Fast i peka-klicka-spel (Kathy Rain)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
I Monkey Island 2 som BDG pratar om innan satt jag fast i en vecka när jag spelade det första gången, och det berodde enbart på att jag inte hade tillräckligt mycket engelska för att förstå en ordvits på ordet "monkey wrench". Ett ord jag inte hörde talas om förrän långt senare - så det var ren tur att jag hade en walkthrough som stöd. Annars hade jag varit fast där än i dag.
Just "monkey wrench" i MI2 är ju känd för att vara sjukt svår. Älskar för övrigt MI och MI2 !
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Jag har spelat igenom ganska mycker peka-klicka under åren (det mesta från Sierra och Lucasart på sin tid och även många nyare) inklusive Kathy Rain. Tycker det är riktigt bra även om det finns någon bit framåt slutet som är lite weird. Mycket av spelet håller en lagom nivå för att klura ut hur man tar sig vidare, men det finns några ställen där man fastnar (har för mig att det är någon väska på någon vind t.ex. som var klurig).

Jag tycker njutningen i peka-klicka är att 1. ta del av berättelsen som helhet och 2. känna mig lite smart. 1 är alltid viktigare för mig än 2 och även om jag använder walkthrough på vissa bitar så känner jag mig ändå smart på de bitarna jag klarar själv.

Som @krank nämner ovan så är världen proppfull med bra spel. Varför tvinga sig själv att sitta fast i ett av dem när man med lite snabb hjälp kan ta sig an nästa? Det är ju inte direkt så att spelen kommer ta slut.

Så tipset är: Kolla lösningen - upplev berättelsen - gå vidare till nästa spel... :)

Nästa spel? : The Book of Unwritten Tales-serien, Lucasart-remakes (Monkey Island 1&2, Full Throttle, Grim Fandango), Thimbleweed Park, Gabriel Knight, Oxenfree, Leisure Suite Larry, Gemini Rue, Resonance, Blackwell serien, Technobabylon, Grey Matter, Cognition-serien, Unavowed, Whispers of a Machine, Primordia, The Cave, The Dark Eye: Chains of Satinav, Shardlight, Broken Age, Secret Files-serien, Overklocked, Anna's Quest, Memento Mori 1&2, Art of Murder-serien, King's Quest från 2015, Black Mirror-serien, Broken Sword-serien, Samorost 3, Chronicles of Mystery: The Tree of Life, Goetia, Still Life-serien, Haunted, There Is No Game: Wrong Dimension, The Whispered World (först delen, men andra var sådär), 15 days, Old Man's Journey, Gorogoa, The Raven, Batman-Telltale-serien, A new beginning, Yesterday, Alter ego, Alternativa, Chuchel, Trüberbrook, Gibbous: A Cthulhu Adventure, Ghost Pirates of Vooju Island, The Journey Down, Alpha Polaris, Deponia-serien, Face Noir, Memoria, , The Inner World, The Night of the Rabbit, Lost Chronicles of Zerzura, The Gardens Between, Moebius: Empire Rising, Randal's Monday The Wolf Among Us, The Detail, STASIS, Kelvin and the Infamous Machine,
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jag tycker njutningen i peka-klicka är att 1. ta del av berättelsen som helhet och 2. känna mig lite smart. 1 är alltid viktigare för mig än 2
Håller helt med. Det har faktiskt hänt att jag använt walktrough på merparten av ett spel för att jag gillat storyn så mycket. Det första Discworld-spelet hade en fantastiskt rolig story men så svåra och ologiska pussel att det nästan var självspäkning att försöka klura ut dem, så i det fallet blev det otroligt mycket walkthrough.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Håller helt med. Det har faktiskt hänt att jag använt walktrough på merparten av ett spel för att jag gillat storyn så mycket. Det första Discworld-spelet hade en fantastiskt rolig story men så svåra och ologiska pussel att det nästan var självspäkning att försöka klura ut dem, så i det fallet blev det otroligt mycket walkthrough.
Jag nöjer mig med att veta att jag löste "Zak McKraken and the alien mindbenders" helt på egen hand. På den tiden (sent 80-tal) fanns det inga alternativ till att lösa spel själv :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jag nöjer mig med att veta att jag löste "Zak McKraken and the alien mindbenders" helt på egen hand. På den tiden (sent 80-tal) fanns det inga alternativ till att lösa spel själv :)
Det var mitt första peka-klicka-spel! Jag var 8 år och hade spelet till min Amiga 500. Jag förstod dock knappt någonting av spelet utan flög bara runt lite random kring olika länder 😄 Minns att jag blev fast i en pyramid och tyckte det var jätteläskigt 😄
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Det var mitt första peka-klicka-spel! Jag var 8 år och hade spelet till min Amiga 500. Jag förstod dock knappt någonting av spelet utan flög bara runt lite random kring olika länder 😄 Minns att jag blev fast i en pyramid och tyckte det var jätteläskigt 😄
Haha kul! Jag var väl iofs några år äldre (13-14) och minns att jag köpte det på Virgin Megastore i London (tillsammans med Police Quest II). Minns också kod-pappret i mörkar färger så det inte skulle gå att kopiera :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Haha kul! Jag var väl iofs några år äldre (13-14) och minns att jag köpte det på Virgin Megastore i London (tillsammans med Police Quest II). Minns också kod-pappret i mörkar färger så det inte skulle gå att kopiera :D
Ja, jag förstår nu i efterhand att vissa spel som jag aldrig kom vidare på var för att de var piratkopierade och att jag inte hade kodpappren 😊 Minns även att jag spelade jättemycket Kings Quest I, men jag fattade aldrig att man skulle skriva in kommandon så gick bara runt helt planlöst 😄 Det räckte dock för mig, jag tyckte det var så häftigt med en stor öppen fantasyvärld där man kunde gå vart man ville. Tänk om jag vetat vad som komma skulle rörande open worlds 😄
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Nu är jag klar med Kathy Rain (med totalt tre små kik där samtliga borde ha gått att lista ut). Aningen
surrealistisk sista-akt
men väldigt bra pussel överlag!

Nu har jag peka-klicka-spelet The Last Door som legat och väntat ett tag (köptes samtidigt som Kathy Rain som även det fick vänta ett tag eftersom jag... är lite långsam av mig?).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Nu har jag peka-klicka-spelet The Last Door som legat och väntat ett tag (köptes samtidigt som Kathy Rain som även det fick vänta ett tag eftersom jag... är lite långsam av mig?).
Jag började spela det nån gång men det blev lite väl pixligt. Kanske behöver ge det ett nytt försök för berättelsen skall vara bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
För övrigt, jag har 9,4h på Kathy Rain medan HowLongToBeat tycker att 6h 03m är lagom (all playstyles/average). 4h 09m på rushed. Den tiden känner jag kräver att man gör rätt lösning på en gång på samtliga pussel och känns lite som att då upplever man inte spelet utan man är en lösningsmaskin. :)

Men jag har absolut en flanörstil och spanar runt och tittar på allting som går att titta på minst en gång.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Det har kommit ganska mycket spel i den här genren på senare år. Jag brukar hålla koll på www.adventuregamers.com där det mesta rapporteras och betygssätts.

De bästa jag spelat igenom på senare år (bortsett Kathy Rain) är Unavowed, Technobabylon, Blackwell-sviten, Whispers of a Machine, Thimbleweed Park, Primordia, Resonance, Shardlight och Oxenfree (som iofs mer är ett slags plattformsspel men berättande på liknande sätt som t.ex. The Cave).

(Har så svårt att sluta namedroppa) :)
 
Last edited:
Top