Fast i peka-klicka-spel (Kathy Rain)

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Jag har spelat någon timme Kathy Rain (a detective is born) och kommit upp i 4 locations men nu fastnade jag och har slut på uppenbara spår. Så jag behöver er hjälp med nästa steg.
  • Ge mig fan på att köra spelet "själv" utan det minsta kik på en tutorial? (Hej Monkey Island 4 som aldrig spelades klart)
  • Kika efter något hint-verktyg, och finns det nån bra resurs? (Nej jag har inte googlat än eftersom jag inte vet om jag vill)
  • Hitta någon här som har spelat spelet och vill agera mentor?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Jag trodde vi skulle få ihop till åtminstone en forumit som spelade peka-klicka-spel och som hade en åsikt om det är "okej" att titta på walkthroughs eller ej. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag trodde vi skulle få ihop till åtminstone en forumit som spelade peka-klicka-spel och som hade en åsikt om det är "okej" att titta på walkthroughs eller ej. :)
Min åsikt är att eftersom detta inte är 90-talet och världen är proppfull av bra spel man inte hinner spela, så är det rationellt att kolla hints/walkthroughs. Jag brukar i första hand försöka hitta just hints, för jag vill inte riskera att läsa fler lösningar än jag absolut vill.

Däremot är det absolut så att jag mentalt tänker att jag inte "egentligen" klarade spelet om jag använde hints, men jag tänker att det är OK – en del peka-klickaspels-pussel är så inåthelsike dumma och ologiska att jag hellre "fuskar" mig förbi dem än jag ger upp möjligheten att fortsätta i storyn.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Om du är fast i spelet och inte alls tycker det är kul att vara fast tycker jag att du absolut ska kolla en walkthrough! Meningen med spel är att ha roligt tycker jag 🙂
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag håller verkligen med föregående talare, det viktigaste med spel för mig, är att ha kul. Om tillfredställandet att klara spelet utan hjälp är större än njutningen av att spela spelet med lite hjälp så strunta i walkthrough annars ta en walkthrough till hjälp.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Att vara fast är ju en av de två sakerna som kan hända i ett peka och klicka spel. Antingen kommer du vidare eller så sitter du fast. Jag tycker det hör till - många klassiska Lucas Arts spel går ju att klara på en sittning eller två om man bara kommer vidare hela tiden. Men om det blir för länge eller det är ett spel med total nonsens-logik (typ nästan alla tidiga Sierra titlar) så skäms jag inte för att kolla upp vad som krävs för att komma till nästa grej.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag är helt med! Jag tycker det är självklart att man kan titta i en walkthrough eller guide när man kört fast och gett det ett ärligt försök. I Monkey Island 2 som BDG pratar om innan satt jag fast i en vecka när jag spelade det första gången, och det berodde enbart på att jag inte hade tillräckligt mycket engelska för att förstå en ordvits på ordet "monkey wrench". Ett ord jag inte hörde talas om förrän långt senare - så det var ren tur att jag hade en walkthrough som stöd. Annars hade jag varit fast där än i dag.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,308
För mig beror det lite på ork/tålamod hur länge jag orkar vara fast. Jag är fan av spel som har Hint-system (eller att använda UHS), för att kunna få utpepprad hjälp, speciellt när jag sitter i situationen av "men jag har ju gjort exakt allt rätt, varför går det inte nu?!" för att få reda på något minimalt element som tydligen inte stämde.

Däremot ogillar jag direkta walkthroughs för äventyrsspel, då blir det bara en checklista av vad jag ska göra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Tycker det är bra pussel hittils (dvs sådana som går att tänka ut logisk lösning på, inga "ge osten till damen i röda kappan så berättar hon lösenordet till slottets kassaskåp") så det känns som att jag borde komma på vägen framåt. Samtidigt känner jag att jag pratat med alla om allting och testat alla prylar på alla rimliga sätt.

Det blir nog en hint-kik snart om jag inte kommer loss, för jag tror mer på att jag hamnar i "skippa spelet helt" än "spela klart över många års tid" om jag inte kommer vidare nu.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Generellt tycker jag att livet är för kort för att sitta fast på dataspel. Det finns dock undantag:
  • rena pusselspel, som "baba is you". jag har kört tokfast, men det finns liksom inget mer med spelet än pusslen, så då kan det lika gärna får ligga till sig tills jag orkar titta på det igen.
  • spel som är så *fantastiskt bra* att jag vill uppleva dem helt själv. Zelda BOTW och Obra Dinn är två sådana exempel.
  • spel som har en amazing mind-bending twist som jag inte vill riskera att spoila. svårt att veta på förhand såklart, Josef Fares första spel var ett sådant.
Ibland spelar jag om gamla Lucas Arts peka-klicka spel, och där har jag exakt noll problem med att kika i guider.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det är en konst att läsa "walk-throughs"!

Jag vill ibland hitta en ledtråd till en enda liten grej, och då försöker jag läsa på sånt sätt att inget annat avslöjas. Vilket kan vara nog så knepigt.

Så på ett principiellt plan tycker jag att "walk-throughs" är helt okej! Som Tant Ragnar säger, livet är för kort för "use fish on bicycle ... nähä ... use banana on bicycle ... nähä ..."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Har man tur hittar man en walkthrough som är uppdelad just för att man ska kunna få lite ledhjälp, utan att sabba upplevelsen av resten av spelet för sig själv. Men det bygger oftast på att spelet redan är uppdelat i någon form av kapitel, eller namngivna "quests". Svårare i de flesta peka-klickaspel då problemet man sitter fast i just nu, bygger på att man gjorde en specifik grej i början av spelet.

Men i grund och botten tycker jag också walkthroughs är okej. Jag gillar att gå runt och klicka på saker på måfå upp till en viss gräns. Men efter nån timme utan framgångar, eller ens några vettiga trådar att dra i, då vill jag ha lite hjälp på traven!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Ibland hade man bra gärna önskat att någon kunde säga "det bränns" om man var nära, utan att berätta exakt vad lösningen var.
Om jag minns rätt hade de gamla Tex Murphy-spelen (i alla fall ett av dem) ett hintsystem där man kunde be spelet om hjälp. Har för mig att det fanns tre nivåer: första var just en hint. Typ "det bränns". Andra var lite mer utvecklande för att peka en i rätt riktning. Tredje nivån sa i princip rakt ut vad man skulle göra. Jag gillade verkligen det. Man kunde få den där lilla knuffen, men körde man fast helt och hållet och inte kom vidare kunde kan få en spark i ändan =D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Det fanns ett otestat dialog-val. Nu är jag loss.
I hint-letar-farten råkade jag få reda på typ spelets längd så nu vet jag ungefär hur långt jag kommit också. Helt okej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Många av de bra peka-klicka-spelen till telefonen är såna, House of Da Vinci till exempel...
Många moderna bra peka-klicka till dator har det också. Har för mig att Broken Sword-remastern hade det t.ex.?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju i dagens infosamhälle inte ens nämnvärt jobbigt att hitta den exakt specifika info man söker när det kommer till walkthroughs.

Man går bara ut på Youtube och så söker man på (insert point and click adventure) och tex banana motorcycle Airplane crazy monkey puzzle och så får man lösningen och man behöver inte läsa igenom wall av text i nått online textdokument och inte heller riskera att spoila mer av spelet än nödvändigt
 
Top