Nekromanti Fasornas ö: äventyr till Fantasy! (spoilers!)

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
-Kring ruinerna skall det vara dödstyst men flyga omkring massor med fjärilar.
-Långa människor med svarta ögon och filade tänder.
-Istället för nordbor, på en djungelö, föreslår jag amazoner.
-Demon instängd i stort block av obsidian.
-Magiskt vapen av elfenben.
-Stora svarta lotusblommor med svärmar av spyflugor.
-Apflockar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Magnus Seter said:
Haha!

Sjukt att du spelat Hårda Bud.
Det är en briljant B-action-pärla! Fullt ös och en intrig som alla förstår. Och coola kartor med coola shoot-outs. När vi gjorde Noir använde vi Hårda Bud säkert ett halvt dussin ggr som ramverk (och noir-ifierad) som speltestscenario. 5/5 i betyg!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
ro83rt said:
-Kring ruinerna skall det vara dödstyst men flyga omkring massor med fjärilar.
-Långa människor med svarta ögon och filade tänder.
-Istället för nordbor, på en djungelö, föreslår jag amazoner.
-Demon instängd i stort block av obsidian.
-Magiskt vapen av elfenben.
-Stora svarta lotusblommor med svärmar av spyflugor.
-Apflockar
Jag gillar dina idéer! Förutom amazonerna ... om nu inte infödingarna är amazoner ... eller nä, kan inte tänka bort Futurama då!

:gremgrin:

Och apflockar av apor som är såpass intelligenta att de tillber demonen i obsidianblocket!

/magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
5/5 i betyg!
Tack tack!

Western-versionen på rollspel.com är lite förbättrad strukturellt. Ett tips om ni vill spela Hårda Bud igen.

Tyvärr är det också lite mer rasistiskt än jag förstod när jag skrev det ... :gremeek:

/M
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Luktar ganska mycket Age of Conan, galärslav, vaknar på en strand, ärkesvinet på galären redan iland, jätteapor, jätteormar et.c.

I vilket fall så är det ett klockrent koncept för ett äventyr :gremsmile:

Dock hade jag satsat mer på målade kannibalinfödingar med filade tänder och taskig attityd än en hel uppsjö av underliga djur/monster och använt de senare som highlights.

I sann Conan-Anda måste ju det finnas ett viljelöst våp (en slav från galären) att rädda från partysugna kannibaler / en kärlekskrank jättegorilla som inte ser rasskillnader som ett problem.
Inte så politiskt korrekt kanske men är det Conan så är det :gremsmile:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Då föreslår jag istället endast kvinnliga nordbor. Hårda som granit med rött hår och taskig attityd mot alla, inklusive dem själva.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Herr Arntsen said:
Luktar ganska mycket Age of Conan, galärslav, vaknar på en strand, ärkesvinet på galären redan iland, jätteapor, jätteormar et.c.
Jupp, precis!

Herr Arntsen said:
I vilket fall så är det ett klockrent koncept för ett äventyr :gremsmile:

Dock hade jag satsat mer på målade kannibalinfödingar med filade tänder och taskig attityd än en hel uppsjö av underliga djur/monster och använt de senare som highlights.
Där är jag sjukt kluven. Jag kan tänka mig kannibaler ... men det känns, helt uppriktigt ... lite rasistiskt. Jag kanske är överkänslig, men jag känner nu när jag ser tillbaks på mina andra äventyr att jag lätt hänfaller åt tråkiga klichéer.

Så hur kan man göra kannibaler som inte framställs på ett rasistiskt sätt?

Herr Arntsen said:
I sann Conan-Anda måste ju det finnas ett viljelöst våp (en slav från galären) att rädda från partysugna kannibaler / en kärlekskrank jättegorilla som inte ser rasskillnader som ett problem.
Inte så politiskt korrekt kanske men är det Conan så är det :gremsmile:
Ah! Prefekt! Konsuln har en våpig son, som också överlever, och som har det viktiga attributet som behövs för att frammana demonen: han är oskuld. Alltså blir konsuln galen och vill offra sin son ...

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
ro83rt said:
Då föreslår jag istället endast kvinnliga nordbor. Hårda som granit med rött hår och taskig attityd mot alla, inklusive dem själva.
Något att tänka på ... kan passa med en annan tanke jag har:

Infödignarna är egentligen ättlingar till nordbor som led skeppsbrott här, och det är de som sedan förvildats.

Nordborna i båten är här för att leta efter en legendarisk förlorad hövding.

Typ.

/M
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
Där är jag sjukt kluven. Jag kan tänka mig kannibaler ... men det känns, helt uppriktigt ... lite rasistiskt. Jag kanske är överkänslig, men jag känner nu när jag ser tillbaks på mina andra äventyr att jag lätt hänfaller åt tråkiga klichéer.
Alviska kannibaler? (kanske borde vara "människoätare" snarare än kannibaler) Gärna med Elrons kyliga attityd.

