Nekromanti Fastlandskina vs. Taiwan

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag ligger i startgroparna för ett projektarbete i min kurs i Nordostasienkunskap och jag har beslutat mig för att rikta in mig på det utrikespolitiska spelet mellan fastlandskina och Taiwan, med fokus på hur de agerar i forum utanför de egna länderna. Jag skulle behöva lite hjälp med att hjärnstorma ämnet, bland annat vilka fora som vore intressant att titta närmare på. Här är några jag kommit på hittills:

FN
WTO
SAARC
Världsbanken
IMF
EU
USA
Japan
ASEAN*

Kom gärna med fler förslag (i det här läget finns det inget som heter dåliga förslag, utan det mesta är intressant även om jag givetvis kommer att avgränsa mig när jag väl börjar). Jag är också intresserad ifall någon hartips på webbplatser, litteratur, tidsskrifter eller något annat som kan vara av intresse under nämnda projektarbete. Jag är också intresserad av bra tips på böcker som på ett grundläggande sätt behandlar Taiwans historia.

Tack!

*Uppdatering: Förslag från Walium på IRC.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja

Vi har förstås ASEAN som borde ligga inom båda ländernas intressesfär.

Här är Kuomintangs officiella hemsida.

Sökning på Libris där jag använde mig av sökorden "Taiwan" och "China". En viss Julian Baum verkar ha skrivit en del och en snabb sökning ger vid handen att han verkar vara någon form av Taipei-baserad journalist.

Den här boken verkar intressant och finns att låna ifrån Uppsalas universitetsbibliotek.

Länk till Asia Times hemsida.

Några tidsskrifter som jag hittar genom en sökning på Liu:s hemsida:

Political Risk Yearbook: Taiwan Country Forecast
Taiwan Country Monitor
Taiwan Economic Competitiveness
China and world economy
China Economic Review

Hur är det med teorier? Ska du förklara utifrån några särskilt perspektiv eller är det en rent beskrivande uppsats?

Något som jag skulle tycka var intressant att titta närmare på är hur Kalla krigets slut och Kinas stora ekonomiska tillväxt och ökade öppenhet har påverkat västs relationer med Taiwan. Ses ön som en obetydlig avkrok eller rentav en belastning nu när alla tävlar om Kinas gunst?

En annan intressant frågeställning är åsiktsfriheten i respektive land. Båda har ju en tradition av enpartidiktaturer och har levt i en väldigt spänd situation under många decennier.
 
Top