Nekromanti Fastbudna magiker

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hur gör ni med fastbudna magiker, magiker med munkavlar, magiker med ögonbindlar? I vårt gäng hamnar vi ofta i bråk om hurvida en magiker kan kasta en formell i olika situationer.
Om han inte kan se kan han då verkligen framana en varelse, han vet ju inte hur omgivningen ser ut, han kan ju framkalla varelsen rakt i ett träd. Eller en enarmad magiker, eller en magiker med munkavel men fria händer.
By the way, vi snackar DoD6 här.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
DoD6 har jag ingen koll på, men jag säger hur vi kör i DoD4 istället.

Alla besvärjelser (förutom minimagi) måste uttalas (alternativt sjungas/spelas av harmonister) så en effektiv munkavel skulle göra magikern grymt ineffektiv...

Allla magiker förutom stavmagiker (eventuellt med undantag här med, gud vad länge sedan det var jag lirade DoD...) "viftar" med armarna eller liknande vid besvärjande och i de här fallen så är man körd om man blir t.ex. bakbunden.

Nu inträffar det ungefär "aldrig" på en skala från 1 till 10 så jag vet egentligen inte hur jag skulle göra. :gremsmile:

Sl får bestämma (givetvis i samråd med spelarna) vad som gäller och sedan vara konsekvent så ska nog allt ordna sig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En magiker som inte kan tala eller görgester kan inte lägga magi. Möjligen kan man bestämma att det är något som som man kan träna bort, det samma skulle jag säga för en magiker som drabbas av något handikapp och alltså inte kan utföra gester som tillbörligt. För en enarmad magiker skulle jag lägga typ -5 i CL, minskande med 1 per månad man tränar, eller något. Övriga handikapp är inte rent magiska begränsningar, utan snarare praktiska. Ditt exempel med synen är ett bra exempel, det samma gäller flera andra saker.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Glöm inte drakmagin, som har utförts utan uttal och gester ända sedan Sinkadus 9 :gremsmile:


/Dimfrost
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: FastbuNdna magiker

Så här resonerar jag till EDD (borde dock funka till DoD6 oxå)

Självklart hindras en magiker att utföra magin om han är bunden och/eller har munkavel. Magi kräver att besvärjelsen utföres exakt så som den ska och detta inkluderar orden som ska uttalas och artikuleras korrekt och handrörelser (vars funktion mest är för att vara ett stöd i till att memorera och recitera trollformeln) Att inte kunna tala och artikulera orden magiformeln borde resultera i ett misslyckande.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Klart man kan kasta magi.

Vi kör med en mycket stabil husregel, magikern får -2 på CL för varje arm han/hon inte kan använda, samt ytterligare -2 om munnen inte kan användas till mummel. Som mest kan man alltså få -6 på besvärjelsen (exkluderat eventuella minus för skador).

Detta är praktiskt även när magikern inte ligger med händerna och huvudet uppbundna i anus, eftersom det tillåter vad vi brukar kalla för tysta besärjelser, dvs. ingen märker att en besvärjälse är på ingång förren dom får den i ansiktet.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Klart man inte kan kasta magi.

Klart att de inte kan det, isåfall skulle inte snedtändnings tabbelen där det står att de inte kan besvärja sig om händerna är klumpar vara helt fel! Och det är den inte.
Om du inte sett den kolla den s 81.
 

Herlin

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
65
Location
Kalmar
När vi ändå är inne på magi...

Räckvidden på en besvärjelse i DoD6. Går den på SPI eller SPI-Poäng?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: svar på gåtan (OT)

Ett ägg.
Eller bara en helt hopspikad låda fylld med guld. Jag menar, en äggula är ju inte mycket till skatt...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nä, det går ju inte

Ditt svar är ju fel. :gremgrin: En hopspikade låda har ett lock, så det går inte.

Fast det kunde vara en helgjuten ståltrumma eller nått sånt...

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nje [ot]

Var inte den där gåtan med i ett gammalt Drakaräventyr? Skönheten och Odjuret eller något sådant? Jag tycker att jag minns något liknande i alla fall.


Storuggla, Talets svar till Hissmusik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Kanske, kanske inte

Jag minns gåtan från en obskyr sagobok, som säkert ingen hört talas om. Den heter Bilbo (eller The Hobbit på engelska då) och skrevs av en man som hette JRR Tolkien.

Eller nått sånt... :gremgrin:

M.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Klart man inte kan kasta magi.

Som sagt, det är en husregel i vår spelgrupp, och de flesta tabeller vad gäller kritiska träffar och snedtändningar skulle jag inte ens torka mig i röven med.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Klart man inte kan kasta magi.

Jag tycker det låter logiskt med en sådan husregel. Orden och gesterna är väl endast till för att komma i rätt sinnesstämning för att kanalisera rätt energier och detta borde ju inte vara omöjligt att uppnå utan dem, dock klart svårare eftersom man annars inte skulle bry sig om att använda dem.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vi kör så att en magiker som är tillräckligt bra på sin besvärjelse kan kasta den utan att använda händerna till hjälp, och en verkligt bra magiker också utan att uttala orden.

Så länge ens S är <10 måste man ha bägge händer fria. Om S är >10 så kan man kasta besvärjelsen utan en massa omständiga armrörelser, en lätt "jedirörelse" med handen kanske räcker, eller inget alls.

Om magikerns S är >16 behöver han inte längre uttala orden och kan kasta sin magi t.o.m. i fall där han saknar kropp(!), om hans själ är bunden i ett föremål eller något sådant.

Det hela handlar enligt vår tolkning om att en magiker som använder en besvärjelse måste styra de magiska flödena på rätt sätt. En nybörjare måste ta hjälp av kraftiga armrörelser och mäktiga ord för att få flödena att formas, medan en mästarmagiker är tillräckligt van för att bara genom sin psykiska styrka kunna få flödena rätt formade. Därför kommer man inte att så lätt kunna oskadliggöra en skicklig magiker med lite rep.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Precis.

Om man sedan tycker att -6 på CL är för lite för en bakbunden och munkavlad magiker, så är det ju bara att öka minusen. Poängen är ju att magi inte är ett vapen som så och magin finns alltid där, så självklart ska magikern kunna använda den.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Låter vettigt det där. Kan tillägga att vi också har som husregel att magiker med FV21+ kan kasta en vanlig besvärjelse som om den vore kvick, fast då med -10 på CL. Väldigt användbart, samt att man får lite mer av den där "en fet magiker tar sönder dig och alla andra som är uppkäftiga, DIREKT"-känslan.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Folkvett

Jag dömer helt enektl beroende på omständigheter och besvärjelse.. En besvärjelse som är direkt målinriktad och avancerad [hög kostnad] kräver ofta både frihet och talförmåga, men å andra sidan borde de flesta magiker som är framstående kunna lägga till exempel "distraktion" eller annan liknande formel med bundna händer, eller "järnhud" med ögonbindel.. Självklart beroende på hur kunig magikern är. Ta gärna FVt i besvärjelsekonst till hjälp där, översatt till YN..
 
Top