Nekromanti Fattiga, rika, Coca Cola, och annat

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Re: En ny Exoplanet har hittats

Marukusu said:
...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Jag tror att den högsta prioriteten Sverige har när det gäller att spendera jordens sinande resurser är att lägga det på melodifestivalen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: En ny Exoplanet har hittats

"Jag tror att den högsta prioriteten Sverige har när det gäller att spendera jordens sinande resurser är att lägga det på melodifestivalen."

Bullcrap. Resurserna måste läggas på pridefestivalen, vi behöver mer glamour i det här skitlandet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: En ny Exoplanet har hittats

Marukusu said:
...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Jag tycker att man kan mata de svältande med de sjuka. Då löser vi två problem.

/Han som drar andras skämt
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: En ny Exoplanet har hittats

Gud vad bra, jävla skillnad det kommer göra. "Här har ni mat som vi tillverkade av pengar, jag hoppas det smakar och att antibiotikan biter. Nämen tog vår hjälpfond slut innan hela er samhällsekonomi förändrades? Osis."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En ny Exoplanet har hittats

Det fanns länge en helt seriös vetenskaplig teori som förklarade prevalensens av människooffer i den aztekiska kulturen med det faktum att aztekernas kost i övrigt innehöll alldeles för lite protein. De behövde desperat få i sig mer kött, så de hittade ursäkter att äta folk "Mictlantechutli kräver tio zapoteker på sitt altare nästa fullmåne!" "Okej, men vi kan gnaga rent deras kranier sedan, va?".

Det har senare framkommit att proteintillgången i aztekernas normala föda var fullt tillräcklig.

Beläggen för rituell kannibalism kvarstår, dock.

- Ymir, dagens intressanta fakta
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En ny Exoplanet har hittats

Marukusu said:
...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Det är inte resursbrist som gör att folk svälter, det är kass politik, handelshinder och korrupta regimer. Vi kan göra både och, utforska rymden och ta hand om folk här - samtidigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En ny Exoplanet har hittats

Tja, det är ju sant, och fel.

alltså, det är ju i varierande grad fortfarande så att resursbrist är en bidragande faktor till att folk svälter på många håll i världen. Länder i tex Sahelregionen och Oceanien hade varit betydligt mer välmående om de haft mer naturtillgångar att ta av. Och handelshinder och korrupta regimer och så, som du nämner, kan ju sägas bidra till resursbrist, men det är fortfarande resursbrist det handlar om.

Sedan att den rika världen har ett så groteskt överflöd av resurser att den kunnat föda hela resten av världen -och- utforska rymden, well, det är helt sant.

- Ymir, påpekar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En ny Exoplanet har hittats

Ymir said:
Sedan att den rika världen har ett så groteskt överflöd av resurser att den kunnat föda hela resten av världen -och- utforska rymden, well, det är helt sant.

- Ymir, påpekar
Det var naturligtvis delvis det jag syftade på. Resurser kan ju idag föras från vilken plats som helst på jorden till en annan, utan större problem (I köttdisken här i Bredäng finns till exempel färskt lamm från Nya Zeeland). Om den politiska viljan finns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: En ny Exoplanet har hittats

Arfert said:
utan större problem
Utom då möjligen att det blir svårt att kolla så att det man käkar faktiskt producerats under rimliga förhållanden, plus då de miljömässiga problemen med att transportera grejer över halva världen...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En ny Exoplanet har hittats

Transporter kräver ett fungerande vägnät, också. Coca Cola Company har visst sponsrat massor av vägbyggen i Afrika för att få goodwill - och för att se till att coca cola finns även på de mest obskyra orter man kan tänka sig, typ. Det är egentligen ett helt bisarrt modus operandi givet att nästan ingen på de här ställena har råd att köpa en burk cola, men likfullt finns den i butiker som annars i övrigt bara säljer typ rostiga U-landskonserver och sunkcigarettpaket. Det hela är lysande skildrat i Zhang Yimous 'Vikarien', där en hel skolklass i en kinesisk by delar på en colaburk.

- Ymir, tomatsoppadags!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: En ny Exoplanet har hittats

Det finns fult med coca cola fabriker i afrika och andra produkter ifrån multinationella företag produceras där. De flesta stora internationella företag "leasar" ju ut sin produkt till inhemska fabriker i landet. Under mina resor på Kenyas landbygd så kunde man se hus "målade" med reklam ifrån främst operatörbolag som typ "jambo" vilket var det största, företaget ägs delvis av Comviq om jag inte minns den "breafing" vi fick helt fel. Coca cola hus fanns också där och drycken är väldigt billig i afrika, billigare än både öl och ibland även vatten. Cigaretter köpte man styckesvis genom att stoppa i ett mynt i en automat. Samma märken där som överallt annars.

Med det sagt så tycker jag diskutionen som kommit igång är kul men är den inte lite off topic?

