KH Fasthållning (HT/KH)

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
En sak jag uppmärksammade nyligen är att reglerna för fasthållning i både HT och KH har mycket att säga om hur man håller fast någon, men väldigt lite i HT och inget i KH att säga om personen som blir fasthållen.

Eftersom det inte står något i KH utgår jag från HT, där nämns det att den fasthållne kan i början på sin runda försöka ta sig ur, men är detta ens handling? Eller får man lov att göra sin 'riktiga' handling efter man lyckas ta sig ur? Även om man inte lyckas ta sig ur, får man då göra en kanske aningen begränsad handling ändå?

Påverkar den gard, på samma sätt som monsters vapenegenskap 'Fångande'?

Hur är det tänkt, regelmässigt?
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Alright, så min lösning på detta är att fasthållning är Snärjande (dvs ingen förflyttning, stäng 2 på attack/försvar, och kan dras av den som håller), den fasthållne kan antingen göra sin runda med detta i åtanke eller använda sin handling för att komma loss med manövrer/smi, slagsmål eller styrka, men en liten ändring här är att den som håller fast alltid slår för sin styrka (jag kan köpa att initiationen kan väljas som manövrer/smi, slagsmål eller styrka, men när man väl håller så är det nog mer råstyrka som gäller, imo).

Ändrade också Liggande, så att om nån puttar ner dig så du blir Liggande så får du turrunda -1 (inte minus 1 men negativt 1), dvs den som blir liggande agerar sist i rundan, så blir det lite mer taktiska val, och den som har Liggande har ingen förflyttning och stäng 2 för attacker. Samtidigt har andra som attackerar en liggande med närstrid öppna 2 för attacker, eller med projektil stäng 2 (typ snott från d&d).

Har bara provat det i ett par spelpass, men det har funkat bra än så länge, ökat taktiska val och gjort strid mer intressant för spelarna.
 
Top