Fatigue done right?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Inspirerad av diskussionen om rustningar och sköldar fick jag ett par idéer runt hur man kunde väva samman ett par olika element till ett hanterbart Fatiguesystem. Det här funkar bäst för ett ganska avskalat BRP system. Tanken är att kombinera Fatigue, Belastning och Mana i ett värde.

Fatigue, eller Trötthetspoäng (TP) fungerar i princip som KP. Varje RP har ett antal TP beroende på sina grundegenskaper (FYS+PSY/2). När TP når 0 är RP Utmattad, och får diverse minus på allt. När TP når -FYS är RP medvetslös, vid -PSY riskeras någon form av koma eller själsvandring.

TP kan antingen förloras temporärt eller "blockas" permanent.

Permanent TP blockas om man:
- Bär en Sköld
- Bär rustning
- Är överlastad

Temporärt TP blockas av:
- Strapatser och utmaningar
- Missade måltider
- Att kasta magi (japp besvärjelser betalas med TP)
- Vissa typer av attacker
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Bära rustning är inte så jobbigt. Man blir trött fortare om man anstränger sig samtidigt, men det är allt.
Slåss i närstrid är väldigt utmattande.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
En del OSR-spel gör något liknande när de hanterar att allt är inventory. Det vill säga, man placerar in effekter som Trött, Utmattad och Kraftlös i slots där man har utrustning, besvärjelser och kanske även färdigheter och förmågor. Om det blir fullt får man slänga något från packningen, och till slut måste man börja låta utmattning blocka färdigheter och förmågor också. Mausritter fungerar rätt mycket så, och Ultraviolet Grasslands har vissa idéer i den riktningen, bland annat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
En del OSR-spel gör något liknande när de hanterar att allt är inventory. Det vill säga, man placerar in effekter som Trött, Utmattad och Kraftlös i slots där man har utrustning, besvärjelser och kanske även färdigheter och förmågor. Om det blir fullt får man slänga något från packningen, och till slut måste man börja låta utmattning blocka färdigheter och förmågor också. Mausritter fungerar rätt mycket så, och Ultraviolet Grasslands har vissa idéer i den riktningen, bland annat.
Elegant! Men nog också ganska specifikt OSR
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Bära rustning är inte så jobbigt. Man blir trött fortare om man anstränger sig samtidigt, men det är allt.
Ja, precis. Därav idén att blocka TP-rutor - det leder ju precis till den effekten. Sedan får man titta på exakt hur mycket.

Slåss i närstrid är väldigt utmattande.
Svårt att göra det här utan att det blir tråkigt. Kanske om man gör som med Gard (med vissa förmågor) i KH/HT, och man kan använda TP för att köpa olika manövrar eller fördelar?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag kan tänka mig det så länge typvärdet för TP är <10, annars blir det ett tråkigt bokföringssystem jag inte orkar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Eon 3s utmattningssystem tyckte jag var rätt elegant. Du har ett antal kolumner, och när du kryssat allt i en rad och börjar på nästa så får du avdrag. Är man bättre tränad har man fler kolumner. På samma sätt skulle rustning kunna blocka kolumner.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jag kan tänka mig det så länge typvärdet för TP är <10, annars blir det ett tråkigt bokföringssystem jag inte orkar.
Det känns spontant rätt. Har gärna även låga KP på samma skala.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jag vet inte, jag tycker det verkar ligga väldigt nära vad du är ute efter här.
Jag tycker det verkar försöka uppnå liknande effekter, men hela upplägget med spells som slots etc tycker iaf jag känns ganska annorlunda. OSR, eller kanske Ensamma Vargen (eller Heroes of Cerulea?)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,024
Inspirerad av diskussionen om rustningar och sköldar fick jag ett par idéer runt hur man kunde väva samman ett par olika element till ett hanterbart Fatiguesystem. Det här funkar bäst för ett ganska avskalat BRP system. Tanken är att kombinera Fatigue, Belastning och Mana i ett värde.

Fatigue, eller Trötthetspoäng (TP) fungerar i princip som KP. Varje RP har ett antal TP beroende på sina grundegenskaper (FYS+PSY/2). När TP når 0 är RP Utmattad, och får diverse minus på allt. När TP når -FYS är RP medvetslös, vid -PSY riskeras någon form av koma eller själsvandring.

TP kan antingen förloras temporärt eller "blockas" permanent.