Om man vill monsterifiera kannibaler en aning kan man ju göra ett djurfolk av dem. Blodigel-män?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
slanf*n said:
Magnus Seter said:
Där är jag sjukt kluven. Jag kan tänka mig kannibaler ... men det känns, helt uppriktigt ... lite rasistiskt. Jag kanske är överkänslig, men jag känner nu när jag ser tillbaks på mina andra äventyr att jag lätt hänfaller åt tråkiga klichéer.
Alviska kannibaler? (kanske borde vara "människoätare" snarare än kannibaler) Gärna med Elrons kyliga attityd.

Om man vill monsterifiera kannibaler en aning kan man ju göra ett djurfolk av dem. Blodigel-män?
Kvarleveorna av magiska experiment. Doktor Moreaus ö, med halvdjur, halvmänniskor.

Bra grej, men känns lite för svår för just detta ändamål.

/M
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Magnus Seter said:
Ah! Prefekt! Konsuln har en våpig son, som också överlever, och som har det viktiga attributet som behövs för att frammana demonen: han är oskuld. Alltså blir konsuln galen och vill offra sin son ...
Made of awesome and win!

(Det här tycker jag visar ganska tydligt att det här med att vara lite medveten om vilka stereotyper man reproducerar inte bara handlar om att vara politiskt korrekt. Med den här twisten blev ju den här tropen så mycket mer intressant.)
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Magnus Seter said:
Där är jag sjukt kluven. Jag kan tänka mig kannibaler ... men det känns, helt uppriktigt ... lite rasistiskt. Jag kanske är överkänslig, men jag känner nu när jag ser tillbaks på mina andra äventyr att jag lätt hänfaller åt tråkiga klichéer.

Så hur kan man göra kannibaler som inte framställs på ett rasistiskt sätt?
Jag ser det inte som något problem, verklighet kontra fantasi vettu :gremwink: Men jag förstår problemet dock behöver det inte vara rasistiskt, det är inget som säger att kannibalerna tillhör någon annan "ras".
Magnus Seter said:
Ah! Prefekt! Konsuln har en våpig son, som också överlever, och som har det viktiga attributet som behövs för att frammana demonen: han är oskuld. Alltså blir konsuln galen och vill offra sin son ...
Hahaha, jag tänkte faktiskt först ett manligt våp, men lät bli att skriva ut det för att inte utesluta något :gremtongue:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Herr Arntsen said:
det är inget som säger att kannibalerna tillhör någon annan "ras".
Kanske gör det där med de förvildade nordborna som blivit kannibaler ...

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Magnus Seter said:
Herr Arntsen said:
det är inget som säger att kannibalerna tillhör någon annan "ras".
Kanske gör det där med de förvildade nordborna som blivit kannibaler ...

/M
Eller ta en titt på "Eaters of the Dead" av Crichton. Kannibaliska "neaderthalare" (IIRC) i vikingatidens norden.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Mekanurg said:
Eller ta en titt på "Eaters of the Dead" av Crichton. Kannibaliska "neaderthalare" (IIRC) i vikingatidens norden.
Finns även som en mindre bra film med titeln: Den trettonde krigaren.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Magnus Seter said:
Herr Arntsen said:
det är inget som säger att kannibalerna tillhör någon annan "ras".
Kanske gör det där med de förvildade nordborna som blivit kannibaler ...
Slänger in en puck från vänster om hur man kan twista till saker - i det kommande post-apokalyptiska datarollspelet Wasteland 2 (100 år efter nukes, blabla) så finns det bland alla raiders och marauders en gruppering, ett samhälle, som håller högst etikett, artighet, inkluderande, jämlikhet, vänlighet, att vara välklädda, etc. Men de äter bara människor. (i spelet, för att ställa frågan: vad är ondska? är de ondare eller godare än raiders i den radioaktiva öknen?).

Kannibal-alver skulle kunna vara något liknande. Lite som Dark-Tolkien, där Noldor äter hobbitar vid vissa högtider. =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En grej bara Magnus.. jag har sedan länge skrivit på en större hex-modul som heter Det tusen fasornas ö... så byt gärna namn så slipper vi förvirring.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
BTW! Jag såg nyss avsnitt fyra av Naked and Afraid. Det utspelar sig på en ö i Panama.

Sandflugor är det nya svarta!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Påminner lite om introäventyret till min Conan-piratkampanj. Där var skeppsbrottet följden av ett galärslavsmyteri. Anstiftaren var shaman - han fångas och avrättas. Precis innan bilan faller förbannar han skeppet.

Sedan kommer storm och ljungeld. När karaktärerna överlevt och vaknat på stranden börjar så småningom de döda roddarna komma vandrande ur havet - täckta av tång och fulla av odött hat.
 
Top