Fatigue done right?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Men vad vill man åstadkomma? Att alla alltid har minus. Och att SL måste fundera på om stråtrövare, soldater och björnar också är utmattade.
Att inte bära på "allt detta", är det ett reellt alternativ?
Om alla rollpersoner snabbt skaffar sig två bärare (i värsta fall slavar) och en packåsna för att komma runt fatigue-reglerna, är det ett bättre eller ett sämre spel då?

Hur vore det att ha ett extremt enkelt och belönande system istället?
Vi antar att ALLA på medeltiden är mer eller mindre utmattade, slitna, sjuka, undernärda och med skoskav. Så det är normalläget.
Om rollpersonerna sedan gör särskillt mycket för att ta hand om sig och vara utvilade så får de någon belöning. T.ex att de får slå om 1,2 eller 3 färdighetsslag varje dag.
Nu tror jag du missförstår. Man får ingen minus om man har TP kvar.

Syftet är förstås att tvinga på RP meningsfulla val. Skall de bära en sköld, kasta en besvärjelse, lyfta den där sista påsen med loot, eller gör de alla tre och tar att de går ned på Utmanad?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag spelleder en kampanj där jag ville att utmattning skulle spela stor roll, och precis som @zo0ok är inne på tänker jag att det kokar ned till två frågor
1. I vilka situationer är det värt att räkna utmattning?
2. Är utgångspunkten en person som är utmattad, eller utvilad?

I min kampanj kom jag fram till att det fanns två typer av utmattning som jag var intresserad av: belastning, och tillfälliga ansträngningar. Belastningen är ju en sorts straff för rollpersonen, så där kan jag förvänta mig att spelaren inte uppskattar bokföring. Alltså valde jag att göra belastning till ett fast värde, beroende på rustning. Inget annat ger belastning, för det är en kampanj om människor som bär olika rustningar, inte en kampanj om dem som bär ryggsäckar.

För tillfälliga ansträngningar är det lite annorlunda, för det är ju en belöning att få göra en extra ansträngning. Så där valde jag att ha "powers" ungefär som i 4e: du kan göra den lite mäktigare saken X gånger utan att vila. Och det beror på vapen, pga att det också är en kampanj om personer med tunga vapen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag filade på enkla regler för utmattning i Dimmiga Dalar. Det landade i att du kan få 3 nivåer av utmattning där nivå 2 ger dig nackdel på alla slag och nivå 3 gör dig helt utslagen. Mana är inte inbakat men du blir utmattad av att förbruka all din Mana (kraft heter det i Dimmiga Dalar).
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Om alla rollpersoner snabbt skaffar sig två bärare (i värsta fall slavar) och en packåsna för att komma runt fatigue-reglerna, är det ett bättre eller ett sämre spel då?
Bättre.

Helt plötsligt har alla en Bill - Packåsna med sig. Du bärgar drakskatten...men kan du ta den därifrån?
 
Top