Permanent TP blockas om man:
- Bär en Sköld
- Bär rustning
- Är överlastad

Temporärt TP blockas av:
- Strapatser och utmaningar
- Missade måltider
- Att kasta magi (japp besvärjelser betalas med TP)
- Vissa typer av attacker
Det här påminner om systemet som jag tyckte om när jag såg det i första Dragon Age-datorspelet - man har ett Stamina-värde, som kan vara högre eller lägre, höjas på olika vis, och så vidare. Men rustningar, sköldar, vissa pågående effekter (som att man är i en viss stance eller har en viss besvärjelse permanent på) och så vidare "låser upp" ett antal poäng. Utöver det spenderar man Stamina till olika attacker, men dessa återfås över tid i (dock inte över det tak som Stamina minus det blockerande utgör).

Fungerade mycket bra, och har effekten att magiker är mer beroende av sin för magi, så att de inte vill belasta sig - tillghången till magi är viktigare. Det ger också ett enkelt sätt att hantera sorgebarnet med att man häller ur sig drösvis med pågående besvärjelser och buffar (som i t.ex. D&D 3 och RQ) - de som är igång kan låsa upp mer Stamina tills de avslutas.

Så det här låter mycket stabilt.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Ska man göra det för alla grundegenskaper? Att man binder upp en del av sin STY i ett visst vapen, en del av sin KAR i en social ställning, en del av sin PSY i en ritual. Så är man bättre på specifika grejer pga uppbindningarna så länge man har tillgång till dem men mindre flexibel.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Fast det är väl inte så det funkar? Ju högre social ställning, desto mer KAR...
Jag tänkte att det man investerar sin KAR i ger mer de facto KAR för ett specifikt syfte, som att charma överklassen, men mindre som kan användas generellt, som för att konversera med tiggare och hota rånare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
hota rånare.
"Vadfalls, lede plebej! Dristar han sig att höja knögelpåk mot er ödmjuke tjänare, en av Solpalatset kammartjänare, i tredje led ättling till den store Garibaldo? Vet han inte att min anfader Gurgo ledde de bevingade lejonen i slaget vid Silverfloden?"

OK, fair
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
GE som "hit point" (för social strid, stryk etc etc) är ju coolt och var väl FLs lösning till Svavelvinter med de fyra bloden, men är rädd att det lätt blir antingen krunschigt eller lite artificiellt.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
GE som "hit point" (för social strid, stryk etc etc) är ju coolt och var väl FLs lösning till Svavelvinter med de fyra bloden, men är rädd att det lätt blir antingen krunschigt eller lite artificiellt.
Jo det blir jobbigt med 4-7 olika kp-mätare. Kanske om man delar upp det efter situation, lite som Burning Wheel gör. Att det finns social konflikt och mental prövning, då gäller mentala kp. Sen finns våldsam konflikt och fysisk prövning, då gäller fysisk kp. etc. Men man använder inte flera olika kp-mätare samtidigt, utan har endast en i en given situation och nollställer den oftast sen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Bära rustning är inte så jobbigt. Man blir trött fortare om man anstränger sig samtidigt, men det är allt.
Slåss i närstrid är väldigt utmattande.
Min erfarenhet av att knata runt i rustning flera timmar om dagen på medeltidsjippon i värme är att det är rätt så jättejobbigt framåt eftermiddagen, även om man inte rör på sig så mycket mer än lugn promenadtakt. Jag kan helt klart se en poäng i att låta utmattning kopplas ihop med PSY på något sätt, för jag kan lova att jag skulle behöva femton gånger så lång tid för att klara ett korsord eller sudoku vid 18 på kvällen efter att ha knatat runt i rustning och sol, än om jag skulle göra det 09 på morgonen samma dag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jag kan helt klart se en poäng i att låta utmattning kopplas ihop med PSY på något sätt,
Det här är nyckeln eftersom:
- Det öppnar för att koppla besvärjelsekostnad till utmattning istället för Kraftpoäng/Mana;
- Man undviker att i praktiken ha 2xKP.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men vad vill man åstadkomma? Att alla alltid har minus. Och att SL måste fundera på om stråtrövare, soldater och björnar också är utmattade.
Att inte bära på "allt detta", är det ett reellt alternativ?
Om alla rollpersoner snabbt skaffar sig två bärare (i värsta fall slavar) och en packåsna för att komma runt fatigue-reglerna, är det ett bättre eller ett sämre spel då?

Hur vore det att ha ett extremt enkelt och belönande system istället?
Vi antar att ALLA på medeltiden är mer eller mindre utmattade, slitna, sjuka, undernärda och med skoskav. Så det är normalläget.
Om rollpersonerna sedan gör särskillt mycket för att ta hand om sig och vara utvilade så får de någon belöning. T.ex att de får slå om 1,2 eller 3 färdighetsslag varje dag.
 
Top