Personligen hoppas jag att vi utvecklar vår rymdteknik, inte i hopp om att bo på andra planeter utan snarare om den möjliga resursinhämtningen som kan finnas där. Strukturomvandlingen mot en ekoeffektiv marknadsekonomi är påbörjad och jag hyser inga tvivel om att människan med sin teknikutveckling kommer kunna leva på den här planeten flera generationer framåt. Jag är verkligen ingen malthusian.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: En ny Exoplanet har hittats

Herr Persson said:
Det finns fult med coca cola fabriker i afrika och andra produkter ifrån multinationella företag produceras där. De flesta stora internationella företag "leasar" ju ut sin produkt till inhemska fabriker i landet. Under mina resor på Kenyas landbygd så kunde man se hus "målade" med reklam ifrån främst operatörbolag som typ "jambo" vilket var det största, företaget ägs delvis av Comviq om jag inte minns den "breafing" vi fick helt fel. Coca cola hus fanns också där och drycken är väldigt billig i afrika, billigare än både öl och ibland även vatten.
Jag bifogar en bild från mina egna resor i Kenya. Skylten på bilden har, vilket kan anas i höger bildkant, blivit "sponsrad", och är egentligen dubbelt så stor.

Coca Cola äger allt i Kenya, i princip - inte bara monopoliserar de läskedrykerna, med sorter de inte erbjuder här, de säljer även vatten på butelj. Jag har bojkottat Coca Cola i över tio år, men i Kenya fanns det inte alltid alternativ - drick, eller törsta.
 

Attachments

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: En ny Exoplanet har hittats

Ja det stämmer. Liknande skyltar har jag sett i Kenya med samma typsnitt. Drack du något av whiskyn "Bond 07"? Den var väldigt populär att dricka har för mig att bolaget som tillverkar Bond 07 delvis ägs av famous grouse eller så säger de så bara för att sälja bättre. Väldigt äcklig var den iaf. Tyvär har jag i och med en datorkrasch tappat alla mina fotografier ifrån Kenya.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Utbruten deltråd

Sådär, då var den här deltråden utbruten ja, så kan båda ämnena diskuteras vidare på på varsitt håll.

Kram på er!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ähh, jag fattar inte varför det alltid är ett gnäll över att vi slösar pengar på rymdforskning, men ingen klagar på alla resurser som läggs på filmer som Avatar och Transformers, det vorde roligt om varje gång det diskuterades en ny film här på forumet, genast kom ett inlägg "tänk på de svältande barnen i Afrika". Rymdforskning är coolt! Mer rymdforskning!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
kefka said:
Ähh, jag fattar inte varför det alltid är ett gnäll över att vi slösar pengar på rymdforskning, men ingen klagar på alla resurser som läggs på filmer som Avatar och Transformers, det vorde roligt om varje gång det diskuterades en ny film här på forumet, genast kom ett inlägg "tänk på de svältande barnen i Afrika". Rymdforskning är coolt! Mer rymdforskning!
Själv tycker jag att storfilmer är ett långt större problem än rymdforskningen. Storfilmer är ensidiga och tråkiga, anpassade för vara bara precis så bra för såpass många att de kan tänka sig att betala för en biobiljett. Kulturell likriktning. Den enda "positiva" effekten blir i stort sett att delar av befolkningen i omkring två timmar får glömma vardagen en stund, något som lika gärna kan fixas betydligt billigare och med betydligt mindre resursslöseri. När jag köper onödiga saker, typ datordelar eller rollspelsböcker etc, så brukar jag tänka: "OK, nu har jag spenderat tvåhundra spänn här. Det motsvarar två biobiljetter. Kommer den här prylen att göra mig lika glad och nöjd som två biobesök?" Oftast är det fett värt det, för 50:- i timmen är ganska dålig mängd skoj per krona...


Rymdforskning, däremot, ger ju massor av positiva bieffekter. Det görs en jädra massa framsteg, och förutom då själva rymdforskningen så kommer ju en hel del av dessa framsteg förr eller senare även ut på marknaden, eller underlättar människors liv. Se bara på de material som tagits fram för rymdgrejs; de används överallt.

Rymdforskning är, på det hela taget, en gediget positiv syssla, tycker jag. Jag har å andra sidan mycket, mycket svårt att tycka illa om någon form av forskning egentligen (utom sådan som är direkt skadlig då; sminkforskning på djur är ju till exempel vanvettigt).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Paddy the Knife said:
fast vi ska väll inte börja snacka rymd här nu va? :gremlaugh:
Får vi det om CocaCola börjar sponsra rymdforskning då?
:gremgrin:

OT då: Krank har rätt om de positiva effekterna. Det är så att rymdforskningen vart oerhört positiv för världen (ur teknisk- och forskningssynpunkt), och dessutom genererat betydligt mer pengar än den kostat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Själv tycker jag att storfilmer är ett långt större problem än rymdforskningen. Storfilmer är ensidiga och tråkiga, anpassade för vara bara precis så bra för såpass många att de kan tänka sig att betala för en biobiljett. Kulturell likriktning. Den enda "positiva" effekten blir i stort sett att delar av befolkningen i omkring två timmar får glömma vardagen en stund, något som lika gärna kan fixas betydligt billigare och med betydligt mindre resursslöseri. När jag köper onödiga saker, typ datordelar eller rollspelsböcker etc, så brukar jag tänka: "OK, nu har jag spenderat tvåhundra spänn här. Det motsvarar två biobiljetter. Kommer den här prylen att göra mig lika glad och nöjd som två biobesök?" Oftast är det fett värt det, för 50:- i timmen är ganska dålig mängd skoj per krona...
Jag ger krank en +1 på det här med två tänkvärda länkar:

Ink, en lågbudget-independent-urban fantasy, släppt som torrent eftersom ingen köpt upp den.

Nasty Old People, svensk independentfilm på torrent av samma skäl.

Jag vill se fler sådana här filmer.
 
Top