Nekromanti FATE-haxing

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Sedan kickstartern för FATE core började gå mot en färdig produkt har jag funderat en hel del kring att byta ut system (haxa) i diverse spel mot Fate. Vad finns det för åsikter om att göra det? Både att byta system på ett spel och att byta till just Fate? Min åsikt är att Fate är ett bra generiskt system - kanske det bästa jag stött på. Men jag vet att det finns många som är av andra åsikter.

En tredje fråga, som hänger något lösare i sammanhanget, är om folk här tror att det skulle uppstå problem med att köra konventsscenarion som bygger på haxade spel, t.ex. ett Fate-haxat NeoTech eller Götterdämmerung.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
PhilArt said:
Sedan kickstartern för FATE core började gå mot en färdig produkt har jag funderat en hel del kring att byta ut system (haxa) i diverse spel mot Fate. Vad finns det för åsikter om att göra det? Både att byta system på ett spel och att byta till just Fate? Min åsikt är att Fate är ett bra generiskt system - kanske det bästa jag stött på. Men jag vet att det finns många som är av andra åsikter.
I många fall tror jag att det inte skulle vara några problem med att byta (i en del fall skulle det definitivt bli bättre). För vissa spel där mekaniken i ursprungliga systemet inte lämpar sig för det (Ofta pg problem med skalning, eller att den är för hårt knuten till settingen) så skulle det bli problem. Ett par exempel är Exalted, höglevel D&D, Eclipse Phase.

Spel som jag tror skulle funka alldeles utmärkt att byta ut systemet är gamla WoD, GURPS, Call of Cthulhu, Shadowrun och andra tradspel.

En tredje fråga, som hänger något lösare i sammanhanget, är om folk här tror att det skulle uppstå problem med att köra konventsscenarion som bygger på haxade spel, t.ex. ett Fate-haxat NeoTech eller Götterdämmerung.
Problemet är att du då måste få ihop ett fungerande hack som täcker det som spelet skall täcka, men som samtidigt är kort nog för att spelledaren och spelarna skall kunna sätta sig in i det på kort tid.

/Ulfgeir
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ulfgeir said:
PhilArt said:
En tredje fråga, som hänger något lösare i sammanhanget, är om folk här tror att det skulle uppstå problem med att köra konventsscenarion som bygger på haxade spel, t.ex. ett Fate-haxat NeoTech eller Götterdämmerung.
Problemet är att du då måste få ihop ett fungerande hack som täcker det som spelet skall täcka, men som samtidigt är kort nog för att spelledaren och spelarna skall kunna sätta sig in i det på kort tid.
/Ulfgeir
Det är bra invändningar. Det jag tänkte främst på är om det kan bli problem där skaparna av ett spel kan säga att "du får inte använda vår värld utan vårt system" eller liknande.
 
Top