett roligare äventyr.. undrar om jag tackade spelladaren...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Järnringen

Hmm... enligt Yyrkoon gjorde du tydligen fel som tog in "extraspelaren". En av våra spelare var nämligen inte med, pga att hon trodde att scenarit var för fyra pers, och det var det ju tydligen. Medicen var bara utfyllnad för en grupp som verkligen ville vara fem. Men och andra sidan tillförde denna "extraspelare" väldigt mycket till spelet...
Hum, hum. Jag fick fem spelare av Yyrkoon. Jag spelledde fem spelare. Jag hade inte det minsta hand anmälningar eller fördelning av spelare. Måste varit en miss i kommunikationen.

Nåja, er extrakille (soldaten var det va?) gjorde ju utmärkt ifrån sig som tvättäkta drygo och arrogant skitstövel, vilket var vad han satsade på. :gremwink:
Så lite tur i oturen vågar jag nog påstå att ni hade.

/Joel
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
det är ju en jättebra fråga!

villka favis äventyr olika folk har.

för mig blir det Twilight Calling för gamla dungeons and dragons.

Ett härligt sago myt äventyr med drömsk känsla av andra världar, väldigt mysigt och häftigt.

sen "Det gyllene svärdet", men jag vet inte om det har publicerats än :gremsmile:

Bombu
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
A hard rain's a gonna fall

Lagen i Trinidad till Western, som jag spellett en gång i tiden är bland de bästa, men
A hard rain's a gonna fall från årets GothCon med sin übercoola inledning, stilsäkert parodiska stil, hysteriskt roliga karaktärer och annorlunda landskap utkonkurerar det mesta, och om man dessutom har turen att få spela det med en av de bästa sl:s jag någonsin träffat har vi lätt mitt bästa rollspelsminne.

:p ibland kan man inte låta bli att ordbajsa :gremgrin:
 
Top